Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Löfstad Slott

Startat av Simoonsan, 14 April 2022 kl. 18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

Fråga om du kan få någon sponsring av bitarna, genom att försöka räkna ut vad det skulle kosta. Skickar ett pm

Simoonsan

Liten uppdatering om detta projekt:

Jag bestämde mig för att lägga till ett grönområde framför slottet, men nu tror jag inte att jag tänker ändra något mer.

De ansvariga på Löfstad Slott är på semester under sommaren. Jag har skickat iväg en förfrågan till dem om de skulle vara intresserade av att ställa ut slottet. Så jag får se vad de svarar!

Om så är fallet skulle jag då kunna börja leta efter en eller flera sponsorer för projektet.

Magnus den store

Trevligt bygge. Jag hoppas att det blir av i plast. Det ser ut som du har en hiskelig mängd bitar i Sand Red. Finns det ens så många att köpa?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Simoonsan

Citat från: Magnus den store skrivet 05 Juli 2022 kl. 22:08
Trevligt bygge. Jag hoppas att det blir av i plast. Det ser ut som du har en hiskelig mängd bitar i Sand Red. Finns det ens så många att köpa?

Tänkte också på det, jag tror inte just sand red finns, men det ska finnas en hel del dark red istället som är så nära man kan komma. Tror den färgen skulle passa rätt bra  :)

Joacim

Grymt imponerande bygge!

mechamike

Grymt imponerande bygge, Jag har varit där två gånger nu i närtid och geocachat lite (och fikat lite dessutom). Du har ju verkligen fått till det bra!
?

Hannamalia

Wow, vilket maffigt bygge. Är det byggt i minifig-skala? Jag har också planer på att bygga ett visst slott (bygger bara i fysiska bitar) och då i minifigskala, så det blir ju rätt stort. Har provbyggt lite och funderar över hur jag ska dela upp byggnaden på ett bra sätt i moduler, så att det ska gå bra att ta med på utställning.

Anders67

Väldigt fint, och det blev bra med mer grönt framför!
Hoppas du hittar en sponsor!

Magnus den store

Citat från: Hannamalia skrivet 06 Juli 2022 kl. 13:25
Har provbyggt lite och funderar över hur jag ska dela upp byggnaden på ett bra sätt i moduler, så att det ska gå bra att ta med på utställning.

Glöm inte mäta dörröppningen (Lex Rivendell).
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Hannamalia

Citat från: Magnus den store skrivet 06 Juli 2022 kl. 16:35
Har provbyggt lite och funderar över hur jag ska dela upp byggnaden på ett bra sätt i moduler, så att det ska gå bra att ta med på utställning.

Glöm inte mäta dörröppningen (Lex Rivendell).
:) Ha, ha. Tack för tips! Nej, av tyngdmässiga skäl blir det nog naturligen i mindre delar än en dörröppning.

Hannamalia

Ja, jag klurar som sagt över hur man bäst delar upp bygget i mindre moduler. På det slott jag tänkt bygga är själva byggnaden så stor att den behöver delas tänker jag och att delningen blir på placeringar som är lämpliga utifrån hur byggnaden ser ut, t ex mellan en vägg och ett torn. Har då tänkt att byggnadsdelar står på plattor, som blir likt moduverse, men kan inte riktigt följa dem storleksmässigt, utan plattorna måste ju storleksmässigt följa byggnadsdelarnas storlek.

Hannamalia

Citat från: Simoonsan skrivet 18 April 2022 kl. 18:03
Citat från: Joacim skrivet 18 April 2022 kl. 05:35
Tror du Löfstad skulle vara intresserade av att ha den som permanent stående modell förutom när den kommer med på något Swebrick event så klart!

Har haft kontakt med Östergötlands museum som har hand om Löfstad Slott sen jag började. Var där den 31 oktober och tog bilder och mått. Skickade ett mejl i torsdags att det var färdigt till Verksamhetsledaren på Löfstad. Inget svar än, förmodligen på grund av påskhelgen, så ska meddela hans svar så fort jag det! :)

Hoppas du lyckas få sponsring, så att du kan bygga det fysiskt! Det skulle bli så häftigt. Själv hade jag tänkt att först börja bygga mitt slott med egna bitar och se att det går att få upp några moduler och sedan möjligen kontakta slottet ifråga och höra om det finns något intresse att samarbeta om en fortsättning, för jag inser att det kommer att gå åt lite bitar (och den färg jag behöver mest av var visst årets färg i LugBulken förra året).

Simoonsan

Citat från: mechamike skrivet 06 Juli 2022 kl. 11:01
Grymt imponerande bygge, Jag har varit där två gånger nu i närtid och geocachat lite (och fikat lite dessutom). Du har ju verkligen fått till det bra!

Tack ska du ha! Ja det är riktigt fint där uppe!

Simoonsan

Wow, vilket maffigt bygge. Är det byggt i minifig-skala? Jag har också planer på att bygga ett visst slott (bygger bara i fysiska bitar) och då i minifigskala, så det blir ju rätt stort. Har provbyggt lite och funderar över hur jag ska dela upp byggnaden på ett bra sätt i moduler, så att det ska gå bra att ta med på utställning.

Den är byggd i ungefär dubbel minifigursskala, alltså två stycken ovanpå varandra. Så skala 1:½ eller hur man nu skulle säga. Men det skulle nog ändå se hyfsat naturligt ut att sätta några gubbar här och där på borggården.

Jag delade själv in slottet i 13 moduler och försökte då fem dem så "fyrkantiga" och med så släta sidor som möjligt. Huvudbyggnaden till exempel delade jag upp i 3 delar så att taket går att ta av, och källar- eller bottenvåningen är en del för sig. En del moduler blev det dock lite udda form på, som grönområdet på baksidan. Men det viktiga är bara att de blir stabila och att man kan få dem igenom dörröppningar sedan. Här ser du 3 exempel:

Simoonsan

Citat från: Hannamalia skrivet 08 Juli 2022 kl. 10:56
Citat från: Simoonsan skrivet 18 April 2022 kl. 18:03
Citat från: Joacim skrivet 18 April 2022 kl. 05:35
Tror du Löfstad skulle vara intresserade av att ha den som permanent stående modell förutom när den kommer med på något Swebrick event så klart!

Har haft kontakt med Östergötlands museum som har hand om Löfstad Slott sen jag började. Var där den 31 oktober och tog bilder och mått. Skickade ett mejl i torsdags att det var färdigt till Verksamhetsledaren på Löfstad. Inget svar än, förmodligen på grund av påskhelgen, så ska meddela hans svar så fort jag det! :)

Hoppas du lyckas få sponsring, så att du kan bygga det fysiskt! Det skulle bli så häftigt. Själv hade jag tänkt att först börja bygga mitt slott med egna bitar och se att det går att få upp några moduler och sedan möjligen kontakta slottet ifråga och höra om det finns något intresse att samarbeta om en fortsättning, för jag inser att det kommer att gå åt lite bitar (och den färg jag behöver mest av var visst årets färg i LugBulken förra året).

Låter intressant! Får man fråga vilket slott det är du har gett dig på?