Författare Ämne: Legoträff Gävle 21 maj  (läst 957 gånger)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 540
Legoträff Gävle 21 maj
« skrivet: 13 april 2022 kl. 23:40 »
Inlägg uppdaterat.

Det verkar finnas en del intresse så jag provar att bjuda in till en första träff.

Plats: Little Art Cakery, Norra Skeppsbron 3C, Gävle
Tid: Lördag 21 maj kl 14.15

Tanken är att vi fikar och pratar Lego och sen får vi se vad som händer. Om du vill kan du ta med dig något du byggt, håller på att bygga eller kanske någon raritet i samlingen som du vill visa upp (men lämna Titanic hemma, vi måste få plats med kaffekopparna också). Caféet har fika och lättare mat (men inget kött) och ligger cirka 300 meter från stationen. Parkering finns i området och miljön är förhoppningsvis lite inspirerande.

(I många andra delar av landet har föreningen Swebrick avdelningar med återkommande träffar och regional verksamhet. Gästrikland med angränsande områden i södra Hälsingland och norra Uppland är dock en lite av en vit fläck på kartan. Min tanke är inte att starta en ny region utan bara att vi ses, fikar och pratar lite Lego. Det spelar heller ingen roll om ditt Legointresse handlar mer om att bygga set, egna skapelser, samla eller köpa/sälja Lego. Om intresse finns så går det naturligtvis att utveckla detta till något mer organiserat i framtiden, men det ställs absolut inga krav på er som vill komma, det räcker med att bara vara lite nyfiken.)

Moderatorer: Lägger detta i allmänna forumet för att nå även sporadiska besökare. Om det skulle utvecklas en mer livaktig diskussion kan den så småningom flytta till avdelningen för regionala träffar. Postar även i Facebookgruppen Adult Fans Of LEGO - Sweden för att nå så många som möjligt.
« Senast ändrad: 19 april 2022 kl. 21:42 av Eriol »

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
SV: Legoträff Gävle 21 maj
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2022 kl. 11:13 »
Bara en dryg vecka kvar så jag påminner om denna träff. Har fått några definitiva anmälningar men också ganska många "kanske". Om du tänkt komma så meddela här eller på facebook så kan jag boka lagom många platser på kaféet!

Utloggad MrUzagi

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 175
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2022 kl. 13:49 »
Jag hade missat det här av någon anledning, och även det du postade på Facebook.
Jag är lite sugen, men dryg timme med bil från Uppsala är jag inte fullt lika sugen på. (Rätt begränsat på energikontot, tyvärr.)
Men det vore kul att träffa fler likasinnade, så jag säger ett rungande "Kanske".

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 3 035
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2022 kl. 14:20 »
Jag ska kolla om jag kanske kan ta en utflykt till Gävle.

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2022 kl. 15:58 »
Jag hade missat det här av någon anledning, och även det du postade på Facebook.
Jag är lite sugen, men dryg timme med bil från Uppsala är jag inte fullt lika sugen på. (Rätt begränsat på energikontot, tyvärr.)
Men det vore kul att träffa fler likasinnade, så jag säger ett rungande "Kanske".

Tåg kanske är ett alternativ? Avståndet från Gävle C är i alla fall ca 250 meter.

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 5 527
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2022 kl. 16:40 »
Sista vettiga tåget tillbaka mot mitten av Bergslagen går redan 16:21 tyvärr... Så det blir ganska mycket restid för en rätt kort träff :(
Men det beror såklart på hur länge ni tänkt hålla på ändå.

(Tåg dit som anländer 13:36 finns så det är ju toppen iaf)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2022 kl. 22:41 »
Sista vettiga tåget tillbaka mot mitten av Bergslagen går redan 16:21 tyvärr... Så det blir ganska mycket restid för en rätt kort träff :(
Men det beror såklart på hur länge ni tänkt hålla på ändå.

