Valv med tre studs bredd

Startat av Eriol, 29 Juli 2022 kl. 16:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Har börjat fundera lite på ett borgprojekt och kommit fram till att jag i vissa fall vill ha dörröppningar med murade runda valv som är lite smalare än fyra studs. Dels vill jag hålla ner storleken och skalan så att det snarare är lite i underkant av minifigskala och dels vill jag öppningar som sitter mitt på torn med udda bredder. Den nya biten 78666 ger ju en del möjligheter, se bild för det som jag tycker känns som den enklaste och bästa lösningen. Tyvärr är biten fortfarande dyr och svår att få tag på, åtminstone i LBG. Sen har jag också funderat på att använda vanliga valv med fyra studs bredd och "mura igen" dem lite med snottade tiles och plates på insidan. Men det blir inte lika elegant och då kan man inte enkelt centrera på en vägg med udda bredd heller.

Någon som har andra lösningar eller idéer på lager? Finns säkert massor av bitar jag inte ens tänkt på att man kan använda...

Myko

swemixon

Jag gillar din lösning enligt bilden. Det blir en spännande skala på bygget. Hur många av 78666 räknar du med att du behöver?

Eriol

Citat från: Myko skrivet 29 Juli 2022 kl. 16:57
Snottade 27925 kanske?

Funderade faktiskt på det också och kom fram till att det nog funkar bra om man har en bitbyggd dörr eller ett fönster innanför men att det nog ser lite tunt ut om man bara vill ha en dörröppning.

Eriol

Citat från: swemixon skrivet 29 Juli 2022 kl. 17:19
Jag gillar din lösning enligt bilden. Det blir en spännande skala på bygget. Hur många av 78666 räknar du med att du behöver?

Har inte kommit så långt i planeringen. Men en gissning för första etappen av bygget skulle kunna vara 12-18 st ungefär.

janhansson

Jag funderade lite på om man kunde göra något med med 38583 och gömma sidorna som inte används.
Resultatet blir  tyvärr mer som rektangel med rundade hörn. Dessutom får man byta lbg mot dbg.

Eriol

Passar inte 49307 perfekt i valvet under två 38583 så att man kan fylla ut mellanrummen med en sån? Finns ju dessutom hörnbiten 38585 som gör att man kan fortsätta hela varvet runt tex ett torn. Men funkar ju bara i vitt och tan än så länge...