Custom-tryck etc. Leverantör inom EU?

Startat av Jemanuelson, 24 Maj 2022 kl. 10:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Jemanuelson

Någon som känner till leverantörer av specialtryck på bitar inom EU eller t o m Sverige?
Jag hittar bara i Storbritannien och USA.

Magnus den store

Steindrucker  tror jag utgår från Tyskland.

https://steindrucker.com/
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shiftaltcmd

Om du är beredd att betala i Lego och inte har alltför bråttom så är det bara att fråga.

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 24 Maj 2022 kl. 16:58
Steindrucker  tror jag utgår från Tyskland.

Jag har ett jobb-projekt som skulle behöva tryck på bitar (kan nog inte betala med Lego då...), men fick minst sagt lätt huvudvärk av den sidan.
Om man t ex skulle vilja ha custom-tryck på en 1x6 tile, hade de nån sån produkt...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

shiftaltcmd

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 24 Maj 2022 kl. 16:58Steindrucker  tror jag utgår från Tyskland.

Nån som beställt därifrån med uppladdad bild och vet hur det funkat med det?
Nåt särskilt man ska tänka på...?

Jag tänker iaf att jag beskär bilden till bitens proportioner (Tile 1x4 i detta fall), eftersom det är krav på att loggan inte är för nära kanterna (minst halva "solens" diameter vitt åt alla håll) men jag vill heller inte att den ska bli tryckt mindre än nödvändigt.

Typ såhär vill jag alltså att biten ska bli (på en vit bit, men PartDesigner gav inte det valet):
Hitachi Energy logo on tile 1x4.png
Flickr   Instagram

Magnus den store

Jag har tyvärr aldrig kommit till skott då jag valt stickers istället.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

Inte provat, men om du kontaktar dem med den informationen du ger oss här..?  :)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

För lite mer professionella jobb (Alltså i visa kvantiteter mot betalande uppdrag med krav på tex leveranstid) har jag pratat med vår lokala tryckare, nästan på promenadavstånd faktiskt. https://www.stampelfabriken.se/ som har UV-skrivare som sägs kunna trycka på LEGO-bitar. Typ 350kr i engångskostnad och 300kr i startavgift per tryck + själva tryckandet. Tänker då att man levererar en mängd tiles fastsatta på 16x16 plates för att förenkla hanteringen. Precisionen är så klart en osäkert kort, både vad gäller x/y avstånden och "buktningen" på platen. Viktigt att bitarna är nya och "ultrarena" för att trycket ska fästa. Ipa-rengöring är nog lämpligt.

Har inte gått vidare från teoretiska diskussioner och har ingen praktisk erfarenhet än så länge av det spåret.

andreas E

Har själv varit och tittat på en UV skrivare till firman. Investeringen landade runt 125 tusen kr. Sen tillkommer tryckfärger , jiggar och dyl.

Det krävs många bitar att trycka för att det ska bli lönsamt.  Bara inför uppstart av maskinen så gick det åt färg ca för 50 kr i rengöring av munstyckena o dyl. Så stämpelfabrikens förslag var nog helt oävet.

Gideon

Tack för tipsen!
Jag tror absolut att det vore en bra idé att hitta ett svenskt tryckeri ifall det blir aktuellt med större mängder i framtiden.
Men nu var det några tiotal till ett event om mindre än en månad som vi var ute efter, så då är smidig beställning viktigaste faktorn. All extra hantering från vår sida kostar ju rätt mycket per timme också.

Screenshot 2023-03-24 141400.png

Tror att Google translate gav mig svaret för övrigt (valet av "EN" på sidan ändrade visst bara språk på en delmängd av sidan):
CitatPreferably images in vector graphics or png and jpg (background transparent if not necessary) Resolution min. 1000 pixels wide Please note that the photos should already be in the correct proportions because we do not cut but stretch.
Nån med bättre kunskaper i tyska som kan bekräfta att översättningen blev rätt...?

Men får nog maila och fråga dem om det är 1:4 eller 1:4,077 (7,8 mm x 31,8 mm) som är "correct proportions" på en 1x4 tile.
Flickr   Instagram

andreas E

Citat från: Gideon skrivet 24 Mars 2023 kl. 14:22Tack för tipsen!
Jag tror absolut att det vore en bra idé att hitta ett svenskt tryckeri ifall det blir aktuellt med större mängder i framtiden.
Men nu var det några tiotal till ett event om mindre än en månad som vi var ute efter, så då är smidig beställning viktigaste faktorn. All extra hantering från vår sida kostar ju rätt mycket per timme också.

Screenshot 2023-03-24 141400.png

Tror att Google translate gav mig svaret för övrigt (valet av "EN" på sidan ändrade visst bara språk på en delmängd av sidan):
CitatPreferably images in vector graphics or png and jpg (background transparent if not necessary) Resolution min. 1000 pixels wide Please note that the photos should already be in the correct proportions because we do not cut but stretch.
Nån med bättre kunskaper i tyska som kan bekräfta att översättningen blev rätt...?

Men får nog maila och fråga dem om det är 1:4 eller 1:4,077 (7,8 mm x 31,8 mm) som är "correct proportions" på en 1x4 tile.
Ser inget fel i översättningen.

shiftaltcmd

Citat från: Godtfred skrivet 24 Mars 2023 kl. 12:46För lite mer professionella jobb (Alltså i visa kvantiteter mot betalande uppdrag med krav på tex leveranstid) har jag pratat med vår lokala tryckare, nästan på promenadavstånd faktiskt. https://www.stampelfabriken.se/ som har UV-skrivare som sägs kunna trycka på LEGO-bitar. Typ 350kr i engångskostnad och 300kr i startavgift per tryck + själva tryckandet. Tänker då att man levererar en mängd tiles fastsatta på 16x16 plates för att förenkla hanteringen. Precisionen är så klart en osäkert kort, både vad gäller x/y avstånden och "buktningen" på platen. Viktigt att bitarna är nya och "ultrarena" för att trycket ska fästa. Ipa-rengöring är nog lämpligt.

Har inte gått vidare från teoretiska diskussioner och har ingen praktisk erfarenhet än så länge av det spåret.

650kr i startavgift. Jag får börja ta mer betalt för mina tjänster.  :)

Jag monterar på basplattor då skrivaren helst vill suga fast materialet. Basplattor funkar då bättre än plates.

Och det går att tvätta med nästan vad som helst. Våtservetter, diskmedel, tvättmedel, tvål, isopropanol ... oftast tar jag t-röd. Hudfettet som fastnar på bitarna när jag trycker fast dem gör att färgen inte fäster så bra. Jag provade att använda bomullshandskar men det blev för svårt att hantera lego-bitarna då. Nu trycker jag fast bitarna och tvättar sist, mest effektivt för mig.

Precisionen är ungefär en femtedels millimeter men börjar bli sämre. Maskinen är gammal nu så vi ska förhoppningsvis byta ut den i år.

Gideon

Låter rätt prisvärt med 2,2 €/st för ett par tiotals tryckta bitar då :)
Flickr   Instagram