
För några år sedan byggde jag BR10:an, ett supersnyggt express ånglok, som var tänkt som en del av mitt tunga koltåg.
Det var först senare som jag fick reda på att detta lok under 60-talet huvudsakligen var en del av Riviera Expressen, ett historiskt persontåg som körde turister till och från den italienska Riviera kusten. Originalet, som byggdes i bara 2 exemplar, hade en topphastighet på 160 km/h!
I fjol bestämde jag mig för att bygga en egen Riviera Express och numera ingår även detta expresståg i min tågsamling. Det består av:
• En BR10:a (8-wide) med två 9V motorer. Loket med tendern är en något modifierad kopia (9V i.st.f. PF) av Holger Matthes förlaga, som finns i hans
bok ”Lego-Eisenbahn”. Längd inkl. tender: ca. 70 studs
• Sex 7-wide vagnar (DB och FS), varav en restaurangvagn DSG/Mitropa med två 9V motorer. Längd: 48 studs var
• Den totala tåglängden uppgår till ca. 3 meter.
Observera att samtliga vagnar – med undantag av den Tan/DarkRed färgade vagnen – har riktiga tågdörrar! Det var ett tag sedan sist ….
Alla vagnskopplingar är förstärkta med supermagneter.
Och så här ser min Riviera Express ut:






Bild på BR 10:an på tyskt frimärke:

Och så här ser originalet ut:

Här kommer ytterligare några bilder:

Tender fullastad med "kol" och täckt med en bit av en nätstrumpa ...




