Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Korsvirkeshus

Startat av Eriol, 10 Oktober 2021 kl. 16:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

För bilder på slutresultatet, se detta inlägg: https://swebrick.se/index.php?topic=16601.msg308143#msg308143

Redan i somras började jag skissa lite på ett korsvirkeshus med timmer i dark brown och nu när jag tror att jag fått hem nästan alla bitar jag behöver så är det dags att sätta igång på allvar. Det kommer troligen inte bli några speciellt avancerade eller unika byggtekniker (lite kan man nog skylla det på att dark brown är en relativt ovanlig och svårjobbad färg). Men jag tycker ändå det kan vara intressant att dokumentera hela byggprocessen.

Så här såg min prototyp ut:

Eriol

För tillfället har jag varken moduverse eller basplattor att bygga på så jag börjar med att bara göra en stabil grund och så får vi se senare om det blir någon omgivning till huset. Bottenytan är 24 x 32 studs. Dark brown är som sagt lite knepigt att bygga i med både litet utbud av bitar och vissa utgångna standardbitar som har astronomiska priser, men 2x6 plates är billiga så då utnyttjar man naturligtvis det.

Emma

Region Mitten

Eriol

Har börjat fundera på ingången till huset. Vill ha en lite pampigare port och provar därför med 6 studs på bredden. Har också bestämt mig för att inte ha några bågar (som känns lite onaturligt i en träbyggnad) utan använder inverted slopes i stället.

Odidoma

Emma

Region Mitten

Eriol

Har kommit en bit till men jag måste nog prova att bygga lite till runt porten innan jag definitivt kan säga om jag är nöjd eller inte. Tan känns som fel färg för "skylten" ovanför i alla fall. Tar gärna emot förslag på lämplig printed tile (om det finns någon)..?

Eriol

Byggde klart bottenvåningen och insåg ungefär samtidigt att jag inte har i närheten av tillräckligt med vita bitar.  :( Det får bli en kompletteringsbeställning så småningom. Men under tiden bygger jag uppifrån och försöker få till ett tak. Siktar på ett totalt fuskbygge på insidan och tänker inte ens lägga in våningsplan. Plattformarna nästan uppe vid taknocken är till för att bygga skorstenar på...

swemixon

Citat från: Eriol skrivet 13 Oktober 2021 kl. 23:34
Byggde klart bottenvåningen och insåg ungefär samtidigt att jag inte har i närheten av tillräckligt med vita bitar.  :( Det får bli en kompletteringsbeställning så småningom. Men under tiden bygger jag uppifrån och försöker få till ett tak. Siktar på ett totalt fuskbygge på insidan och tänker inte ens lägga in våningsplan. Plattformarna nästan uppe vid taknocken är till för att bygga skorstenar på...
Det ser väldigt bra ut tycker jag! 👍🏼😃

GustavF

Kul! Jag gillar verkligen sättet du gör sköldarna med tiles, kommer garanterat sno detta  ::)

crowwlime_

Citat
Siktar på ett totalt fuskbygge på insidan och tänker inte ens lägga in våningsplan.
Ett tips är att "mörklägga" bakom fönstrena så man inte ser in i ihåligheten.

Teabox

Gillar huset so far  ;D

Siktar på ett totalt fuskbygge på insidan och tänker inte ens lägga in våningsplan.

Även om du inte ska inreda huset så rekommendera jag ett våningsplan. Ett golv från vägg till vägg kommer göra huset mycket mer robustare (enklare att lyfta och flytta). Har erfarenheter av egna byggen som imploderat när jag försökt hantera dem :)

Eriol

Citat från: Teabox skrivet 14 Oktober 2021 kl. 13:40
Gillar huset so far  ;D

Även om du inte ska inreda huset så rekommendera jag ett våningsplan. Ett golv från vägg till vägg kommer göra huset mycket mer robustare (enklare att lyfta och flytta). Har erfarenheter av egna byggen som imploderat när jag försökt hantera dem :)

Förutom vita bitar så har jag även ganska stor brist på större plates...  :( Det jag byggt hittills känns i alla fall stabilt, tror det hjälper en hel del att det är en rand med två studs breda plates både i botten och vid det icke-existerande våningsplanet. Men vi får se senare om det behövs extra stabilisering och/eller mörkläggningsgardiner, det är ändå ganska lätt att sätt in sånt i efterhand.

Och tack för alla glada tillrop förresten!

Eriol

Har byggt skorstenar, som fortfarande är lite WIP, men de behövs ju för att kunna fästa taknocken ordentligt. Technic-brick med "halv" technic-pin i ena änden och utan i den andra gör att mittsektionen håller ihop bra. Och, som sagt, mycket 2x6 plates blir det även i taket.

Emma

Region Mitten