Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Bonnstan

Startat av hemmawid, 04 juni 2022 kl. 21:07

Föregående ämne - Nästa ämne

hemmawid

I närheten av Landskyrkan i Skellefteå ligger ett antal gamla trähus. I varje hus finns ett antal kammare, där långväga kyrkobesökare kunde sova en natt i samband med kyrkobesök. Bonnstan har funnits sedan 1600-talet, men de nuvarande byggnaderna är byggda på 1830-talet, efter att en stor brand hade ödelagt tidigare byggnader.

Jag valde att bygga bara ett fåtal hus, som en liten kuliss. Jag har använt plates och tiles för att få struktur i träväggarna, och jumper plates, tiles och masonry bricks för att få struktur i trädörrarna.


hemmawid

Livsfarlig trappa!! (Precis som i verligheten.)


Gideon

Extremt hög igenkänningsfaktor! Har tillbringat varje midsommar där när jag var barn  :)
På övervåningen i ett av husen vid huvudgatan hade mormor och morfar en kammare. Han hade varit kyrkvaktmästare i Landskyrkan så typ alla i den äldre generationen verkade veta vem han var, så det brukade vara drop-in-fika med många släktingar och bekanta som kom förbi hela midsommaraftonen.

embe

Som en teckning av konstnären Ilon Wikland.

Wineyard

Åh! Underbart! Håller helt med Gideon - extremt hög igenkänningsfaktor! Jag cyklade dagligen igenom Bonnstan, på väg mot Kaplanskolan under mina gymnasieår.

hemmawid

Citat från: embe skrivet 04 juni 2022 kl. 22:04
Som en teckning av konstnären Ilon Wikland.

Det var ett grymt fint omdöme!! Tack!

hemmawid

Citat från: Wineyard skrivet 04 juni 2022 kl. 23:49
Åh! Underbart! Håller helt med Gideon - extremt hög igenkänningsfaktor! Jag cyklade dagligen igenom Bonnstan, på väg mot Kaplanskolan under mina gymnasieår.

Tackar! Vad glad jag blir! Särskilt över igenkänningsfaktor från utflyttade skelleftebor. Det var riktigt roligt att ställa ut det här bygget på Nordsken, just för att det var så många som kände igen det.

o0ger

Väldigt snyggt! Jag känner inte igen det, men jag kan se det framför mig. Älskar alla små skeva detaljer och delar som sitter snett osv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

stej123

Superfint, och alla Skelleftebor kommer känna igen det direkt!

Emma

Det är så fantastiskt fint!!

Bokeslundsparken

Helt underbar! Älskar hur detaljerat bygget är trots storleken.

hemmawid

Tack för era fina kommentarer!

Citat från: o0ger skrivet 05 juni 2022 kl. 14:05
Väldigt snyggt! Jag känner inte igen det, men jag kan se det framför mig. Älskar alla små skeva detaljer och delar som sitter snett osv.

Tack snälla! Jag försökte sätta saker snett och vint så ofta som materialet medgav. Och blandade LBG med gammelgrå, och fick äntligen bruk för gulnade klossar!  :D

Gideon

Här är ett foto jag tog på väg hem från ett Botnia-mini-meet, som referens för er sörlänningar som inte varit i Schtaan.
Fönsterluckorna var dock tyvärr stängda här på vintern...

Emma

Jag är verkligen nyfiken på att se det här bygget live. Du har inte tänkt riva det, va?

Eriol

Citat från: Gideon skrivet 07 juni 2022 kl. 00:19
Här är ett foto jag tog på väg hem från ett Botnia-mini-meet, som referens för er sörlänningar som inte varit i Schtaan.
Fönsterluckorna var dock tyvärr stängda här på vintern...

Någon kanske måste förklara för sörlänningarna vad en kyrkstad är också? (Det är alltså övernattningsstugor för de bönder som har för lång resväg för att hinna åka över dan till kyrkan.) Jag har aldrig varit i Skellefteås men provat att bo i en kyrkstuga både i Boden och Lövånger.  :)

Citat från: Emma skrivet 07 juni 2022 kl. 16:20
Jag är verkligen nyfiken på att se det här bygget live. Du har inte tänkt riva det, va?

Vill också se live! Fantastiskt fint och jag klarar ju inte av att lista ut hur allt är byggt från bara ett foto...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.