Författare Ämne: AFOL-tips i Berlin?  (läst 458 gånger)

Utloggad Jemanuelson

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 124
AFOL-tips i Berlin?
« skrivet: 08 april 2022 kl. 19:33 »
Ska snart till Berlin på några dagars besök. Har ni några tips om vad man bör besöka utöver Lego Shops?

…bifogar mina två historiska varianter på det officiella Berlin-setet.

Utloggad Record

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 4 101
SV: AFOL-tips i Berlin?
« Svar #1 skrivet: 08 april 2022 kl. 22:48 »
Vad gillar du? Shopping, historiska saker, museum?

Själv gillar jag det mesta utöver turistfällor, även om brandenburger tor är ett måste :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Utloggad andreas E

• Kassör, LUGbulk-samordnare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 2 013
« Svar #2 skrivet: 08 april 2022 kl. 23:04 »
Spionmuseumet vid potsdamer plats är väl värt attbesöka.
Mittemot ligger mall of Berlin.
Sen på andra hörnan ligger en Lego Discovery.

Utloggad Jemanuelson

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #3 skrivet: 08 april 2022 kl. 23:10 »
Tack för tipsen! Jag inser att jag var otydlig - jag menade om det fanns annat lego-relaterat än Lego Shop? Har t ex hört att det ska finnas fysisk BrickLink-butik, men har inte lyckats reda ut var.

Utloggad Record

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 4 101
« Svar #4 skrivet: 08 april 2022 kl. 23:25 »
Jag har varit till den, ligger inte centralt, kan inte ge en exakt position, men jag använde Google Maps då, sen har det varit nån mindre butik med lite lego I på nån bakgata, inte varit nått att  hänga i julgranen nån av dem tyvärr, men det är ju olika vad man gillar, PB väggen på kudamm är väl ändå bäst om man har tur :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Utloggad Jemanuelson

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #5 skrivet: 08 april 2022 kl. 23:31 »
Ok, tack! Får ta med ett par burkar till väggen 😊

Utloggad sjerdna

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 93
« Svar #6 skrivet: 09 april 2022 kl. 12:22 »
'Spielzeugladen an der Kaisereiche' letade jag på när jag var i Berlin för... sju år sen. Hemsidan, https://www.sadk-berlin.de/ finns kvar så då finns väl butiken också? Har för mig att de på den tiden var en BrickLink butik också men har inte sökt på BL idag för att se om de fortfarande är det.
Som Record skriver så ligger denna lite söder om centrum (även om han kanske känner till ytterligare någon) men det var inga problem att ta sig dit med S-bahn.

Trevlig resa!
#Andreas

Utloggad Jemanuelson

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #7 skrivet: 09 april 2022 kl. 12:34 »
Ah, intressant! Tack för tipset 😊👍

Utloggad Magnus den store

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 5 097
    • Flickr: Magnus the Great
« Svar #8 skrivet: 09 april 2022 kl. 13:25 »
'Spielzeugladen an der Kaisereiche' letade jag på när jag var i Berlin för... sju år sen. Hemsidan, https://www.sadk-berlin.de/ finns kvar så då finns väl butiken också? Har för mig att de på den tiden var en BrickLink butik också men har inte sökt på BL idag för att se om de fortfarande är det.

BL-butiken stängde tyvärr för tre år sedan. Jag har för mig att de stängde för att fokusera på den fysiska butiken. Första utländska butiken jag handlade av och det hann bli 8 ordrar. Tyvärr blev BL-utbudet, enligt mitt tycke, sämre med åren. Bästa köpet var 20 stycken 5615 (Brickset) för 3,45 euro styck.

https://store.bricklink.com/bienesladen2003
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Hufvudstaden
  • Antal inlägg: 2 700
    • Bricks by Stfn @ Flickr
« Svar #9 skrivet: 09 april 2022 kl. 14:17 »
Som Record skriver så ligger denna lite söder om centrum (även om han kanske känner till ytterligare någon) men det var inga problem att ta sig dit med S-bahn.

Trevlig resa!
#Andreas
Jag var där precis före pandemin i januari 2020 och gjorde några fynd bland lösdelarna som stycksåldes. Deras inventarier var gamla med mycket nya bitar som verkat partats ut på mitten av 00-talet. Massor av minifigs fanns också men dessa var prissatta högre. Fyndade några NBA-figurer som jag inte hade och köpte några fotbollsspelare från den tysk-exklusiva CMF-serien.

Helt klar värt ett besök då i alla fall!

Utloggad Jemanuelson

• Betalande medlem 2022
  • *
« Svar #10 skrivet: 09 april 2022 kl. 14:41 »
Tack, låter som att jag får ta mig dit!