Bokhyllor och vitrinskåp för LEGO-displays

Startat av SteelySwe, 26 Augusti 2021 kl. 23:23

Föregående ämne - Nästa ämne

SteelySwe

Hej alla glada!

Nu är det som så att jag har en väldans massa LEGO, men allt står i dagsläget utan bokhyllor eller vitrinskåp.

Jag har kollat runt väldigt mycket i olika butiker både online och IRL, men jag har inte riktigt träffat rätt.

Det finns några kriterier som jag går efter när jag kollar och det är följande:
- Gärna 80-100 cm bred (ska ha två totalt) och minst 36-40 cm djup (max ca 45 cm djup)
- Någorlunda prisvärt (inte 10-15 000 per bokhylla/vitrinskåp)
- Glasdörrar för insyn och för att minska på dammet
- Gärna något som kommer med belysning
- Kan vara kombinerat med glashyllor och trähyllor om så måste

Kanske är dessa krav något som gör att det är helt omöjligt att kunna köpa något utanför IKEA, men om ni har tips på något så är jag otroligt tacksam! Jag vill gärna att de eventuella glashyllorna ska hålla att ställa flera kilo LEGO på utan att det hela brakar ihop.

Tack på förhand!

Mvh SteelySwe
Klossoteket: TraderaBricklinkFacebookInstagram

Anders67

Ikea Billy hade för ett par år sedan djupare bokhyllor. Om du kollar på blocket så kanske det dyker upp!
Jag har två sådana inkl glashyllplan
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Boathill

80-100 cm breda hyllor i glas blir nog svårt att hitta tror jag, blir tjocka glasskivor då
Region Hufvudstaden

AndersI

Så farligt tjocka blir hyllorna inte - mina är 90 cm breda, men tunga som bly och förmodligen svindyra. Jag hade turen att få köpa dem på jobbet vid en flytt.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

AndersI

Googla på glasmonter. Här är en träff t.ex. Men 10000:- plus frakt känns i mastigaste laget. Mycket LEGO för de pengarna...

https://www.skiltex.se/shop/premium-svart-led-3970p.html
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Detta är en billy 80 cm bred och 40 cm djup hylla med standard billy vitrindörrar och med både vanliga hyllor och med billy glashyllo

SteelySwe

Tack så jättemycket för eran input!

Ja, jag har kollat en del på glasmontrar, men dem blir som sagt i dyraste laget och dem väger bly!

Det där sista såg riktigt bra ut faktiskt. Är det ett par lysramper där i eller bara längst upp? Lite svårt att se på bilderna. Har man ett par svarta bolhyllor sådär behövs det lite belysning kan jag tycka för att få fart i grejerna!

Ska nog kika lite mer på IKEA då hur man kan blanda bokhylls- och vitrinskåpsdelar. Jag måste komma till skott snart innan LEGO rummet svämmar över  ;D

Mvh

Anders67

Jag har byggt egna lysramper med svarta lister man har för hörn i kaklade utrymmen. I dessa en LED på rulle som klippts till i rätt längd! 2700-2800K, lite lödning också

SteelySwe

Citat från: Anders67 skrivet 28 Augusti 2021 kl. 09:29
Jag har byggt egna lysramper med svarta lister man har för hörn i kaklade utrymmen. I dessa en LED på rulle som klippts till i rätt längd! 2700-2800K, lite lödning också

Okej, det var ambitiöst! Då jag inte riktigt är haj på det elektriska ska jag försöka hitta något färdigt, men det där med en LED-strip kan ju vara bra faktiskt. Har det i överliggarna i köket också samt bakom TVn  :D

Boathill

IKEA har massor med LED lösningar om man inte vill pula själv :)

https://www.ikea.com/se/sv/cat/bokhyllebelysning-16281/[/list]
Region Hufvudstaden

SteelySwe

Citat från: Boathill skrivet 28 Augusti 2021 kl. 14:42
IKEA har massor med LED lösningar om man inte vill pula själv :)

https://www.ikea.com/se/sv/cat/bokhyllebelysning-16281/[/list]

Jaa, jag har sett att dem har en del, men inte vetat riktigt vad man ska ha, men det är väl bara ta sig lite tid och planera ut vad man ska ha till Billy-bokhyllorna. Tack för tipset! Se så att det finns dem som är 40 (36) cm djupa och 80 cm breda fortfarande. Sökte lite snabbt på nätet, men man blir lite snurrig av deras hemsida. Lättast att ta sig dit i lugnan ro.

Anders67

Ikea säljer inte längre billy  40 cm djupa!
Kolla på blocket eller facebook

Wolcker

Lite frågor, 80-100 cm och du skall ha två stycken?

Förslag 1
Ikea Detolf x4 eller x5
https://www.ikea.com/se/sv/p/detolf-vitrinskap-vit-80269122/

En av dessa är 43 cm bred, du kan få plats med 4 st på rad eller 5 st om du har 215 cm som längd. Dessa är helt okej, jag har äldre varinater och de funkar mycket bra, du klara att få in typ allt som är på en baseplate lätt. Du kan använda fiskelina och hänga upp saker så det flyger. Ikea har Vaxmyra som kan ge belysning men folk har ju gjort egna coola grejer med led lister, slingor och lampor, finns specialanpassat grejer du kan köpa (googla ikea detolf led). Det finns också Duel Mode och antar Tripple också. Där folk alltså har beställt Detolf och sedan byggt om botten och toppen så de får displayn bredare.

Förslag 2
Billy bokhylla med glassdörr
https://www.ikea.com/se/sv/p/billy-bokhylla-med-glasdoerrar-gra-metallikeffekt-00415603/
Det finns ju 100 000 billys varinater men denna skulle funka om man frångår min djupet på 36 cm. Det finns som Anders67 sa äldre varianter och då behöver du förmodlingen modda(typ borra nya hål) lite om du köper en äldre bokhylla utan glasdörr och en ny glasdörr. Det finns även äldre glasdörrar också. Det finns halvdörrar också om man vill displaya lite och gömma lite.

Jag har själv svårt att hitta sådant som inte kostar skjortan. Det finns ju annars coola saker men det kostar ju också sådär 8000 kr st.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

SteelySwe

Tack för tipsen! Mycket uppskattat! Ska kika vidare och se om det kan bli något av det till slut. Kan posta bilder här sen när det blir klart. Det kan dock ta lite tid, men håll till godo.

Om det är någon som har fler tips är dem absolut välkomna!  :D

Teng

Ikea Bestå är 40cm djupa. Dock bara 60 och inte 80 cm. Där kan du kombinera nästan hur du vill, vitrindörrar osv. Har själv ett par st, mest till mitt gamla Lego men även lite nytt. Kan inte svära på hur mycket glashyllorna tål men det borde stå på Ikea.
/ Teng