Finns det plates i höjd 0,5 eller 1,5?

Startat av Lähnn, 27 Mars 2022 kl. 08:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Lähnn

Hej!
Finns det plates i halv höjd/tjocklek, eller en höjd på 1,5 gånger den vanliga (alltså en halv brickhöjd)?
Har hamnat i ofas med ett bygge jag ritar på  ;)
Kanske är en nybörjarfråga men jag är å andra sidan helt ny på detta att vara AFOL  ::)

Teabox

Den tunna delen på många brackets är 0,5 plates tjock, se 44728 som exempel.

Kan vara lite klurigt att jobba in i sitt bygge, men det går om man jobbar hårt med snot-bitar, clips och bars :)

Godtfred

Beror på vilka andra begränsningar du har. Jag hade ett liknande problem förut:

https://swebrick.se/index.php?topic=16015.0

Finns lite bra tips i bilderna i tråden om lite olika sätt att hantera halfplates.

o0ger

Om du visar vad du har för problem så kan vi säkert lösa det.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lähnn

Tack för tipsen! De funkar inte riktigt i min nuvarande design men är ändå något att lägga på minnet :-)

Jag håller på med en Technicdesign och stötte på problemet.
(Kanske hänger ihop med en kombination av gamla och nya parts.)
I alla fall verkar det hela tiden som jag kommer i osynk mellan ett kugghjul och en kuggad platta (se bild 1).

Efter att ha grubblat ett tag använde jag 32002 för att lyfta upp den kuggade plattan (se bild 2).
Funkar väl okej men stabiliteten blir lite lidande.

Detta fick mig iaf att fundera över om det fanns någon part som löste detta.

pehter aka ibbe

Tycker att det borde funka med 32270 om det inte är kritiskt att ha ett viss utväxling.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Lähnn

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 27 Mars 2022 kl. 21:44
Tycker att det borde funka med 32270 om det inte är kritiskt att ha ett viss utväxling.
Tack! Ska testa det.

o0ger

Nu har du ju redan fått lite andra tips, men i det här fallet skulle du behöva använda brackets annars. Tex så här.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Lähnn

Citat från: o0ger skrivet 28 Mars 2022 kl. 07:39
Nu har du ju redan fått lite andra tips, men i det här fallet skulle du behöva använda brackets annars. Tex så här.
Tack! Funkar inte det ena så kör jag på det andra  :)

o0ger

Måste den gröna på bilden vara en technic-balk?

Boathill

Kanske missförstår problemet men om det är tre "liftarms" på höjden så är det bara sätta en plate under "kugg-plattan".
Region Hufvudstaden

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 28 Mars 2022 kl. 07:39

En kuggstång av det slaget vill man gärna ha så den inte glider i sidled, bara i längsled.
Beroende på hur det ser ut runtomkring så är en av nackdelarna med din lösning att det blir svårare att få det stödet.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Lähnn

Citat från: o0ger skrivet 28 Mars 2022 kl. 07:56
Måste den gröna på bilden vara en technic-balk?
Hade en tanke att bygga hela modellen med "liftarms".
Nu löser det sig nog efter alla tips :)

Lähnn

Citat från: Boathill skrivet 28 Mars 2022 kl. 09:58
Kanske missförstår problemet men om det är tre "liftarms" på höjden så är det bara sätta en plate under "kugg-plattan".
Japp, du har helt rätt  ;D
Funderade redan tidigare på om det fanns "mellanstorlekar" för plates, höll på att krångla med detta i ett annat bygge men för det här bygget fanns det en mycket enklare lösning.

Tack alla för all hjälp!
Nu vet jag hur jag ska gå till väga när det blir ett verkligt problem  ;)