Vilka bitar finns i en specifik färg?

Startat av BerraBZ, 16 Januari 2022 kl. 13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

BerraBZ

Hej forumet.
Finns det ett sätt att evaluera på ett enkelt vis vilka bitar som finns i en specifik färg? Jag vet att jag kan kolla på Bricklink i dem olika shops vilka bitar som finns i just denne shop. Men mera allmänt - alltså överhuvudtaget?

o0ger

Hej! Bricklink har svaret: https://www.bricklink.com/catalogColors.asp?

Jag använder alltid color guide när jag bygger digitalt i LDD för att hålla koll på vilka bitar som finns i en viss färg.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

Jag brukar gå på färgerna under "Color Info" -> "Known Colors" på Bricklink per bit. De brukar representera de kända färgerna som finns i olika set. Jag är osäker på om det är 100%, men man kommer rätt nära i alla fall.

De som finns till salu behöver inte stämma heller då en del butiker misstagit färg eller bit, alternativt ljugit om det. Det finns ju uppenbarligen färger i vissa bitar som inte förekommit i set tidigare, men de är inte vanliga.

Kuriosa:
För ett tag sedan beställde jag ett par minifigben i Violet (rätt ovanlig färg som bara funnits i ett, möjligen två,m set), men det visade sig vara Dark Purple när jag väl fick beställningen. Men den färgen ska finnas i alla fall.
Ett annat exempel jag råkade ut för var ett par butiker som påstod sig ha 35464 (Slope 45 1 x 1 Double) i svart, något som aldrig funnits i något set. Jag chansade lite på kul på den ena butiken (billig pris, så inte så mycket att förlora), men fick aldrig någon. Det kom en 2x2 slope jag inte hade beställt (plus en del andra bitar jag inte hade beställt) och när jag frågade säljaren kunde den inte hitta bitarna trots allt.

BerraBZ