En prisobservation. LLD vs. PaB vs. BrickLink

Startat av Tobbe Arnesson, 18 Januari 2011 kl. 16:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Hoj!

Håller på att skissa på en MOC som kommer ha typ 3.600 plattor av 19 olika sorter, samtliga i Light Bluish Gray.

Byggde en sjättedel av MOCen i LDD och kollade vad den inbyggda prismojängen sa att hela (dvs. gånger sex) skulle kosta mig.

Knappade in bitarna i Excel (tack vare Anders Nolbergers exportverktyg som jag Googlade fram) och tog priser från PaB och BrickLink också.

LDD: 6.700,-
PaB: 4.245,-
BL: 1.855,-

Ingen av priserna inkluderar frakt och i BrickLinks fall lär det bli en hel del beställningar, vissa av bitarna finns inte i tillräckligt högt antal i en enda europeisk butik.

Nu får man komma ihåg att just plattor i light bluish gray är väldigt vanligt så det påverkar den stora prisskillnaden mellan PaB och BL. Dessutom blir eventuell "overheadkostnad" från LDD sex gånger om, men ändå intressant...
Blogg: Robotkampen

sweMezza

Rätt iögonfallande prisskillnad :o. Synd, jag skulle gärna se att LEGO var det självklara valet för att köpa bitar i lösvikt och bulk. LEGO själva måste ju kunna hålla ett lägre pris.

Anders Nolberger

Mycket intressant!

Oftast är superkalles verktyg att föredra framför mitt men det funkar oftast också.

Teabox

Bekräftar vad jag har misstänkt. Kul att du tog dig tid att göra en jämförelse. :)

Citat från: sweMezza skrivet 18 Januari 2011 kl. 23:59
Rätt iögonfallande prisskillnad :o. Synd, jag skulle gärna se att LEGO var det självklara valet för att köpa bitar i lösvikt och bulk. LEGO själva måste ju kunna hålla ett lägre pris.

Jag misstänker att de billigaste affärerna på BL inte gör någon direkt vinst för ägaren samt att de inte betalar in moms och skatt på det de säljer som LEGO måste göra.

Tobbe Arnesson

sweMezza: Det är tydligen rätt tidskrävande hantering att plocka och hantera ordrarna så kostnaden drar iväg där, tror ingen BL-butik räknar tidaspekten utan bara vad de köpt setet för och vad de får för bitarna.

Anders: Det var ditt verktyg jag hittade vid Googling (via en tråd på Eurobricks).

tabox: När LDD spottade ur sig prisuppgiften blev motivationen att hitta ett lägre pris ganska stor.  ;)

Ras 74

Kul med denna jämförelse av köp av olika bitar.
Skall bli kul att se vad det är du skall bygga.

Är det hemligt än så länge?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Citat från: Ras 74 skrivet 19 Januari 2011 kl. 12:49Är det hemligt än så länge?

Japp, hoppas på lite wow-faktor som jag inte vill förta i förväg men innan sommaren hoppas jag ha det klart (måste "bara" sortera bort storköpet och inreda LEGO-rummet först).

Ras 74

Läste just om det...

Ok, blir till att vänta då. Nu har du verkligen tryck på dina axlar när du går ut med det i förväg  ;)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Ejdeholm

Ska du klistra alla rummets vägar med lego plattor  :D

Tobbe Arnesson

Citat från: Ejdeholm skrivet 19 Januari 2011 kl. 19:21
Ska du klistra alla rummets vägar med lego plattor  :D

Haha, nä, delarna är till ett bygge och inredningen är ett annat projekt (men det kommer bli LEGO utmed i vart fall tre väggar).