Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] UCS Niereth - byst i skala 1:1 (klar!)

Startat av BeardedNerd, 15 augusti 2022 kl. 21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Det är nästan två år sedan jag färdigställde min skulptur av min karaktär Shaana:
https://swebrick.se/index.php?topic=15495.msg286889#msg286889

Den här gången var det dags för Niereth, en av mina nyare karaktärer och en favorit som har varit med i diverse spelsammanhang där det går, bland annat Soul Calibur VI, Elden Ring och ett eget spel byggt i Dreams. Jag ville bygga henne i samma skala som Shaana, och eftersom hon är sex centimeter kortare blev det ett aningen enklare bygge. Jag hade också stor användning av Technic-ramarna från förra årets Lugbulk, som gjorde det betydligt enklare att bygga skelettet inuti.

Niereth1.png

Niereth7.png

Hela figuren är byggd i sektioner som passar på Technic-ramarna. Mycket var relativt rättframt, men det fanns flera stora utmaningar att lösa. Ansiktet var länge ganska kantigt, men jag lyckades fixa ett betydligt mer naturligt ansikte än på Shaana. Jag är särskilt nöjd med näsan och ögonen. Kragen var också besvärlig, men gick att lösa med rocker plates som är ihopkopplade med 1x2 rundade plates. Spännena som håller fast rustningen var också rätt komplexa, och det gick åt en hel del rundade slopes för att få till alla kurvor.

Niereth5.png

Den största utmaningen var håret. Det är byggt i två sektioner som knäpps fast på skalpen. Den undre är en åttakantig sektion av Technic bars och vinkelböjar som håller Technic liftarms åt åtta olika håll. På dem hänger sedan de sex stora lockarna fritt i två sektioner var, vilket ger håret "självfall". Framtill är det enklare sektioner som täcker pannan, och en liten central lock som är fäst i huvudet. Ovanpå sitter en annan åttakantig sektion byggd av ett propellernav och en massa plates, som ger en struktur att montera curved slopes på. Dessa sitter delvis på gångjärn så de kan vinklas ner över den hängande delen av håret och runda av frisyren.

Niereth9.png

Eftersom konstruktionen är både lättare och stabilare kan jag lyfta henne runt midjan, men huvudet går att ta av. Det är mest håret som är bräckligt, annars är hon rätt stadig. På samma sätt som Shaana är hon stadigt monterad på en platta, men det var mest för att vara konsekvent eftersom hon står stabilt själv. Jag är mycket nöjd med det färdiga resultatet. Nu är bara frågan om jag ska överge det här formatet eller börja bygga en till. Metallic silver-delarna börjar vara slut nu, men jag har ju massor av ramar ...

Niereth13.png

Längre beskrivning här:
http://www.beardednerd.se/lego-moc-11-avdank-ultimate-collector-series-2-niereth/

mrlind

Ett sådant imponerande bygge. Du lyckas verkligen med att modulera fram karaktären. Många fina detaljer och håller med dig att du har lyckats med ögonen. Även den lilla detaljen med veck på tröjan ger liv.
Have a great build day!
Instagram Flickr

BeardedNerd


o0ger

Väldigt imponerande bygge! Gillar verkligen hur du har fått till håret och ansiktsformen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Daylight


Sebastian88

Instagram: brixbybastian


Bricko


ColA


Lähnn


BeardedNerd

Wow, tack! Nu blir jag nästan sugen på att bygga en tredje :D.

darthemil83


mrlind

Stort grattis till månadens bygge. Din skulptur är enastående.
Have a great build day!
Instagram Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.