Det vackra slottet mitt i Östergötland
Min största Lego skapelse är nu klar! Efter fem månaders arbete finns nu Löfstad slott som Lego modell med totalt 110 898 bitar!Löfstad slott är rik på historier och slottet uppfördes på 1600-talet av friherren och greven Axel Lille. Större delen av slottet brann dessvärre ned vid en eldsvåda 1750, men blev snabbt återuppbyggt i sin nuvarande form som idag är öppet för allmänheten. Slottet är kanske mest känt för att ha varit i ätten von Fersens ägo och en av familjens huvudslott. Ni kanske känner till historien om riksmarskalken och greven med mera Hans Axel von Fersen som sades vara älskare till Frankrikes drottning Marie-Antoinette? 1810 blev Axel och hans syster Sophie Piper falskeligen anklagade för att ha giftmördat kronprinsen Karl August och Axel von Fersen lynchades tills döds av en uppretad och berusad folkmassa under Karl Augusts likfärd genom Stockholm som Axel ledde. Sophie var då ägare till Löfstad Slott och efter att hon och hennes bror blivit rentvådda kunde Sophie återvända till sitt slott där hon uppförde en minnesvård i marmor efter sin bror.

Sophie Piper
Lego slottet skulle i verkligheten bli cirka 260 cm långt och cirka 215 cm brett. Jag har försökt hålla mig så nära originalet som det bara går under själva arbetet, fast på en del ställen har jag tagit mig lite frihet. Kan hända att jag bygger slottet någon gång i framtiden! Jag får hoppas!
Jag besökte själv slottet för att ta mina bilder och mått och blev varmt emottagen av den mycket vänliga personalen! Stort tack till dem!
Fler bilder finns här:
https://www.flickr.com/photos/188986020@N03/albums/72177720298104732