[MOC] Familjens skuta: Eldaren

Startat av andreaseldh, 17 Maj 2021 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Luckan på fördäck är skalenligt rätt storlek, men verkar tyvärr bli oanvändbar i LEGO-modellen. Det vore trevligt om ankaret kunde få rum, men just nu ser det inte ens ut att gå att få ner genom hålet. Jag skulle kunna göra hålet 4 x 4 knoppar, men jag vet inte om höjden är tillräcklig där nere.

Ni som råkar ha ett ankare 2564 hemma:

• Går det ner i en låda med öppningen 4 x 4 knoppar och i så fall hur hög måste lådan vara?
  • Hur blir det om öppningen fortfarande bara är 4 x 4, men att lådan under är 6 x 6. Vilken höjd krävs då?

andreaseldh

Nu har jag provbyggt lite och kan erbjuda följande låda:

• Bottenyta 6 x 8 knoppar OBS: knoppig yta
  • Invändig höjd 3 klossar och 1 plate
  • Öppning 4 x 4 knoppar placerad enligt bilden
Får ankaret 2564 rum i denna låda och kan det bekvämt plockas upp genom öppningen?

Hur är det om bottenytan är 6 x 6?

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 07 Juni 2021 kl. 22:07
Nu har jag provbyggt lite och kan erbjuda följande låda:

• Bottenyta 6 x 8 knoppar OBS: knoppig yta
  • Invändig höjd 3 klossar och 1 plate
  • Öppning 4 x 4 knoppar placerad enligt bilden
Får ankaret 2564 rum i denna låda och kan det bekvämt plockas upp genom öppningen?

Hur är det om bottenytan är 6 x 6?
Hej Andreas, letade fram ett ankare från set och byggde ihop en låda med öppningen 4x4 studs. Om man vrider ankaret så går det ner i hålet. Det kan sedan efter ha nått botten vinklas ner. Bifogar även mått som inte är exakta på decimalerna...
Som svar på din sista fråga så är en yta på 6x6 i botten tillräcklig för att ankaret får plats och går lätt att få upp igen men får nog inte grepp om det annat än att dra i kedjan eller rep som du förhoppningsvis har fastsatt på det.

andreaseldh

Tack för hjälpen BrickMe! Nu har jag byggt en större lucka. Känns mycket bättre att man kan lägga undan ankaret, även om det i praktiken aldrig kommer att hända.

andreaseldh

Denna bild visar det avtagbara taket! ... och mina fusk med sjökortet och luckan på fördäck ...

andreaseldh

Två bilder inifrån ruffen.

andreaseldh

Och en tredje! I original var trappan löstagbar och bakom den fanns kaminen som var trevlig att tända under höstnätter. Skorstenen syns till höger. Den mellanblå väggen till vänster föreställer köksskåp. Det får vara nån måtta med hur många fungerande detaljer jag bygger!

andreaseldh

Motorluckan i styrhytten!

Emma

Region Mitten

andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 10 Juni 2021 kl. 07:00
Å så fint!

Tackar! Det gäller att ha snygga bilder när man ska skicka in den till Ideas.

andreaseldh

Om man vill sitta inomhus men samtidigt njuta av utsikten när man äter, finns bord och bänkar i bakre delen av styrhytten. Utombordsmotorn kan man sätta på jollen, men den kan även nödfall driva skutan eftersom det tar 10 - 15 minuter att starta en tändkulemotor.

andreaseldh

De sista två renderingarna visar den vajande flaggan, som på Ideas-modellen givetvis är dansk. Åtminstone var planen att inte göra fler renderingar, utan istället en film med den riktiga modellen där jag visar det rörliga rodret, skjutdörrarna, levangen, strålkastaren och solcellen. Men jag läste i reglerna att man inte får visa sina egna händer i filmen. Undrar vilket som är svårast att göra Stop Motion av, renderingar eller fotografier? En fördel med renderingar är att man kan gömma undan bitarna som håller i levangen.

BrickMe

Det är uppenbart lite finlir kvar som du nu håller på med innan inskick till Ideas. Kul att följa tråden och väntar nu bara på att se den byggd i plast.
Jättefint bygge du fått till och bortsett från att den lär ta in vatten på jungfrufärden om du inte pluggar hålen i durken så är det båda tummarna upp ;).
Min enda fråga som jag funderat på är om du ska bifoga ljudfil? En tändkulemotor låter alldeles speciellt och måste bara höras. Inte för att det är något krav men för de oinvigda: https://www.youtube.com/watch?v=92q7M9rKMcE 
Om man är otålig så får man spola fram c:a 5 min.

Stort lycka till med Ideas ;D

andreaseldh

Tack för alla glada tillrop!

Min ursprungliga tanke var alltså att visa vissa funktioner med mina händer på plastmodellen. Märklig regel dom har förresten, filmen till Grand Piano visar byggarens händer. Nåväl, jag får försöka Stop Möuschna!

Oavsett vilket kommer det givetvis vara ljudfilm, jag imiterar en tändkulemotor på trumma och spelar Så länge skutan kan gå på klockspel. Men nu när du säger det så har vi faktiskt spelat in originalmotorn! Det är musik nog!

Record

Jag gav min uppmuntran i början av projektet, men vill än en gång säga att jag gillar den mycket, du har fått till så många fina detaljer och en helhet, sedan att det finns en historia bakom gör den änmer intressant.

Min favorit detalj är relingen   :)
Friskt satsat, hälften vunnet..