Sälja instruktioner - värt besväret?

Startat av Jemanuelson, 12 Juni 2022 kl. 19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Jemanuelson

Hej,

Då och då får jag frågor på Instagram och liknande om det finns instruktioner att köpa till mina byggen. Är det någon av er rutinerade byggare här som har givit er in i sådant?

/Johan

Godtfred

Får också ofta den frågan. Om man tycker det är roligt så visst. Har gjort många instruktioner, men då bara till byggsatser som jag ger bort eller till modeller som säljs på event. Göra beskrivningar för att "tjäna pengar"? Knappast. Det är mycket mer jobb än vad man tror om man ska göra bra instruktioner.

robinnilsson403

Fördelen är ju att om man gör en bra instruktion så behöver man ju bara göra den 1 gång, sedan kan man sälja den om och om igen. Den kommer ju aldrig att kosta något mer för dig. Men det är mycket jobb! Bara att gå igenom och revidera allt, om och om igen...  :-X
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Jemanuelson

Tack, båda! Har ni lagt upp via någon site för instruktioner i så fall?

Jag inbillade mig förresten att det gick att göra tillräckligt bra instruktioner via Stud.io? Men så enkelt är det kanske inte då...?

robinnilsson403

Stud.io funkar fint enligt mig, känner faktiskt inte till något alternativ. Men det är mycket jobb med att lägga in allt i rätt steg, så det syns vad man gör.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

cyberwilma

Jag är väl knappast någon rutinerad byggare men har gjort instruktioner i stud.io ett par gånger och det går smidigt. Bygger man hela modellen i ett svep är det bara att i instruktionsverktyget välja en lämplig mängd bitar i taget och pytsa ut till lagom byggsteg.
Det kan vara lite pill att få alla sidor att se ut exakt som man vill, men det beror nog också på hur petig man är!

Samt som sagts ovan, det är ett engångsarbete. 
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.