Hur förvarar ni era Lego-instruktioner?

Startat av swemixon, 01 Maj 2022 kl. 16:14

Föregående ämne - Nästa ämne

swemixon

Detta ämne har kanske avhandlats i en annan tråd men jag kan isf inte hitta den. Som rubriken lyder, hur förvarar ni den oerhörda mängd med instruktioner som ni sitter på? Jag måste göra något åt mina och tar tacksamt emot tips.

ColA

Det passar väl utmärkt in i denna tråd :)

Jag förvarar mina i 3st 31L Smartstore lådor där jag grovsorterat dom lite efter teman. Eftersom jag aldrig tar upp någon utan bara lägger ner så behöver dom inget ytterligare skydd.

CopMike

Dom "dyra" och exklusiva i hängmappar i ett dokumentskåp, övriga liksom ColA i platslådor.

andreas E

Precis som Cola, smartstore lådor framförallt nr 15.
Det är tur man har nära till deras outlet.

Emma

Jag skulle vilja få ordning på mina. Jag lägger dem på hög. Det är ett framtida projekt. Följer denna tråd med intresse!
Region Mitten

dalle

Har dom i tidskiftsamlare men det blir opraktiskt i längden.
De upptar bara plats i ett överskåp.

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Wolcker

Kanske man skändar här men mina förvaras oftast i en öppenspis med kartongerna, syra och värme. Alltså bränns det mesta.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Godtfred

På molnet! (efter att de passerat återvinningscentralen)

Godtfred

Har faktiskt kvar några äldre instruktioner. Bla. två stycken till som jag nu ser är värda mer än hela setet... (Reades ut för 300:- på lego.com för närmare 20 år sedan)

CopMike

BrickMe

Det lär väl dröja ett tag till innan vi får hologramliknande teknik (+ molntjänst) som inte kräver en vägg eller skärm. Men fram tills dess är det rätt bekvämt med pdf filer. För visst har VHS banden och 3½ disketter åkt till återvinningen för länge sedan. Men varför har jag fortfarande kvar musik cd´s, DVD å Blue Ray filmer...
Så för att komma till ämnet bygginstruktioner... Det är lite svårt att slita sig från sådant som är Lego relaterat. Gamla instruktioner (1800 kallt å fram till c:a 1995) har jag i plastfickor som sitter i pärmar. Resten ligger på utspridda ställen (oftast på något hyllplan längst in i något skåp. De ligger i kronologisk ordning (dvs nyast högst upp i travarna). Många av de nyare skulle jag tänka mig att slänga i pappersåtervinningen. Bygginstruktioner till bl a modulhusen och speciella utgåvor känns fel att göra sig av med.

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 01 Maj 2022 kl. 21:44
Citat från: Magnus den store skrivet 01 Maj 2022 kl. 19:30
Citat från: CopMike skrivet 01 Maj 2022 kl. 18:54
Citat från: Magnus den store skrivet 01 Maj 2022 kl. 18:46
På USB-minne.
Hur förvarar du dem ::)?

På USB-minne.

https://www.lego.com/sv-se/service/buildinginstructions
Och hur förvarar du dem (USB-minnena) - OBS - försök till humor & ironi (gick sådär!) ;D.

Jaha, det är ju mer logiskt. Det skämtet swooshade förbi mitt huvud snabbare än något SHIP som någonsin byggts. :P USB-minnen har jag i skrivbordslådan. Molnet är kanske smartare för om en sådär 40-50 år är skrivbordslådan full.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!