Bricks and Pieces - tips

Startat av Gideon, 17 September 2021 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Nja, av 83,5 miljarder i intäkter var bara 12 miljarder raw materials and consumables needed. Inte bara plasten. Tryckformar, el, papper, färg ...
Lego är ett av de bästa företagen att göra om billigt råmaterial till dyra produkter.

Med lite avrundning
22 miljarder i vinst, 26% i vinst! Legat på 20-30% i vinst i många år nu. De skulle lätt själva kunna svälja en prisökning på plats

61 miljarder i kostnader
17 Lön
12 Råmaterial, 14% av inkomsten, 20% av kostnaderna
12 Ekonomiskt snick snack och investeringar
10 Marknadsföring
7 Licensavgifter
3 Distribution

shiftaltcmd

Kollade lite snabbt, ABS-plast verkar säljas för 10-20 kr/kg.

Nu har Lego säkert lite högre krav men samtidigt lite rabatt för att köpa mycket? Och några för färgpellets

Det går 430 2x4 bricks på 1 kg. Kan det bli sisådär 5 öre i plast per bit?

Selander

En fråga till er som är vana pick-a-brick köpare:

lego.com är det ju 600kr för fri frakt som gäller.
Men om jag har lite insiderpoäng som motsvarar säg 50kr rabatt, måste jag då ha varor för ca 650kr i varukorgen? 650kr - rabatt 50 = 600kr och därmed fri frakt...?
Eller kan jag ha 600kr värde i varukorgen - rabatt 50kr = 550kr netto och ändå få fraktfritt? 

Begriper ni frågan?

Enklast förstås att köpa för det högre beloppet och känna sig säker... Men....men... ;D

MrLaago

Jag gjorde så tidigare i år @Selander och fick inte betala frakt. Fick ner priset från 1159kr till 509 kr. Var nöjd med det bitpriset ;D 

Selander

Citat från: MrLaago skrivet Idag kl. 13:06Jag gjorde så tidigare i år @Selander och fick inte betala frakt. Fick ner priset från 1159kr till 509 kr. Var nöjd med det bitpriset ;D
Lysande ! Bra rabatt för dig, verkligen  :-[