Inspirerad av
en annan tråd vill jag här visa hur Hondas fyrhjulsstyrning för modellen Prelude år 1988 fungerade. Idén är att vid
små rattutslag (som exempelvis vid filbyte) så svänger bakhjulen
med framhjulen och vid
stora (fickparkering) svänger de
mot.
Honda själva löste det
ungefär så här. Mitt kugghjul är för litet i förhållande till den yttre kransen och placeringen av styrstiftet är nog också fel. Den orange axeln kommer från ratten och är utväxlad så att det är
ett halvt varv mellan fulla styrutslag.

När framhjulen är raka, är styrstiftet längs i mitten. Höjden saknar betydelse, enbart förskjutningen åt vänster eller höger räknas.

Vid litet styrutslag år vänster börjar kugghjulet skjutas åt vänster. Rotationen är fortfarande liten, så stiftet följer med åt vänster.

Vid fullt rattutslag åt vänster märks även rotationen, nu är styrstiftet till höger om mitten.

Men dessa typer av inåtvända kuggkransar fanns ju inte i LEGO 1988. Jag löste det istället med två
nästan lika långa hävstänger. Då använde jag
x187, nu använder jag
6575. Min utväxling från ratten är
ett och ett halvt varv mellan ytterlägena. När framhjulen är raka (gul axel) är bakhjulen (röd axel) det också.

Litet rattutslag åt vänster, bakhjulen följer med.

Lite större rattutslag, nu är bakhjulen raka igen.

Fullt rattutslag åt vänster, nu styr bakhjulen åt höger.