(Tåg dit som anländer 13:36 finns så det är ju toppen iaf)

Tanken är inte att hålla på så länge. Stället stänger kl 17, så det är nog absolut senaste avslut hur som helst. Kanske borde fundera ut något förslag på lämplig föraktivitet för att det ska vara värt besväret för tillresta då..? Lego-shopping i centrala Gävle är i alla fall inget jag skulle rekommendera, finns bara en leksaksaffär med ganska klent utbud i Gallerian Nian och Åhléns.

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 709
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2022 kl. 23:29 »
Nu när ni pratar tåg och Gävle och Legoträff kan jag inte hålla mig. Jag var för flera år sedan på Järnvägsmuseet och tänkte hela tiden att det vore ett prima  ställe för Swebricks stora event och utställning något år. Precis som Flygvapenmuseet i Linköping finns massor av yta mellan utställningsföremålen och redan färdiga rutiner för entré, parkering (?) och besökarflöden.

Nu är det ju stängt för ombyggnad sedan länge, och de kanske inte vill ordna något med externa under sitt första nyöppnade år, men framåt 2025 så kanske..? Som redan konstaterats är det ju inte särskilt långt från Mälardalen och det är hög tid att Swebrick sträcker sig lite norrut!

Förlåt att jag la mig i, hoppas ni får en trevlig träff! (Jag var i Gävle i helgen, väldigt trevligt.)

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2022 kl. 00:43 »
Nu när ni pratar tåg och Gävle och Legoträff kan jag inte hålla mig. Jag var för flera år sedan på Järnvägsmuseet och tänkte hela tiden att det vore ett prima  ställe för Swebricks stora event och utställning något år. Precis som Flygvapenmuseet i Linköping finns massor av yta mellan utställningsföremålen och redan färdiga rutiner för entré, parkering (?) och besökarflöden.

Nu är det ju stängt för ombyggnad sedan länge, och de kanske inte vill ordna något med externa under sitt första nyöppnade år, men framåt 2025 så kanske..? Som redan konstaterats är det ju inte särskilt långt från Mälardalen och det är hög tid att Swebrick sträcker sig lite norrut!

Förlåt att jag la mig i, hoppas ni får en trevlig träff! (Jag var i Gävle i helgen, väldigt trevligt.)
Intressant förslag, på tiden att vi har ett event norr om Dalälven!
(Även om Gävle knappt är Norrland enligt en västerbottning  8) )

Jag har en kompis som jobbar som intendent där, skulle kunna höra av mig dit och höra om det finns intresse? :)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #9 skrivet: 17 maj 2022 kl. 22:45 »
Dags för påminnelse nr 2!

MrUzagi, Emma, Gideon mfl som visat mer eller mindre intresse >> Vill gärna ha klara besked om ni kommer senast på torsdag!

Angående Järnvägsmuseum, stora event osv så antar jag att det i så fall kommer krävas en inte helt försumbar arbetsinsats lokalt också..? Men, men det ligger ju som sagt troligen ganska långt framåt i tiden i så fall så vi får se vad som händer i framtiden.

Utloggad MrUzagi

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 175
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2022 kl. 10:32 »
Dags för påminnelse nr 2!

MrUzagi, Emma, Gideon mfl som visat mer eller mindre intresse >> Vill gärna ha klara besked om ni kommer senast på torsdag!

Som min situation ser ut just nu kan jag inte komma, tyvärr.  :-\

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #11 skrivet: 18 maj 2022 kl. 14:25 »
Vi har fått magsjuka i familjen så jag får tyvärr avstå denna gång, även om jag och mellanbarnet fortfarande är friska vill jag inte att det bryter ut på tågresan...

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 3 035
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2022 kl. 19:51 »
Äsch, jag har blivit förkyld. Stannar hemma.

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2022 kl. 22:25 »
Tackar för svar! Ser ut som att vi kommer bli några stycken i alla fall, men finns fortfarande plats för fler.  :)