Sortering och inventarie

Startat av Sebastian88, 03 Mars 2023 kl. 07:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Sebastian88

Hej, är säkert en vanlig fråga, men jag håller på att sortera, räkna och inventera allt mitt lego. Dvs föra in detta i bricklink, men nu några 1000 bitar in så ser jag att man inte kan lägga till vart man lagt dessa bitar, typ hyllnummer, lådnummer etc. Finns det något sätt man kan göra detta i Bricklink? Jag vill inte öppna butik utan bara göra mitt eget byggande mer effektivt. Finns det bättre system än Bricklink i detta syfte?

Jag har räknat och sorterat in ca 3500 bitar av ja ganska många vid det här laget.

Tack på förhand!
Instagram: brixbybastian

Sebastian88

Hittade att rebrickable hade sådan lösning att man kunde skriva i ett fält vart bitarna finns, så jag antar att jag kör på det

Emma

Ambitiöst projekt du håller på med!
Region Mitten

cyberwilma

Du kan ju skriva vad du vill i Comments-, Extended description- och Remarksfälten.
Två av dem syns för köpare men har du ingen butik så spelar det ju ingen roll.
Dessutom finns tre Stockrooms att "lägga" saker i.
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

Magnusengstrom

Många använder http://basebrick.com/ men har endast att man kan skriva en notis.

Sebastian88

Citat från: Emma skrivet 03 Mars 2023 kl. 14:47Ambitiöst projekt du håller på med!
Ja jag fattar inte varför jag skulle påbörja detta... Men nu är det för sent för att avsluta mitt i :)

Sebastian88

Uppdatering från Rebrickable-projektet =  1,569 unique parts/colors  (13,791 total quantity)....

Sebastian88

Fyfan asså, varför gav jag mig in på detta? Nåfon som gjort liknande och har tips för motivation?  

1,858 unique parts/colors  (18,321 total quantity)

Myko

Det är aldrig för sent att ge upp.

pehter aka ibbe

För att effektivt inventera olika bitar så skulle jag rekommendera någon slags räknevåg.

Annars är det enkelt att räkna i antal liter av bitar :)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Sebastian88

Citat från: Myko skrivet 07 Mars 2023 kl. 11:12Det är aldrig för sent att ge upp.
Min OCD-gen, skulle inte klara av det :D

Sebastian88

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 07 Mars 2023 kl. 11:49För att effektivt inventera olika bitar så skulle jag rekommendera någon slags räknevåg.

Annars är det enkelt att räkna i antal liter av bitar :)
Ja det skulle kanske kunna fungera, men problemet är ju att jag har så få bitar av de flesta. Så jag skulle behöva en våg som mäter extremt små mängder med hög noggrannhet. 

Sebastian88

Någon form av milsten nådd = 2,002 unique parts/colors  (20,244 total quantity)

Claude76

Citat från: Sebastian88 skrivet 07 Mars 2023 kl. 11:07Fyfan asså, varför gav jag mig in på detta? Nåfon som gjort liknande och har tips för motivation? 

1,858 unique parts/colors  (18,321 total quantity)
Nja, inte direkt samma/lika.
Men jag har lagt in alla  officiella set jag har i min samling ända sedan barnsben.
Tror jag. Jag kan (med största sannolikhet) ha missat nåt från barndomens glada dagar då några beskrivningar lyser med sin frånvaro.
Resultatet så här långt:

6,495 unique parts/colors  (188,299 total quantity)

Men jag vete f*n om jag orkar lägga in allt löst jag köpt på mig genom åren.
Skapligt många Bricklink-orders samt köpte ett jättelass på 150 kg löst blandat för ca 2 år sedan som jag har sorterat upp men där är det stopp.

Men lycka till!!
Och kommer DU på någon bra metod eller motivation så dela gärna med dig  ;D

Mvh
Claude76
Lego is my drug of choice

Sebastian88

Citat från: Claude76 skrivet 07 Mars 2023 kl. 22:59
Citat från: Sebastian88 skrivet 07 Mars 2023 kl. 11:07Fyfan asså, varför gav jag mig in på detta? Nåfon som gjort liknande och har tips för motivation? 

1,858 unique parts/colors  (18,321 total quantity)
Nja, inte direkt samma/lika.
Men jag har lagt in alla  officiella set jag har i min samling ända sedan barnsben.
Tror jag. Jag kan (med största sannolikhet) ha missat nåt från barndomens glada dagar då några beskrivningar lyser med sin frånvaro.
Resultatet så här långt:

6,495 unique parts/colors  (188,299 total quantity)

Men jag vete f*n om jag orkar lägga in allt löst jag köpt på mig genom åren.
Skapligt många Bricklink-orders samt köpte ett jättelass på 150 kg löst blandat för ca 2 år sedan som jag har sorterat upp men där är det stopp.

Men lycka till!!
Och kommer DU på någon bra metod eller motivation så dela gärna med dig  ;D

Mvh
Claude76
Oj det var en hel del lego får jag säga, jag har en bråkdel av det bara. Men det tar sin tid att sortera, räkna, föra in i rebrickable, markera hyllplats osv. Jag har ju inga set så allt måste ju göras bit för bit. Nej jag har inget bra sätt för att göra det effektivt, jag får dessutom ofta sitta och leta efter bitarnas artikelnummer innan jag kan börja räkna dom. Jag har hållit på i 5 dagar nu och jag har totalt fått in 2,360 unique parts/colors  (25,694 total quantity).. 

Det positiva är att jag lär mig en hel del om bitar som jag inte ens visste att jag hade. 

Motivationen pendlar, men någonstans känns det välbehövligt att få lite bättre struktur och när jag väl är klar så kommer jag bara kunna leta upp biten jag vill ha i rebrickable, se hur många jag har och exakt vart dom finns. Då tror jag både att jag kommer bli en bättre byggare och kunna använda fler bitar på olika sätt.