Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Löfstad Slott

Startat av Simoonsan, 14 april 2022 kl. 18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Simoonsan

Det vackra slottet mitt i Östergötland



Min största Lego skapelse är nu klar! Efter ett års arbete finns nu Löfstad slott som Lego modell med totalt över 143 000 bitar!

Löfstad slott är rik på historier och slottet uppfördes på 1600-talet av friherren och greven Axel Lille. Större delen av slottet brann dessvärre ned vid en eldsvåda 1750, men blev snabbt återuppbyggt i sin nuvarande form som idag är öppet för allmänheten. Slottet är kanske mest känt för att ha varit i ätten von Fersens ägo och en av familjens huvudslott. Ni kanske känner till historien om riksmarskalken och greven med mera Hans Axel von Fersen som sades vara älskare till Frankrikes drottning Marie-Antoinette? 1810 blev Axel och hans syster Sophie Piper falskeligen anklagade för att ha giftmördat kronprinsen Karl August och Axel von Fersen lynchades tills döds av en uppretad och berusad folkmassa under Karl Augusts likfärd genom Stockholm som Axel ledde. Sophie var då ägare till Löfstad Slott och efter att hon och hennes bror blivit rentvådda kunde Sophie återvända till sitt slott där hon uppförde en minnesvård i marmor efter sin bror.


Sophie Piper

Lego slottet skulle i verkligheten bli 300 cm långt och 244 cm brett. Jag har försökt hålla mig så nära originalet som det bara går under själva arbetet, fast på en del ställen har jag tagit mig lite friheter. Kan hända att jag bygger slottet någon gång i framtiden! Jag får hoppas!

Jag besökte själv slottet för att ta mina bilder och blev varmt emottagen av den mycket vänliga personalen! Stort tack till dem!

Fler bilder finns här: https://www.flickr.com/photos/188986020@N03/albums/72177720308867863

ColA

Wow mäktigt!

Där har jag varit många gånger och det är hög igenkänningsfaktor!

andreaseldh

Förutom en allmän känsla av mållöshet och undran om CopMike har mött sin överman, så måste jag säga att det var ett mycket fiffigt sätt att ge liv och variation åt de välklippta häckarna.

Joacim

Wow så snyggt! djupt imponerad. Har också varit där några gånger och som sagt var hög igenkänningsfaktor! Måste bara fråga jag hoppas att du fick med blodfläcken som inte går att tvätta bort... 👻

Jesperrydhog

Jag slottet av Lego.

mrlind

Så snyggt. Djupt imponerad!
Have a great build day!
Instagram Flickr

Simoonsan

Citat från: Joacim skrivet 15 april 2022 kl. 08:25
Wow så snyggt! djupt imponerad. Har också varit där några gånger och som sagt var hög igenkänningsfaktor! Måste bara fråga jag hoppas att du fick med blodfläcken som inte går att tvätta bort... 👻

Finns ingen blodfläck just nu, men kan sätta 2 legogubbar i duell i motsvarande rum 13 och se vad some händer ;)

Bokeslundsparken

Wow det var maffigt! Imponerande!

Simoonsan

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2022 kl. 00:07
Förutom en allmän känsla av mållöshet och undran om CopMike har mött sin överman, så måste jag säga att det var ett mycket fiffigt sätt att ge liv och variation åt de välklippta häckarna.

Tack! Jag blev ganska nöjd med dem själv, men de gick åt många bitar bara till häckarna!  ;D

Anders67

Imponerande stort, ja tänk att få se detta IRL på en utställning. Är det byggt i moduler eller som en hel byggnad? Kanske med en sponsor så kan det finaseras!

Simoonsan

Citat från: Anders67 skrivet 17 april 2022 kl. 10:15
Imponerande stort, ja tänk att få se detta IRL på en utställning. Är det byggt i moduler eller som en hel byggnad? Kanske med en sponsor så kan det finaseras!

Ja det hade varit en dröm! Men just den biten skulle lätt kunna ordnas, har byggt det så att det är delat i 14 olika moduler. Har 2 bilder här som exempel. Det hade varit fantastiskt om någon ville sponsra. Vet inte vart man ska vända sig bara. Vi får se vad som händer!  :)

Joacim

Tror du Löfstad skulle vara intresserade av att ha den som permanent stående modell förutom när den kommer med på något Swebrick event så klart!

Simoonsan

Citat från: Joacim skrivet 18 april 2022 kl. 05:35
Tror du Löfstad skulle vara intresserade av att ha den som permanent stående modell förutom när den kommer med på något Swebrick event så klart!

Har haft kontakt med Östergötlands museum som har hand om Löfstad Slott sen jag började. Var där den 31 oktober och tog bilder och mått. Skickade ett mejl i torsdags att det var färdigt till Verksamhetsledaren på Löfstad. Inget svar än, förmodligen på grund av påskhelgen, så ska meddela hans svar så fort jag det! :)

Joacim

Ser verkligen fram emot att se det på riktigt!

Simoonsan

Citat från: Joacim skrivet 19 april 2022 kl. 05:55
Ser verkligen fram emot att se det på riktigt!

Jag också du!

Fick svar nu från verksamhetsledaren förresten, och han skrev: "Tack för uppdateringen. Ett riktigt stort bygge med andra ord, häftigt. Om du lyckas bygga slottet med alla bitarna får du hemskt gärna höra av dig, det vore spännande." Jag tolkar det så att de skulle vara intresserade av att ställa ut det i så fall. Men det är ju min tolkning bara ;D. Ska se om det kanske går att få tag in någon sponsor i så fall!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.