16+ till en 7-åring?

Startat av StellaoBosse, 19 November 2021 kl. 19:48

Föregående ämne - Nästa ämne

StellaoBosse

Tänkte höra med någon av er som har barn, tänkte ge bort Harry Potter slottet till en 7-åring.
Frågan är om han kommer att klara av det med tanke på att kartongen säger 16+?
Vad tror ni?

robinnilsson403

Det kan blir ruskigt jobbigt i den ålderna att koncentrera sig så länge som behövs för att bygga upp pjäsen. Sen är det många bitar per steg!
Beror så klart från person till person vad man fixar.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Ja, det beror på barnet. 

Jag började bygga Assembly Square tillsammans med mina barn men de orkade inte vara med och bygga, det tog för lång tid. Jag tror de var typ 6 och 8 år då.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Åldern sätts även med avseende på fingerstyrka. Ett yngre barn klarar inte av att pressa ihop vissa bitar. Det finns några interna riktlinjer på hur många studs clutch power som det får vara på de olika kategorierna..
?

Record

Jag tror personligen, bortsett från det Mecha skriver som stämmer, det är många parameter som är till grund för åldersgränsen på olika set.

Att det kan bli övermäktigt, jag vet att när grabben min fått nått större set så har vi byggt tillsammans och skall man inte bygga det mesta själv så tar det lång tid för dem och de tappar lusten efter ett tag, jag tror mer på byggen som blir klara inom en rimlig tid, att bygga sådant som man kan ro iland på någon timme eller så, det är faktiskt det råd vi ger vuxna här också som vill börja moca, det har allt för ofta tagits vatten över huvudet och slutat i ingenting istället, inkluderat mig själv vid några tillfällen  :).

Svävade ut lite i ämnet, men mitt råd, köp nått enklare om barnet själv skall bygga, sen vet jag inte hur van byggare det är frågan om, jag utgår från mina egna erfarenheter.
Friskt satsat, hälften vunnet..

StellaoBosse

Tack för all feedback!
Jag tror det verkar bättre att jag ger något av de mindre Harry Potter seten istället.

MarLar

Citat från: StellaoBosse skrivet 20 November 2021 kl. 18:35
Tack för all feedback!
Jag tror det verkar bättre att jag ger något av de mindre Harry Potter seten istället.

Jag byggde det tillsammans med min son när han var fem. Inga större problem med byggbeskrivning men vissa bitar är svåra att få ihop själv och ett så stort bygge måste delas upp i många byggpass. Han gjorde det mesta men under ständigt överinseende. Så frågan är väl egentligen hur mycket tid du själv vill lägga =)

Cleefuzz

Hej,
Ett lite sent svar men håller nog med övriga ändå. De Harry Potter-set som kommit under 2021 lämpar sig nog bättre till en 7-åring. Hemligheternas kammare (9+) är liksom flera av de andra seten uppdelade på moduler för de olika påsarna så där är det lättare att känna att man kommit någon vart om man vill ta en paus efter någon påse eller så. Själv tyckte jag inte att det var så njutbara byggen men insåg ganska omgående att nog inte riktigt tillhör målgruppen. Det fina är också att man kan köpa flera set och sätta ihop så att man kan skapa sitt eget slott i minifigurskala, vilket jag gissar är lite mer intressant för de flesta yngre byggarna, än microskalan.