Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Dalahäst-GBC

Startat av andreaseldh, 04 Februari 2021 kl. 23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag hade visst inte fotat den nya kurbitsen! Inte nog med att 33291 var onödigt dyra i vitt, det visade sig även att dom egentligen inte går att sätta varannan vriden. Så därför har jag nu vita 24866 istället!

PB151262 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Citat från: Stork skrivet 01 Maj 2022 kl. 10:43Har du funderat på att göra instruktioner till Dalahästen förresten?

Det överlåter jag gärna åt någon mer kunnig. Just nu ser Stud.io-filen ut så här, antalet länkar i kedjan är korrekt men jag vet inte hur man fäster den på rätt plats. En synlig och en osynlig förändring har även gjorts sedan senast hen var ute och rörde på sig:
  • Axeln 8L genom huvudet är nu diskret röd.
  • Tre bracket 99207 ger stöd åt slope 30363 i inkorgen.

GBC_dalahast.png

GBC_dalahast_bracket.jpg

Cyrix

Att få kedjan på rätt plats i Studio, kräver rätt mkt tålamod, minst sagt....

andreaseldh

Lite OT, men det är ju min tråd!

Citat från: andreaseldh skrivet 05 Februari 2021 kl. 17:47När jag var på studiebesök på fabriken i Nusnäs, visade tillsågaren vikten av att alltid använda mallen: När han försökte såga utan mall blev den en perfekt gris istället!

Och här är den! Och som vi ser har jag även börjat tälja lite på den.

20230313_171248.jpg

andreaseldh

Det där med att fästa kedjan i Stud-io behöver man ju faktiskt inte göra, jag tar ett foto istället! Men eftersom jag inte har gjort det ännu, lägger jag upp WIP-filen för gratis nedladdning här på Swebrick. Men sedan när den är färdig går den direkt till Rebrickable för betalnedladdning! Vilket leder till den första frågan:

• Vilket pris kan vara lämpligt? Som riktmärke tar jag 3,50 € för mina klosshuvuden, som brukar hamna på mellan 40 och 60 steg i instruktionerna. Dalahästen har 89.

Sedan behöver jag hjälp med steg 73, där jag ville ha en 1:1-bild. Guiden klagade på att det inte fanns några bitar, så jag testade med 100 % storlek istället. Det blev inte särskilt bra alls :P

• Hur gör man en 1:1-bild av ett delmoment?

Om du känner för att göra ett försök i Stud-io, skicka filen till mig på epost: bortt@g.en

Bilagor:
BORTTAGNA

andreaseldh

Jag har sagt det förr! Jag kanske t.o.m. även myntade uttrycket, för jag känner inte till någon annan som hann före.

• Vanliga problem är till för att lösas. Teknikproblem är till för att kringgås!

Om nu Stud-io tror att 100 % är 140 mm, så är det ju bara att välja 46 % istället!

Och inför betalpublicering på Rebrickable har jag tagit bort alla gratislänkar i tråden, men för Swebrickare är priset givetvis fortfarande 0 kr. Hör bara av er så skickar jag filerna!

andreaseldh

Efter betydligt mer än 120 dagar ;) har jag äntligen börjat jobba på byggbeskrivningen igen!

Citat från: andreaseldh skrivet 30 Augusti 2023 kl. 22:03
  • Hur gör man en 1:1-bild av ett delmoment?

Tänkte om steg 73. Det är ju inte alls säkert att hen som köper instruktionen skriver ut den i storleken 100% eller ens på A4-papper. Så jag gjorde denna illustration istället:

steg_73_b.jpg

lingonmirakel

Citat från: andreaseldh skrivet 09 Augusti 2024 kl. 23:15Efter betydligt mer än 120 dagar ;) har jag äntligen börjat jobba på byggbeskrivningen igen!

Tänkte om steg 73. Det är ju inte alls säkert att hen som köper instruktionen skriver ut den i storleken 100% eller ens på A4-papper. Så jag gjorde denna illustration istället:

steg_73_b.jpg

Smart löst!
Instagram: miken_mocs

andreaseldh

Instruktionen är färdig och finns att köpa för 7 Euro på Rebrickable!
https://rebrickable.com/mocs/MOC-192147/Andreas_Eldh/gbc-dalecarlian-horse/#details

Prövade även den nya funktionen för vattenstämpel på bilden.
DalaGBC_1000x800_WATERMARK.jpg