Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Rettungsboje

Startat av Bokeslundsparken, 15 September 2022 kl. 19:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Bokeslundsparken

Det här var någonting jag såg av en slump och inte riktigt kunde släppa. Under 40-talet hade tyskarna en sorts räddningsboj eller flotte i engelska kanalen dit nerskjutna luftwaffe-piloter kunde rädda sig. Fanns tydligen 50 st.
Ett torn ovanför ytan med en flaggstång för att signalera till räddningstjänsten att där fanns någon. Under ytan ett litet krypin som dock var rikligt utrustat med förnödenheter och sängar. Mat, dryck, kläder och även förströelse.
Här är min tolkning!

RB1.jpg

RB2.jpg

RB3.jpg

RB4.jpg

RB5.jpg     
In vino veritas.

embe

robinnilsson403

Första gången som denna nörden hört om detta projekt. Spännande, och snyggt byggt! Gillar färgerna under vattnet.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

mrlind

Häftigt. Dessa räddningsflottar hade jag inte hört talas om tidigare. Jätteintressant.

Du har gjort ett snyggt bygge och bra tolkning. Vattenlinjen ger en tydlig linje och att flotten är mestadels under vattnet. Jag gillar den ombonade känslan i flotten ute på Engelska kanalen med den mörka havsbottnen.
Have a great build day!
Instagram Flickr

andreaseldh

Mästerligt byggt och mästerligt fotograferat! Bara den lilla detaljen att du byggt ytterväggarna grå under vattenlinjen. Det är uppenbart att de är vita i original, men det är mörkt där nere i djupet.

Illuwatar

Intressant att denna dök upp - såg nyligen en film på YouTube om just dessa räddningsbojar. Och engelsmännen gjorde sin variant som påminde mer om en båt utan motor...

Snyggt bygge, speciellt med inredningen.

Filmen:
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Bokeslundsparken

Citat från: embe skrivet 15 September 2022 kl. 23:05Snyggt!
Tackar!

Citat från: robinnilsson403 skrivet 16 September 2022 kl. 05:48Första gången som denna nörden hört om detta projekt. Spännande, och snyggt byggt! Gillar färgerna under vattnet.
Tackar! Inget som jag kände till heller men youtube tyckte jag skulle titta på det! Jag var rädd att det skulle bli för mörkt med svart botten men det blev bra kontrast till den gröna växtligheten.

Citat från: mrlind skrivet 16 September 2022 kl. 08:13Häftigt. Dessa räddningsflottar hade jag inte hört talas om tidigare. Jätteintressant.

Du har gjort ett snyggt bygge och bra tolkning. Vattenlinjen ger en tydlig linje och att flotten är mestadels under vattnet. Jag gillar den ombonade känslan i flotten ute på Engelska kanalen med den mörka havsbottnen.
Tackar! Tekniken med svävande vatten har jag använt innan för att jag gillar hur perspektiven blir.

Citat från: andreaseldh skrivet 16 September 2022 kl. 14:24Mästerligt byggt och mästerligt fotograferat! Bara den lilla detaljen att du byggt ytterväggarna grå under vattenlinjen. Det är uppenbart att de är vita i original, men det är mörkt där nere i djupet.
Tackar! Nästan så jag rodnar av ditt beröm! Fotograferandet är tur i kombination med dunkelt dagsljus. Egentligen var nog hela överdelen gul som på youtube-klippet men jag hade vita hörnbitar så det fick bli så. Som sagt så är det min tolkning!

Citat från: Illuwatar skrivet 16 September 2022 kl. 14:55Intressant att denna dök upp - såg nyligen en film på YouTube om just dessa räddningsbojar. Och engelsmännen gjorde sin variant som påminde mer om en båt utan motor...

Snyggt bygge, speciellt med inredningen.

Filmen:

Tackar! Verkar som vi har liknande algoritmer efter oss! Svårt att få till en detaljerad inredning på begränsad yta så fick kompromissa lite men jag tycker också det blev bra. Särskilt nöjd med belysningen.
In vino veritas.

danielbrrssn