Hur är Super Mario, att spela med? Startbana and beyond? (Motorikproblem)

Startat av JonKlarstrom, 01 Februari 2021 kl. 17:33

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Först lite varför jag frågar.

Min son har en CP-skada, och kan med högerhanden greppa och flytta saker. Men kräver lite ibland av honom att få det rätt, rätt vinkel och sånt kan gå käpprätt åt skogen.

Så min undring är, hur ni bedömer att belöningen i spelandet är om man har begränsad motorik? Får man ut något av det? Eller är det bara nyhetens behag, och det är byggandet som är tjusningen?

Har inte lyckats se någon video som beskriver själva handhavandet och hur man spelar. Inte letat ihjäl mig, men ändå inte heller latat mig i jakten på information.

Han ligger på GMFCS IV, på en femgradig skala. V är alltså närapå sängliggande i kroppsfunktion, så det är inte en lindrig skada han har och därmed är det rätt svårt med motoriken.
Är inte ett dugg fyndig idag.

byStfn

Jag såg att Beyond the Brick lagt upp någon som gjort en playthrough!

JonKlarstrom

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 20:01
Jag såg att Beyond the Brick lagt upp någon som gjort en playthrough!

Bra film där, så kanske blir att införskaffa första kitet och sen se varhän det tar sig.

byStfn

Jag har hoppat omkring lite och det är ju inte direkt för mig men det är ju ändå lite kul när det plingar och plongar och låter olika när det hoppas omkring på olika saker. Intressant att höra om det går hem hos sonen! Lycka till!

(Och om du någongång införskaffar Nintendo-konsolen så är ju Mario själv ett måste för musik och action-ljuden!)

BeardedNerd

Det mesta går att justera utifrån vilken svårighetsgrad man vill ha. T ex stoppa in fler powerups för att göra det lättare, inte ha komplicerade hinder som t ex att rotera Mario på en liten plattform, och inte ha så långa banor att det blir dåligt om tid. Vissa fiender behöver man bara hoppa på, andra måste man välta först på något sätt via omgivningen. Sen är ju fördelen att det går att bygga om och justera allt eftersom.

JonKlarstrom

Citat från: BeardedNerd skrivet 02 Februari 2021 kl. 18:54
Det mesta går att justera utifrån vilken svårighetsgrad man vill ha. T ex stoppa in fler powerups för att göra det lättare, inte ha komplicerade hinder som t ex att rotera Mario på en liten plattform, och inte ha så långa banor att det blir dåligt om tid. Vissa fiender behöver man bara hoppa på, andra måste man välta först på något sätt via omgivningen. Sen är ju fördelen att det går att bygga om och justera allt eftersom.

Låter ju bra, Bara vänta in en rik person eller min egen ekonomi som väntas bli okej i mars. Ungefär som en marskatt blir jag då. Mjau mjau mjau... översatt lego lego lego...

Fast kanske är då också lite set på rea, bland annat startsettet =)

Tack för att ni pekat åt mig i havet av information. Borde ju då både gå bygga handtag till Mario, med mössans pluttar eller så. Samt göra banan lagom enkel/svår utifrån behov. Samt motorisera något eventuellt. =)

/Jon

JonKlarstrom

Ok... en rik person dök upp. Ett paket hängde på dörrhandtaget och det var mystiskt tills jag öppnade och såg Mario startset.

TACK!!! Ska vi experimentera med detta ikväll. Fick igång Mario och den brann på den röda yogamattan =)

Pappavecka denna veckan också. Så han är här med mig för omedelbar utvärdering.

Mucho gracias. =)

JonKlarstrom

Vi har provat som hastigast, och det är lite svårt att vinkla Mario mot streckkoder osv...

Men det fiffiga med Lego är ju att man kan omskapa det tills det funkar. Så får troligen jobba mot stationer lite som starten, att man guidear ner Mario i ett rör mot koden. Det måste också stå stabilt så det inte tippar eller viker sig med lite motoriskt svaj som stöter och donar.

Men gossen är glad och säger "Min" angående dessa klossar.

Detta kommer nog funka hur bra som helst faktiskt.

byStfn

Citat från: JonKlarstrom skrivet 06 Februari 2021 kl. 14:13
Men gossen är glad och säger "Min" angående dessa klossar.

Detta kommer nog funka hur bra som helst faktiskt.

Åh så fint att höra! :D

Emma

Region Mitten