Tiden går fort ibland ... 20 år på Bricklink

Startat av CopMike, 04 September 2023 kl. 05:40

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Citat från: Godtfred skrivet 07 September 2023 kl. 07:02Bra att LEGO säljer på bricklink tycker jag. När man beställer större kvantitet så måste man nu kolla priset både på pab och BL för varje bit. Har inte hittat någon metod för att veta vilken som är enklast/bäst att köpa från. Vissa bitar jag behövt köpa i stora kvantitet har varit mycket dyrare på BL.
Detta gäller väl när man köper en MOC-beskrivning och får förslag på BL-butiker och PaB i kombination för att få ihop MOC:en? Hur tänker du att du kommer att få någon ny möjlighet att köpa biter från PaB i mängd för ett eget bygge som du inte redan idag kan köpa direkt från Lego?

Godtfred

Inte när jag köper en MOC-beskrivning, har jag aldrig gjort. Utan när jag sätter ihop tex 200st eventmodeller eller gör större beställningar för eget bygge. Kanske inte själva köpet, men att få hjälp att veta om det är BL eller PaB som är bästa/rimligaste inköpsstället. Men det var kanske alls så som det var tänkt, har väl som vanligt missuppfattat nyheten...?

Gideon

Så det är inte så att man kan hitta PaB-sortimentet och priserna i en BL-butik?
Hur hittar man det sortimentet då...? Jag har också intresse av att kunna jämföra BL- och PaB-priserna på ett smidigt sätt, köper en hel del bitar till diverse grejer på jobbet nu...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

andreaseldh

Har jag en för svår önskelista? Jag hittar inte LEGO:s egna butik.

andreas E

Precis som Copmike skriver.
Detta gäller bara när du köper under programs/pop up store/moc.

Där väljer man en moc och sen väjer man purchase. Då får man förslaget om butiker att välja på.

Gideon

Citat från: andreas E skrivet 07 September 2023 kl. 11:21Precis som Copmike skriver.
Detta gäller bara när du köper under programs/pop up store/moc.

Där väljer man en moc och sen väjer man purchase. Då får man förslaget om butiker att välja på.
Så om man laddar upp en egen MOC från Stud.io så kan man få tillgång till denna butik?
Flickr   Instagram

CopMike

andreaseldh

Citat från: Gideon skrivet 07 September 2023 kl. 12:00Så om man laddar upp en egen MOC från Stud.io så kan man få tillgång till denna butik?

Verkar trevligt! Kanske ska lägga upp mina gratis-MOCar här. Eller utgår det någon form av råjjallti till skaparen också?

Gideon

Citat från: andreaseldh skrivet 07 September 2023 kl. 13:40Verkar trevligt! Kanske ska lägga upp mina gratis-MOCar här. Eller utgår det någon form av råjjallti till skaparen också?
Jo det låter väl som om MOC-designern får en slant också (i alla fall för ritningen?) men om jag fattar det rätt så är det bara utvalda modeller som det går att köpa denna väg i dagsläget...
Flickr   Instagram

CopMike

Snälla - läs om hur det fungerar på Bricklink - länk finns i min post ovan!!!

andreaseldh

Jag faller på Intellectual Property. Figurer från Doctor Who eller en leksak från BRIO. Inte ens mitt självporträtt går att använda, eftersom jag har Classic Space-loggan på bröstet.

Gideon

Citat från: CopMike skrivet 07 September 2023 kl. 14:17Snälla - läs om hur det fungerar på Bricklink - länk finns i min post ovan!!!

Jepp, det var FAQn där jag hade kikat i sen.
https://www.bricklink.com/v3/moc-pop-up-store/faq.page
CitatWhich sets are being featured on the MOC Pop-Up Store?
We will invite designers of select BDP Series 1 & Series 2 submissions to be fulfilled through the MOC Pop-Up Store.

What fan designs are eligible for the MOC Pop-Up Store? Is any creation eligible? Are LEGO IDEAS projects eligible?
We will invite select fan designers from BrickLink Designer Program Series 1 & Series 2 to include their submissions in the MOC Pop-Up Store pilot. There is no open submission to the MOC Pop-Up Store pilot, so we will not accept LEGO IDEAS projects or fan designs uploaded to the BrickLink Studio Gallery that were not approved submissions to BDP Series 1 & Series 2
[...]
How much will I stand to make as a designer?
Designers earn 80% of each building instructions sale. We will learn over the course of time how best to optimize our sales for the MOC Pop-Up Store based on factors like the variety of available parts, quality of the building instructions, genre and category of designs, etc.

Our ambition is for the most popular designs to be sold at a high volume. While we have high hopes, this is a pilot, and we can't yet make an accurate estimate of how many units the most popular designs will sell.

Så det var inget sätt i dagsläget att beställa bitar till en eventmodell... men hoppas att det faller väl ut så de öppnar upp för ett större "bibliotek" av modeller eller t o m att nyttja det för att beställa en egen design :)
Flickr   Instagram

Corpset

Citat från: CopMike skrivet 04 September 2023 kl. 05:40Igår firade jag 20 år som registrerad på Bricklink - det har blivit en del plast genom åren därifrån ;D!
Grattis i efterskott!
Själv har jag 27 dagar kvar till mina 20 år, kommer du ihåg det första du köpte? :)
Detta var mitt första Bricklink-inköp: https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?M=fab3g#T=S&O={%22iconly%22:0}

mechamike

Hittade mig själv på plats 86 i Sverige (om jag nu räknade rätt), strax före Nextuz vår grundare. Hittade även AntonYmer som tidig brukare som var den som fick med mig i Swebrick och Duscessa som var den första Svensksa Afol jag hade kontakt med.

?

humlan

Rolig tråd, jag är relativt ny i gänget  8)

Inser när jag kollar upp att jag har 10-års jubileum som AFOL nu i höst. BL reggade jag mig på den 28:e oktober.

Registrerade mig på Swebrick den 7:e oktober....
För övrigt behöver jag en ny signatur.....