[MOC] Sten och Bronsålder i Norden perioden 10 000 f.kr. till 500 f.kr.

Startat av embe, 10 November 2022 kl. 21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

ca 10 000 f.kr.

Någonstans i det som idag är östra Svealand, kanske kring Badelundaåsen.

Isen håller på att dra sig tillbaka. Mammutar finns i området men även människor, troligen var södra Skandinavien (Skåne) befolkat redan 1000 år tidigare, men nu hade man rört sig norrut..

Testar att bygga mammutar i denna skala, har inte bestämt färger ännu men troligen blir det new dark red eller reddish brown. Funderar även på att skaffa dinousarie-tails som betar, men är inte säker på att det blir bättre. I den här skalan är det kanske bättre att bygga mer symboliskt.

Provar även att få till ett snö-tundra landskap med några flyttblock på. 

Fortsättning följer,

IMG_0434.jpg

Joacim

embe

Trettio fynd av Mammut har gjorts i Sverige, denna kanske är en av dom,

Här i reddish brown med vita betar, har beställt betar i tan också, får se vad som passar bäst.

IMG_0437.jpg

mrlind

Härligt lurvig mammut. Reddish brown var bättre än tan. Prova hur det blir om du lägger in någon enstaka färgskiftning i pälsen med ex dark brown.
Går det att göra en mammut unge också? Skulle vara sött.
Jag gillar verkligen din skala. Detta kommer bli häftigt.
Have a great build day!
Instagram Flickr

embe

Citat från: mrlind skrivet 06 Januari 2023 kl. 07:42Härligt lurvig mammut. Reddish brown var bättre än tan. Prova hur det blir om du lägger in någon enstaka färgskiftning i pälsen med ex dark brown.
Går det att göra en mammut unge också? Skulle vara sött.
Jag gillar verkligen din skala. Detta kommer bli häftigt.

Tack för feedback, ska prova att bryta av med dark Brown, mammut unge låter som en bra ide,

embe

Mammuthona med sin unge - eller heter det kalv?

Är dock tveksam till om de små hade betar, men när man bygger smått så måste man man ha med attribut så att man förstår vad man ser.

IMG_0446.jpg

CopMike

Citat från: embe skrivet 07 Januari 2023 kl. 14:20Mammuthona med sin unge - eller heter det kalv?

Är dock tveksam till om de små hade betar, men när man bygger smått så måste man man ha med attribut så att man förstår vad man ser.
Så söt :-* !

andreaseldh

Mycket vackra mammutar, men personligen har jag lite svårt för människorna. Finns det micro- eller nanofigurer i lämpliga färger/tryck?

embe

Citat från: andreaseldh skrivet 08 Januari 2023 kl. 23:25Mycket vackra mammutar, men personligen har jag lite svårt för människorna. Finns det micro- eller nanofigurer i lämpliga färger/tryck?
Tack, och tack för feedback,

Korta svaret är att jag tycker bättre om de bitbyggda människorna än om nano figurer,

Det längre svaret (som inte har alls med nano figurer att göra eftersom jag inte har tänkt på dom) är att jag har funderat en hel del på hur jag ska få till människofigurer i en liten skala. Jag ville ha med människor och jag ville kunna ge dom vissa attribut med hjälp av form och färg. En förutsättning är också att man som åskådare ska förstå att det är människor man ser och inte en sten eller en buske. Dessutom ville jag ha en skala som jag kunde hantera, dvs att hus och landskap inte blir för stora och bitintensiva. Jag känner nog att detta är min maxgräns i storlek. Då har jag landat i att figurer som är 5 - 7 plates höga, (exakt vad det blir vet jag inte ännu), är normalen sedan kan man göra någon som är lite längre och någon lite kortare. Vill man ha en huvudbonad så får man lägga på en plates till. Med hjälp av olika färger samt modified 1x1 plates så går det att få till kläder och kroppsdelar och annan utrustning tex sköld.

Sedan får man se det i sitt sammanhang. En enstaka figur är inte speciellt märkvärdig men min förhoppning är att när man ser helheten så kommer även de bitbyggda människofigurerna att kännas rätt.

Men kontentan är att det är helt subjektivt vad man tycker ser bäst ut, men jag tycker det är värdefullt att få höra din åsikt Andreas, det gör att jag kommer jobba ännu hårdare på att få till de bitbyggda människorna,

embe

Neolitikum eller Bondestenålder började ca 4000 f.kr. 

Har påbörjat ett bygge som ska visa uppförande av en Gånggrift. Jag har startat med transporten av granit-block med hjälp av oxar.

Befolkningen vid denna tidpunkt tillhörde det vi idag benämner som Trattbägarkulturen.

IMG_0493.jpg

embe

Är färdig med detta projekt och lägger upp slutresultatet här,

10 000 år f.Kr. någonstans vid Brunkebergsåsen,

IMG_0810.jpg

3300 f.Kr. någonstans i Västergötland, transport av block till en gånggrift,

IMG_0820.jpg

3300 f.Kr.  någonstans i Västergötland, uppförande av en gånggrift,

IMG_0817.jpg

1300 år f.Kr långhus vid Vitlycke,

IMG_0813.jpg

Jemanuelson

Grattis till färdigt bygge! Mycket trevligt projekt. Är något nytt sedan vi sågs i Örebro?

mrlind

Fina byggen och en behändig skala där varje kloss och dess placering har betydelse. Det var roligt att se dina byggen i Örebro och jag hoppas du kommer till Linköping och visar upp dem där också.

PS. Mammutarna är härliga DS.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Emma S

Jättefina byggen, det var ett nöje att få se dem på nära håll som utställare strax bredvid i Örebro!
https://www.flickr.com/photos/195488429@N04/
pardofelismarmorata på Pixelfed