Standard of the world...Cadillac 1913. Sats 390

Startat av Johnny, 12 Mars 2011 kl. 14:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Johnny

Cadillac 1913. Sats 390. Lanserad 1975. Ingick i en serie som LEGO kallade för "Hobby" och som fanns i mitten av 1970-talet. Serien innefattade förutom Cadillac 1913 även Royce-Royce 1909, Renault 1926 samt två motorcyklar, en Norton och en Harley-Davidson.

Den här satsen fick jag i julklapp, sannolikt julen 1976. Jag vet iaf att jag somnade ifrån den och farsan fick sätta ihop delarna på slutet. Totalt omfattar den 200 st delar.

Dessa satser är nog de roligaste och bästa som LEGO har tillverkat, tyvärr så sålde de dåligt då de egentligen var riktade mot lite mer vuxna byggare än de som vanligtvis köpte LEGO.

Bilen på bilden är komplett förutom de fyra gula småljusen som jag har ersatt med snarlika delar samt den svarta "midjelisten" som beror på att jag inte hittade original röd komponent. Reservhjulet baktill är också vitt (från en annan byggsats) då jag bara hittade 4 av 5 röda hjul.

Kartongbild av sats 390. Cadillac 1913. Notera korrekta lampor som jag saknar samt avsaknaden av svart midjelist

AndersI

Citat från: Johnny skrivet 12 Mars 2011 kl. 14:46
Bilen på bilden är komplett förutom de fyra gula småljusen

De här LEGO-modellerna är underbara!

Jag har gott om gula 'småljus' - skicka mig ett PM med adress om du vill ha fyra stycken för att göra bilen ännu mer komplett.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Jankas

Jo den serien är fin.Du glömde formel1bilen tror jag.Oavsett har jag alla uppbyggda och kompletta utom klistermärken då.Har även vita axlar och gamla typen techinbrick.Ska försöka sätta de i ett skåp som hör den tiden till.Det var tider det:-)
Mvh Jankas

Illuwatar

Minns dessa - men hade inga själv. Däremot fick jag en gång ett lok från samma era:

Som barn var man inte så noga med bitarna, vilket gjorde det omöjligt att återuppbygga loket från setet jag fick. Så på gamla dagar budade jag in ett från eBay, ett i mycket bra skick komplett med låda och instruktion...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Erik

Jag hittade faktiskt Cadillacen ihopbyggd i svärföräldrarnas källare under påsken samt en del andra 70-talsset och feta Technicsset från 80-talet som frugans bröder lämnat kvar. Kompletta med kartonger och beskrivningar!

På den tiden fick man med sorteringsfack till lådorna. Det var tider det  ;)

shutter

Jag har byggt upp Cadillacen från lösa delar. Köpte hjulen i lösvara på BL.
Håller med om att detta (serien) är riktigt fina LEGO modeller. Jag var dock inte i målgruppen när dessa släpptes.

PS. denna modell har väl skålat ryggstöd...

Silence101

En Renault gick på Tradera nyligen. Tror den stannade på 200:- bara.
Fast den var limmad. Jag missade tyvärr auktionen, den hade varit fin i bokhyllan.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?