[WIP] Mina Steampunk-byggen - samlingstråd

Startat av humlan, 07 November 2020 kl. 16:39

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: humlan skrivet 09 Augusti 2024 kl. 16:45Efter bantning bygger man muskler, eller nånting.... Nu börjar vi närma oss, men jag lovar inte att jag ska sluta peta i den  8) (Ser på bilderna nu saker jag kanske bygger om...  ::) )

Ja! Varje ny version är bättre än de föregående.

humlan

Inga bilder, det håller jag på nu, då jag gör sånt jag är osäker på.

Dvs jag har tagit mig i kragen och börjat bygga mark/landskap. Ska bli ett action-diorama med tripod, drönare och lite mänskliga styrkor...  8)

Storleken nu blir 3 st 32x64 pluppars moduler, byggd i en standard som jag ärligt stal från CB Blue Rock  ;D

Det här kan bli bra, hoppas jag  :o
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

humlan

PXL_20240815_193413465.MP~2.jpg
- Du Pelle?
- Aaaaa?
- Vad är det där för bajsränna?

(Frun kallade det bajsränna när jag började bygga, ockuperar halva köksbordet, frun tog andra halvan till sitt projekt,  ryms inte längre i källaren :o )

Väldigt mycket WiP, men det går framåt  ;D

andreaseldh

Tråkigt med krig, men det är ju i alla fall trevligt att terraformeringen ser ut att gå framåt!

humlan

Jag... öhhhh... Blev nog klar ikväll... Just nu ligger den uppochner på byggbordet, då jag behövde flippa den för att fixa det sista. Bilden togs innan jag gjorde det sista.  8)

PXL_20240818_200706313.MP.jpg

Så härnäst ska jag flippa tillbaka, dekorera upp flygdäcket och försöka fota den.... Men den är för stor för min fotoplats, så det kan bli spännande  8)

Sen är det bara att rensa flygdäcket igen, för jag kommer nog transportera den som på bilden, med lösjoxet i en kartong på sidan om.

humlan

Är delvis lite less på de här nu, tanken att riva allt har slagit mig  :o

Men det får nog leva vidare...

Har funderat mycket över mitt samlingsnamn, "alla" känner förvisso till War of the Worlds (Kul anekdot, på Klossfestivalen i Umeå så kom det ett ungt utländskt par där killen upphetsat pekade på min Tripod och sa "habla habla habla Tom Cruise". Så lite igenkänningsfaktor finns det :P )

Men ingen vet vad All Quiet on the Martian Front är, även om en del inser likheten med På västfronten intet nytt.

Tidigare har jag sett ett annat steampunkigt figurspel som heter Leviathans (https://boardgamegeek.com/boardgame/63027/leviathans) Tyvärr har jag tydligen missat Kickstartern för en nyutgåva av den, kommer komma till backare nu i höst/vinter/vår, bara lite drygt ett år försenat som vanligt.... ::)

Det skulle vara kul att bygga några flygande skepp med det stuket  8)

leviathan-img.jpg

Visst är det läckert!!  ;D

Men Leviathans är ju bara luftstrider, och definitivt inga marsianer. Betyder det att jag måste uppfinna mitt eget universum, eller bara kalla skiten för Steampunk kort och gott?

Nånting för mig att grunna på här framöver  ::)  8)

humlan

Gjorde just en fin BL-order på massa ljusgrått....  8) Kommer med tidigare order, som också har lite ljusgrått i sig..

Nu kliar det hårt i fingrarna att riva mitt SHIP och lägga The Expanse åt sidan för att bygga ett Leviathan-skepp... I minifig-skala... Med öppen sida och full inredning.... Jaaaaaa!

Visst är det så det måste bli?  8)

(Ska inte riva nåt innan bitarna är här, men kanske börja bygga på ramen... Har redan börjat bygga i huvudet)

6729a4f27e7d9cea0c0be16238e6ea1d_original.jpg

1b01d85f5bbdf9192ee45de30415feb3_original.jpg

Bokeslundsparken

Gör det! Hur cool som helst ju!
In vino veritas.

humlan

Har börjat bygga lite på ramen, är inte helt nöjd men med lite mera förstärkning så kan det gå.  8)

Ska sova på saken, kan hända att jag bygger om. Men längden och den längsgående böjningen kommer nog bestå. Utmaningen är bredden då den ska vara smalare upptill men samtidigt vridstyv :o ;D

Kanske har jag byggt för stort, Kale Scale är ord som surrar i min hjärna (För de som sett Lego Masters Australia).....  ::)

PXL_20241010_212805895.MP~2.jpg

(I bakgrunden mitt övergivna SHIPtember bygge, detta skepp ska inte vara på högkant dock)

humlan

Hmmmmm  8)

PXL_20241021_121159478.MP.jpg

Nu när byggytan börjar bli användbar igen, en fin BL-order har landat, så ska jag försöka börja på riktigt med mitt nästa projekt.

Har dock insett att jag är i farozonen för Lex Rivendell, inte så mycket för att få ut ur källaren men för att rymma i bilen sen  :o  Så måste nog hitta på nåt sätt att göra den delbar.... Oh well, alltid kul med utmaningar  ;D

humlan

Sånt här har jag aldrig gjort förut.....  8)

PXL_20241027_220452774.MP.jpg

(Under utprovning)

humlan

Bytt ljusslinga, då det var för klumplga lampor på den där. Kanske återanvänder på annan plats sen, vem vet  8)

Bygger annars mest greebling till maskinrummet. Har insett att jag kommer bygga skiten i tre delar och jag har börjat med mitten då den ska vara semi-inredd.

Lite brist på inspiration ett tag, men det har börjat släppa. ;D Äntligen.... Är förvisso bra på att grubbla över lösningar när jag inte bygger, men ideer överlever inte alltid möte med verkligheten  :P

PXL_20241104_213931479.MP~2.jpg

Tänkte först ha dödsstjärneplaneter men de är ju gråa och allt annat är ju grått så det hade nog krävt en hel del för att få schnyggt. Såg i ohäpp de här tre ljusbruna på legoloppis i samband med utställningen på Försvarsmuseet i Boden och insåg att de skulle nog göra sig mycket bättre  8)

Lite mera greebling runt planeterna och sen bygga nå maskinaktigt till höger, så kan jag pilla in belysningen och sen bygga utsidan... Är väl färdig nångång 2026-27 nånting ::) ;D

humlan

Greeblat andra sidan, nära målgång  8)

PXL_20241105_215347045.MP.jpg

Ska lägga tiles på hela golvet, förutom där jag vill ha minifigs men jag har ett problem  :o  ::)

Ska jag göra golvet dbg eller lbg? Eller träbrunt, men trägolv känns farligt i ett maskinrum. Ska det vara svart?
Det kommer bli lite mörkt när taket kommer på, dock bygger jag in belysning som kompenserar lite.....

Får sova på saken  8)

AndersI

Med tanke på ånga och spillvatten borde väl mycket av golvet vara 2412 (Tile, Modified 1 x 2 Grille)?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

humlan

Citat från: AndersI skrivet 06 November 2024 kl. 09:55Med tanke på ånga och spillvatten borde väl mycket av golvet vara 2412 (Tile, Modified 1 x 2 Grille)?

Jaaaa, har inte nog många men tänker definitivt lägga in massor av dem :)