[MOC] Glacier Express med panoramavagnar

Startat av DaRePo, 06 Oktober 2021 kl. 13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Glacier Expressen med panoramavagnar (Stadler Rail) - ett av världens vackraste och mest berömda tåg - är numera en del av min tågsamling! Vilken häftig känsla - nu när många års tågdrömmar äntligen blivit verklighet!

GEX väcker åtskilliga minnen, inte minst från vår tågresa från St. Moritz till Zermatt i 1:a klass för några år sedan. En helt fantastisk upplevelse med vackra scenerier och vyer över alperna och en superservice ombord.

Min Glacier Express är 7-wide och består av:
   Ett Matterhorn Gotthard Bahn lok av typ HGe 4/4 II med två 9V motorer och en längd på 40 studs,
   Fyra panoramavagnar 1:a klass  (Rhätische Bahn) med en längd på 46 studs var,
   En restaurangvagn (RhB) med två 9V motorer och en längd på 46 studs.

Tåget - som är fullsatt! - har en total längd på ca. 2,3 meter och en total vikt på ca. 3,8 kg. Alla vagnskopplingar är förstärkta med supermagneter.

Att bygga denna GEX har varit en resa med  många utmaningar, inte minst vad gäller dekalerna. Ett stort tack till Knivsta Tryckeri för deras gedigna support!

Tack också till Selander för hans sedvanligt inspirerande rådgivning under detta projekt.

Och så här ser min Glacier Express ut:

Och så här ser Glacier Expressen ut i verklighet:

PS: Glacier Express är ett registrerat varumärke.

o0ger

Snyggt! Det är verkligen likt förlagan. Gillar hur du har fått till de stora fönstren på vagnarna.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreas E

Selander

Ja det blev fint, särskilt tyckte jag om vagnarna, och hur du täckt sidorna på varje vagnboggi 👍👍👍

dalle

Snyggt. Gillar också hur du byggt vagnarna. Ett lämpligt tåg att åka uppför alla serpentinsvängar i din uppbyggda järnväg.

Har inte åkt Glacier Express, utan bara det andra berömda tåget, Bernina Express. Också en upplevelse.

AndersI

Tjusigt! Synd att jag inte kan ha tågträffar längre (pensionär numera) - skulle varit kul att se på närmre håll.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

RetroBricker

Snyggt och inspirerande!
Ser att det finns bra Lego-tågbyggar-kompetens i mitt närområde... Bra att veta när jag kommit så långt att jag är redo att försöka mig på att bygga något av våra svenska 70/80-tals rälsfordon.  ;)
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

danielbrrssn

micke

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Anders67

Wow och vika fina dekaler, de höjer givetvis bygget som är bra ytterligare!
Man blir riktigt sugen på att åka tåg genom alperna!

DaRePo

Citat från: Anders67 skrivet 08 Oktober 2021 kl. 23:29
Man blir riktigt sugen på att åka tåg genom alperna!

Det kan man göra i Knivsta!

Joacim

Wow! Då blir det inte lika långt att åka som om man ska till Zermatt eller någon av de andra stationerna för Glacier Express. ;D ;)