Sätter du på... ...klistermärken på dina modeller?

Startat av Ras 74, 14 Januari 2011 kl. 14:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Gordonblixt

Oftast inte, men det finns undantag ifall dom e riktigt snygga. :P

Måns.S

Oftast ,eller ska vi vara noga ber jag mamma sätta dit klistermärkena. Dock står min 10213 Space Shuttle Adventure utan klistermärken.

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 14 Januari 2011 kl. 14:02
Hur gör du?

Nej. 9 av 10 gånger sätter jag inte på klistermärkena. Den tionde gången är när jag bygger lego mitt i natten och då är jag så trött att det råkar ske av misstag

Etzel

Beror på.
Om de är snygga, passar och inte "förstör" någon användbar/ovanlig bit så kan jag göra det. I det nya Atlantis-templet satte jag dit ungefär häften av märkena, några för att de behövdes för att få settet att se bra ut, några för att de inte gjorde någon större skada, och några för att de bitar de sattes på blev bättre med märke.

Av de jag inte klistrade på är det vissa jag tyckte var fula och onödiga medan andra var sådana som jag planerar använda på andra bitar till MOC's senare.

Jag har faktiskt köpt på mig några ark klistermärken från set jag inte själv har för att jag tyckt att de verkar användbara. Har inte använt så många än, men det kanske kommer :)

Silence101

Sätter oftast dit dom.
Skär med rakblad i eventuella skarvar så att man kan dela på bitarna och bygga annat.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Skafte

BL är fullt av tiles man kan köpa istället för de bakom UCS-skyltarna...

Och det står "Join the dark side" etc, "David (tror jag) was here" - designern och lite annat. Men det står med Alfabetet som jag inte orka googla fram vad det heter som används i SW. Det pratades om det på EB och FBTB i höstas.

sweMezza

Nej. Barnen vill men får inte om det är "mina" modeller. Med sina egna är det helt okej.

Några fler som har en stor hög med klistermärken som ni har planerat att skanna in på datorn men aldrig får gjort? Här hemma växer den högen...

tellblom

sweMezza: Vi kanske skulle göra en gemensam sak och scanna in alla vi har och göra ett bibliotek här? Eller i VIP-loungen?

/M

pacc

Om det passar in i modellen,
en skylt är en skylt, en registreringsskylt om den bara är en 2x1 tile och de flesta 2x2 tiles blir otroligt snygga med klistermärken.
Men nästan aldrig om det är mitt på en större bit eller stämplar fönster och väggar för framtiden.

Vägarna till brandstationen och containrar, lastbilar och båtar är exempel på saker som är omöjliga att
få dit på ett snyggt sätt och gör att man tvekar att köpa begagnat över huvud taget...
Men senaste bensinstationen var ändå snygg begagnad eftersom det främst är märken som täcker hela bitar - bortsett då från pilarna på vägplattan som sitter hur som helst.

Såg tyvärr en usel trend - dagiset hade köpt in DACTA-set med tranportation och sjukhus och trots att det finns tryckta bitar för busstidtabeller, skyltar för vägarbeten, stopp och annat så hade de klistermärken för allt! Någon har sparat in som mest i den miljön där det kommer sabbas snabbast och ses av flest kanske...

devva

Jag tillhör väl dom som, än så länge, inte bygger allt för mycket MOC tyvärr, så jag brukar faktiskt sätta fast mina stickers på bitarna.
Jag har de flesta modeller i bokhyllorna just nu och det ser lite trist ut med mina Lastbilar utan dekaler :\

micke

Tillhör dem som bygger "kompletta" set så som avsett. Vill jag bygga MOC med just dem bitarna som har dekaler så lägger jag en *BL order
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Larry Lars

Sätter aldrig på klistermärken enligt beskrivning när jag bygger ihop något första gången.
Köper å andra sidan sällan något för att ha det ihopsatt som originalmodell. För mej är det bitarna som räknas och då har jag hellre "printade" bitar för att få lite variation med mönster och liknande.

Jag sparar alla klistermärken och kan ibland välja att använda dem i en tävlings-MOC eller om jag någon gång är ute efter en look som inte går att åstadkomma endast med de bitar som finns.

Att i en egen skapelse ha ett originalklistermärke på just den biten det var tänkt från början, känns av någon anledning jättefel.

Tycker det är en stor sorg att LEGO valt klistermärkesvägen istället för "printade" bitar.
Särskilt ledsen blir jag när de har klistermärken även för instrumentbrädor på 1x2 tiles. Den sortens generella bitar kan väl få finnas kvar.

Dock ser jag naturligtvis en fördel i möjligheten att låta bli att sätta på dekaler och därmed få bitar som annars vore helt oanvändbara.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Selander

Instämmer till fullo med larry lars.
Kan inte sägas bättre.

Ras 74

Det jag känner när någon säger att en bit kan bli oanvändbar för att det sitter klistermärke på den är,
har man inte andra likadana bitar? Annars BL beställer jag om så skulle vara fallet.
Är ju sällan en bit inte går att få tag på för att det är en licens bit av något slag.

Vi skall ju vara extremt tacksamma att inte minifigsen går detta öde till mötes.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Anders Nolberger

Jag håller med RAS. Jag sätter nästan alltid på klistermärkena om det inte förfular redan från början. Behöver jag en bit så köper jag den på BL.