Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Örebro Södra station innan 1940-talet..

Startat av Kwagge, 07 juli 2022 kl. 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Kwagge

Traditionen fortsätter på att bygga järnvägs stationen där vi har utställning. Byggde Örebro C för några år sedan o då har personalen på Conventum frågat var Södra är då det ligger 200m från de. Dagens station är en tråkig platt byggnad. Annat var det förr!

Stationen invigdes samtidigt med banan Örebro–Svartå Järnväg, den 29 september 1897. Dessförinnan hade det vid Rudbecksgatan funnits en enklare hållplats för tågen mot Hallsberg.

År 1901 blev Södra station ändstation för Norra Östergötlands Järnvägar. Samma år erhölls koncession för persontrafik på Örebro–Skebäcks Järnväg, som år 1904 även öppnades för godstrafik. Godstrafik förekommer fortfarande i liten skala på denna järnväg.

Stationen betjänade trafik på Statsbanan Hallsberg–Örebro, som numera är en del av Godsstråket genom Bergslagen.

I slutet av 1940-talet byggde de om stationen till en-plans hus. Men jag blev mer intresserad av att bygga den som den var innan när jag såg de gamla svart-vita bilderna på nätet. Sagt o gjort så kontaktade jag stadsarkivet o kom över ritningar på stationen. Intressant o roligt! Efter det började nästa forskning.. vilken färg hade det, fönsterfärg, takfärg m.m.. Kontaktade PRO, museum, mfl utan resultat.. men till sist kunde en tipsa en Rasmus som kunde mycket om Svartåbanan, han letade i anteckningar från förr utan att hitta svar på min fråga.  Men han hade varit med på renoveringen av stationen i Fjugesta o kunde ju tänka sig att det var i samma färg dvs brungul ockrafärg.. efter lite diskussioner med mina kompisar i CBet så bestämde vi oss för färgerna som det blev..  Även hemma i min by fans järnväg från 1890talet till 1925 o där stationerna står kvar som vanliga hus nu har några av de samma färg mönster.

Dock skulle vi vilja byta ut fönstren till darkred men det finns inte ännu på båda sorternas fönster..

Men så här blev min tolkning!
Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

andreas E

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Hannamalia

Jättesnygg! Är gavlarna byggda av plates med tiles på?

Kwagge

Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.