[MOC] Landstigningen i Normandie (Sword Beach) WWII

Startat av BlueBuilder, 22 Augusti 2022 kl. 19:22

Föregående ämne - Nästa ämne

BlueBuilder

Nu har äntligen vi återhämtat oss efter Klossfestivalen och tagit lite vettiga kort på min 11-åriga sons och mitt bygge. Han är otroligt historieintresserad och tillsammans efterforskade vi både lite tredjeparts delar från BrickArms och Brickmania för att få minifig delar och klistermärken så vi kunde göra uniformer. Stridsvagnen är ifrån beskrivning köpt från Beickizimo men med Bricklinkade delar förutom larvbanden. Visst en del genvägar men samtidigt är det berättandet och detaljerna som min son och jag nördar ner oss i. Det var en berg och dalbana att bygga tillsammans med någon speciellt med båda våras kontrollbehov och att vi båda vet hur vi vill att det ska bli. Samtidigt en väldigt nyttig erfarenhet och att se sonen som ofta är väldigt blyg i nya sammanhang stå på utställning och prata med besökare var verkligen något alldeles speciellt!

Gideon

Riktigt fint bygge i ett tema som inte är så vanligt på denna sida "pölen" 👍
Vilken bra anledning att våga röra sig utanför komfortzonen och prata med besökarna!

(Jag var också riktigt historieintresserad i den åldern, med rätt mycket fokus på WW2 :) )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

dalle

Trevligt diorama. Gillar stackars fallskärmsjägaren som fastnat i trädet.
Kul att du byggde det med din son.
Jag har också byggt några historiska dioraman med min yngsta och känner igen mig.

Joacim

Som sagt snyggt bygge och roligt att bygga med sonen!

danielbrrssn

Snyggt! Så många fina detaljer och häftiga scener.

Roligt med generationsbygge.

Wolcker

som en som inte var på KF och såg detta blir jag bara glad av att legohobbyn går över generationer. Mycket fint bygge också.

Förstår att det blir roligare med lite uniformer och sånt. älskar SS officeren i badkaret, gör att det anvarliga bryts med lite humor. Smart att använda lite star wars hjälmar där de kan användas. Tips är väl att den röda kniven kan bytas ut emot lego knivar, eller det kanske är en leog kniv som jag missat men men, 44658a (vanlig kniv), 93082h (smörkniv, eller liten machete?) och 94158a (med större parersåting, kan användas som bajonett typ) finns.

Mycket snyggt och roligt att grabben visar upp något som han uppenbarligen är stolt över =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

robinnilsson403

Snyggt! Och kul att det är britter, och inte amerikaner! Normandie har en plats i mitt hjärta. Jag har cyklat längst hela invasionskusten, och det kan rekommenderas!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Zilmrud

//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

BlueBuilder

Citat från: Gideon skrivet 22 Augusti 2022 kl. 19:30Riktigt fint bygge i ett tema som inte är så vanligt på denna sida "pölen" 👍
Vilken bra anledning att våga röra sig utanför komfortzonen och prata med besökarna!

(Jag var också riktigt historieintresserad i den åldern, med rätt mycket fokus på WW2 :) )

Ja, jag har inte sett så många militärhistoriska byggen från Sverige. Ja, absolut en viktig erfarenhet att kunna prata med okända människor. Idag ska ha hålla föredrag om det i skolan och var jättenervös imorse men det fixar han tyckte han eftersom han klarade det på KF.

BlueBuilder

Citat från: dalle skrivet 22 Augusti 2022 kl. 19:34Trevligt diorama. Gillar stackars fallskärmsjägaren som fastnat i trädet.
Kul att du byggde det med din son.
Jag har också byggt några historiska dioraman med min yngsta och känner igen mig.

Ja, fallskärmsjägaren kom vi på innan vi började bygga. Eller de flesta scenerna hade vi det roligaste med att tänka ut innan vi började bygga. Det är ganska nytt för oss att ha ett sånt här projekt att jobba på tillsammans, det ger verkligen många möjligheter att knyta an tillsammans när intressen utvecklas. Det är kul att få vara med och dela det med honom!

BlueBuilder

Citat från: danielbrrssn skrivet 23 Augusti 2022 kl. 07:52Snyggt! Så många fina detaljer och häftiga scener.

Roligt med generationsbygge.

Tack!! Ja, det gäller att smuda medan järnet är varmt och se till att bibehålla legointresset!  ;D

BlueBuilder

Citat från: Wolcker skrivet 23 Augusti 2022 kl. 08:12som en som inte var på KF och såg detta blir jag bara glad av att legohobbyn går över generationer. Mycket fint bygge också.

Förstår att det blir roligare med lite uniformer och sånt. älskar SS officeren i badkaret, gör att det anvarliga bryts med lite humor. Smart att använda lite star wars hjälmar där de kan användas. Tips är väl att den röda kniven kan bytas ut emot lego knivar, eller det kanske är en leog kniv som jag missat men men, 44658a (vanlig kniv), 93082h (smörkniv, eller liten machete?) och 94158a (med större parersåting, kan användas som bajonett typ) finns.

Mycket snyggt och roligt att grabben visar upp något som han uppenbarligen är stolt över =)

Tackar! Det är bara BrickArms hjälmar och en lego polishatt. Den röda kniven kommer säkert från brickarms också, med tanken på alla andra vapen som är tredjeparts så försvinner den i mängden.

Ja, det är jättekul! Förhoppningsvis kan han visa upp den på Klossfestivalen i Linköping. Han funderar på mer byggen, det är utställningar som lockar honom också!

BlueBuilder

Citat från: robinnilsson403 skrivet 23 Augusti 2022 kl. 08:12Snyggt! Och kul att det är britter, och inte amerikaner! Normandie har en plats i mitt hjärta. Jag har cyklat längst hela invasionskusten, och det kan rekommenderas!

Det är kanadensiska uniformer för att de brittiska var slut men de landsteg också vid Sword Beach. Ja, vi gillar britterna betydligt mer!

Vilken unik erfarenhet att se hela kuststräckan. När han blir lite äldre tänker jag att vi ska både åka till tyskland men också Normandie. Om en månad ska vi dra igenom alla typer av militärhistoriska museum i London!

BlueBuilder

Citat från: Zilmrud skrivet 23 Augusti 2022 kl. 08:31Snyggt bygge! Va kul att få bygga med barnen!

Tackar!! Ja för det mesta var det jättekul!! Och också en hel del bråk och konflikter. Han är alldeles för envis och jag också...