SBC januari 2023 - T-dax!

Startat av Tornet, 06 Januari 2023 kl. 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Tornet

SBC, 72:a utmaningen

Månadens bit är 4697b, Pneumatic T Piece Second Version (T Bar with Ball in Center).

Biten har funnits sedan 1987. Den finns enligt Bricklink i 6st färger och förekommer i 422 set. Man kan tro att de flesta av dessa är Technic, men då tror man helt fel för enligt BL är topplistan:
1. Star Wars (73)
2. Town (48)
3. NINJAGO (33)
4. Super Heroes (30)
5. Creator (27)

Så låt fantasin flöda i alla (3) riktningar!

Regler:
Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
Bilderna ska postas innan midnatt den 31/1.
Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och får också bestämma nästa månads bit.

Skafte

Historikern i mig vill påtala att eftersom detta är den 72:a SBC-utmaningen så har vi hållit stafetten vid liv i sex hela år! Inte en enda månad har vi missat, bra jobbat allihop!

embe

Är 4697a Pneumatic T Piece First Version (T Bar) också ok att använda?

Tornet

Citat från: embe skrivet 06 Januari 2023 kl. 21:34Är 4697a Pneumatic T Piece First Version (T Bar) också ok att använda?
Ja, även om den ser lite annorlunda ut så tycker jag att det är helt ok att använda den.

Jesperrydhog

En gammal dags Unimog terrängbrandbil med gammal strålkastare vid sidan av högra dörren.

CopMike

Citat från: Skafte skrivet 06 Januari 2023 kl. 21:14Historikern i mig vill påtala att eftersom detta är den 72:a SBC-utmaningen så har vi hållit stafetten vid liv i sex hela år! Inte en enda månad har vi missat, bra jobbat allihop!
Stabilt, stabilt som fan :D !

byStfn

Gepetto snider en träpojke
2-Pinocchio.jpg

En liten work in progress från splitternya DisneyCB!

Kvarnbacka

På samma tema: Arthur/Pysen drar svärdet Excalibur ur stenen.

4B3C0960-14B4-4D1F-85B6-AB8B0085FC12.jpeg

anvil

Måla om ACME style  ;D

Godtfred

Färgtillverkning
DSC01705.jpg
(6st T-kopplingar mellan slangarna.)

embe

Ford Mustang Fastback 1967

31BA7125-D9B8-4583-868C-171B208B95C5.jpeg

janhansson

byStfn

Citat från: janhansson skrivet 18 Januari 2023 kl. 22:26Gatubelysning

gatubelysning.jpg
Jag tyckte först att det såg ut som en pneumatik-slang och fick bilder i huvudet på en vissen gatubelysning 😂

Tornet

Fina och varierande bidrag såhär långt.
Men visst finns det plats för fler? Fortfarande några dagar kvar att slutspurta!

iConloc

Här en liten cykelverkstad i all enkelhet.