Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Sågen vid älven

Startat av MarLar, 03 Januari 2023 kl. 16:21

Föregående ämne - Nästa ämne

MarLar

Bedrövelsen och ilskan över att ha missat kommande XXX tog sig uttryck i ett osunt beställande av bitar från Bricklink och planering för ett större bygge. Tanken är ett sluttande landskap med en älv och flottning av timmer på detta vatten. Vid utloppet är tanken att bygga en liten såg. Får se om det här blir färdigställt eller om det slutar med ny bedrövelse och ilska =)

Här är grundstrukturen för landskapet, med älven i mitten, och sågen framme till vänster.

janhansson

Ser ut som en stabil grund. Ska det bli en fors vid den gråa strukturen mitt i bakre kanten?

CopMike

Bitintensivt :o ! Du kommer att flyta i mål med bygget, jag bettar på dig 8) !

Corpset

Ett bra sätt att få utlopp för sina känslor i alla fall, att låta dem rinna av sig. Bygger du på IKEA-lock?

MarLar

Citat från: janhansson skrivet 03 Januari 2023 kl. 17:09Ser ut som en stabil grund. Ska det bli en fors vid den gråa strukturen mitt i bakre kanten?
Precis. Vattnet ska rinna där och sen blir det väl en sjö i framkant på bygget.

MarLar

Citat från: Corpset skrivet 03 Januari 2023 kl. 18:32Ett bra sätt att få utlopp för sina känslor i alla fall, att låta dem rinna av sig. Bygger du på IKEA-lock?
Bordet är nog en skötbord från IKEA men det vita är vanliga baseplates.

MarLar

Redo för att börja bygga landskapet. Ett gäng 8x8 plates från Tyskland kom med posten och hjälpte till med uppstarten.
Även fått till ett par björkar och en gran, som ska ha en grön cone på toppen när sådan finnes.

MarLar

Påbörjat bygget av det sluttande landskapet och då även hittat byggets första problem. De billiga 2x8-bricksen i rött, blått och gult kan inte utgöra hela byggets bas då de på vissa ställen kommer synas. Blev till att beställa desto dyrare och grönare bitar att toppa grunden med.

Hannamalia

Kul att se det "växa" :-) fram! Jättefint! Intressant teknik på granen.

MarLar

Citat från: Hannamalia skrivet 27 Januari 2023 kl. 13:31Kul att se det "växa" :-) fram! Jättefint! Intressant teknik på granen.
Tyvärr gjorde inte senaste beställningen jobbet riktigt så ytterligare 70 gröna 4x2 på väg nu. Sen ska väl sluttningen vara säkrad tror jag =) 

Tack. Granen kom till mig när jag hade denna udda bit i handen. Var inte tänkt för det ändamålet först.

MarLar

Efter massa vab och en del jobb har det äntligen blivit några sammanhängade byggtimmar igen. Tror tanken med landskapet framgår lite mer nu, även om vattnet ska vara mer dynamiskt än så här. Granen har fått en topp och tydligen börjar det växa svamp när bygget får stå orört för länge.

MarLar

Dax att börja bygga vatten. En utmaning som lär ta sin lilla tid...

robinnilsson403

Vatten är en konstform!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

MarLar

Verkligen trial and error i ett så här stort bygge. Satte vatten och de imaginärt släta stenar som så vackert brukar följa större bäckar och älvar. Blev dock väldigt plottrigt med runda 1x1 plates. Beställde tiles istället, för att inse att det var den färgen det var fel på och som störde mest. Beställde nya färger och hittade mer rätt, tycker jag. Mörkare färger kring vattnet ramar in bättre än de ljusa. Sandfärgat får istället användas för "stranden" nedanför sluttningen.

MarLar

Inget inlägg sedan 16 april. Skämmes! Har dock en pågående renovering av ett sovrum att skylla på. Senaste veckan har jag ändå kunnat trycka fast ett gäng bitar.

En liten bro har det blivit och vattnet börjar bli klart. Fick dock beställa fler transparent-dark blue tiles. Börjar inse att ytan för själva sågen kanske blir liten men å andra sidan ska den vara av den mindre enkla "byvarianten".

(Den lilla gruvgubben är sonens bidrag och är inte tänkt att ingå i det slutliga bygget)