Bricks and Pieces - tips

Startat av Gideon, 17 September 2021 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

LEGO ligger tydligen efter igen, nu har de pausat standardsortimentet.

standard_pausad.png

Wolcker

Jag har fortfrande inte fått beställningar jag gjorde i den första oktober. även om jag igår fick meddelande att bitarna var på väg.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Gideon

Citat från: janhansson skrivet 30 November 2022 kl. 23:11LEGO ligger tydligen efter igen, nu har de pausat standardsortimentet.
Detta trädde i kraft precis när jag satt och skulle göra en beställning, så plötsligt kunde jag inte se annat än "bästsäljare-bitar". Däremot låg fortfarande de "standard-bitar" som jag redan hade hunnit lägga till i korgen kvar i korgen så jag tryckte tämligen snabbt iväg beställningen  ;)

Citat från: Wolcker skrivet 01 December 2022 kl. 07:37Jag har fortfrande inte fått beställningar jag gjorde i den första oktober. även om jag igår fick meddelande att bitarna var på väg.
Väntar också på ett par beställningar sen rätt många veckor, än så länge har det bara dykt upp polybags med hemleverans i allt för stora kartonger  ::)
(Där kan man definitivt diskutera en åtgärd för miljön som Lego kunde göra att inte dela upp beställningar i 2-3 separata kollin med hemleverans, skulle helt klart klicka i att få alla beställningar tillsammans om alternativet fanns hellre än att använda en onödig extra kartong och bränna extra diesel för att leverera den till mig)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Wolcker

Citat från: Gideon skrivet 01 December 2022 kl. 09:21
Citat från: Wolcker skrivet 01 December 2022 kl. 07:37Jag har fortfrande inte fått beställningar jag gjorde i den första oktober. även om jag igår fick meddelande att bitarna var på väg.
Väntar också på ett par beställningar sen rätt många veckor, än så länge har det bara dykt upp polybags med hemleverans i allt för stora kartonger  ::)
(Där kan man definitivt diskutera en åtgärd för miljön som Lego kunde göra att inte dela upp beställningar i 2-3 separata kollin med hemleverans, skulle helt klart klicka i att få alla beställningar tillsammans om alternativet fanns hellre än att använda en onödig extra kartong och bränna extra diesel för att leverera den till mig)

Jo har gjort några beställningar och de skall ju ta max 28 arbetsdagar, idag har det gått 44 arbetsdagar. Jag frågade dom om det kommer innan jul...
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

janhansson

Citat från: Wolcker skrivet 01 December 2022 kl. 10:13Jo har gjort några beställningar och de skall ju ta max 28 arbetsdagar, idag har det gått 44 arbetsdagar. Jag frågade dom om det kommer innan jul...
Jag fick en gång lära mig att om någon använder tidsangivelsen "före jul" så ska man vara noga med att fråga vilket år som avses. :)

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 01 December 2022 kl. 09:21(Där kan man definitivt diskutera en åtgärd för miljön som Lego kunde göra att inte dela upp beställningar i 2-3 separata kollin med hemleverans, skulle helt klart klicka i att få alla beställningar tillsammans om alternativet fanns hellre än att använda en onödig extra kartong och bränna extra diesel för att leverera den till mig)

Jag tror det faller på att de inte skulle ha plats för alla halvpackade lådor det skulle bli (för att inte tala om problematiken att komplettera rätt låda), eller att ordern aldrig kan packas om de ska vänta tills alla delarna är tillgängliga samtidigt.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

janhansson

Citat från: AndersI skrivet 01 December 2022 kl. 11:34
Citat från: Gideon skrivet 01 December 2022 kl. 09:21(Där kan man definitivt diskutera en åtgärd för miljön som Lego kunde göra att inte dela upp beställningar i 2-3 separata kollin med hemleverans, skulle helt klart klicka i att få alla beställningar tillsammans om alternativet fanns hellre än att använda en onödig extra kartong och bränna extra diesel för att leverera den till mig)

Jag tror det faller på att de inte skulle ha plats för alla halvpackade lådor det skulle bli (för att inte tala om problematiken att komplettera rätt låda), eller att ordern aldrig kan packas om de ska vänta tills alla delarna är tillgängliga samtidigt.
Borde de inte kunna reservera sakerna i något system så att de blir tillgängliga samtidigt? :)

Ozp

Tror det största problemet är att det skickas från olika lager.

Gideon

Går man in via en-us (https://www.lego.com/en-us/pick-and-build/pick-a-brick) istället, vilket jag råkade göra av misstag, så ser man fortfarande "standard"-bitarna som beställningsbara.
Dock med följande text på sidan
CitatStandard pieces are those without the yellow 'Bestseller' label. These will be sent straight from the home of the brick in Billund, Denmark.

We can't deliver any new orders with Standard pieces before Christmas.

28 business day shipping from Denmark

$7.00 service fee for Standard orders under $14

Verkar som om det är samma logistik som hanterar det för båda kontinenterna då, men de har lite olika frontend.

"Bestseller"-delarna verkar dock hanteras och skickas lokalt.
CitatIf your order just contains pieces labeled "Bestseller," we can process it more quickly. It'll be shipped from our warehouse in Illinois, and you can track it once it's on its way to you.
5 - day shipping from Illinois
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

x_inteduplo_x

Jag har en beställning från 8 november som jag fortfarande inte har fått.

Magnus den store

Citat från: x_inteduplo_x skrivet 11 Januari 2023 kl. 20:01Jag har en beställning från 8 november som jag fortfarande inte har fått.

Då kan det vara läge att kontakta Legos kundtjänst. Min beställning från 19 november fick jag för någon vecka sen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Kwagge

De har uppdaterat bitarna på "bästsäljare"

Cleefuzz

Citat från: Kwagge skrivet 11 Januari 2023 kl. 21:56De har uppdaterat bitarna på "bästsäljare"

Ja, för några dagar sedan var det drygt 1700 bitar bland bästsäljarna. Nu är det nya bitar men dessutom 3275 st (i skrivande stund, men vill minnas att det var 3286 för två dagar sedan). Fortfarande ovisst när standardbitarna kommer tillbaka. Börjar ju bli sluttampen på början av januari nu...

janhansson

Standardbitar går att beställa igen.

janhansson

Lejonriddarnas delar har tydligen dykt upp på BAP i USA. Det kanske händer något här också snart

riddardelar_us.jpg