Tips på att förankra väggar i moduverse?

Startat av JonKlarstrom, 02 November 2020 kl. 20:09

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Hej,

Håller ju på och ska bygga lite på en platta som är 64x64 moduverse.

Ska ha två väggar på sidorna som är fasta, en bakre vägg som går att lossa och på framsidan en stor port som går att öppna. Bakre väggen är en vertikal 32x32-storlek. Fyra 16x16-plates som är snottade upp. På båda sidorna. Den väggen är då bakgrundsväggen för en filmstudio in, och en utomhusscen åt motsatta hållet på utsidan.

Men om jag då ska ställa ut denna filmstudio, som jag jiddrat med tidigare och framtida uppdateringar kommer i samma tråd, så behövs en liten stabilitet och förankring av väggarna för att tåla lite stryk helt enkelt. Studion ska rymma en standard baseplate 32x32 som löstagbar filmscen som man kan byta. Så ska mer eller mindre föra in och ut ett modulhus bereonde på scenen. Men typ två våningar högt. Sen runt lite kameraräls och annat.

Jag har tidigare testat technic-beams som förankras i moduverse-plattan, men är hopplös på matten med att fästa det i väggen uppåt så det blir inte snyggt. Sen har jag en tanke om att technic-hålen också kan fästa upp belysning i studion. Eller en gångbro eller vad som nu behövs.

Men två långa, höga nästan-som-ett-C-formade väggar står för sig själv i konstruktionen och behöver fås fast. Och tänker någon av er vet precis vilken fråga ni ska ställa för att denna förvirrade text ska bli lite tydligare.

mvh

Jon
Är inte ett dugg fyndig idag.

Stigge72

Om du ska ställa ut saker, speciellt så pass stora saker, så blir det mycket enklare att transportera till och från utställningar om det går enkelt att ta isär. T ex lösa väggar som kan läggas i samma plan som bottenplattan under transport. Technic-bitar låter som bra att sätta fast väggarna i. Om du har två technic-bitar med två plates mellan, så kan du sätta en tredje vinkelrät i hål 1 och 3.

JonKlarstrom

Citat från: Stigge72 skrivet 03 November 2020 kl. 10:50
Om du ska ställa ut saker, speciellt så pass stora saker, så blir det mycket enklare att transportera till och från utställningar om det går enkelt att ta isär. T ex lösa väggar som kan läggas i samma plan som bottenplattan under transport. Technic-bitar låter som bra att sätta fast väggarna i. Om du har två technic-bitar med två plates mellan, så kan du sätta en tredje vinkelrät i hål 1 och 3.

Jo, lite hoppfällbart är nog inte så dumt. Ska klura =)

byStfn

Det finns ju lite bitar som kan funka för att säkra upp väggen. Vill du ha en enkel stud-connection så kanske ett gäng 2460:

eller en eventuellt något stabilare version med axlar som går igenom en brick med axelhål. Den är i teorin enklare att ta bort men den ovan går enkelt att "bryta" loss men pga många kopplingspunkter stabil nog för att stå för sig själv. Men det beror ju lite på vad du ska göra mer med väggen sen :)

Magnus den store

Jag tänkte lite annorlunda när jag gjorde min hangar. Jag monterade ihop fyra moduverse som vanligt. I bakkant byggde jag fyra väggar studs upp som jag anslöt mot befintliga hål i moduverse. Väggarna stod alltså på bordet. På var sin kortsida byggde jag två väggar som var lite längre så att de täckte bakväggarna. i Ovankant byggde jag ihop väggarna med tiles i skarvarna. Skarvningen gör att väggarna samverkar.

Jag har inte mycket wip men någon enstaka bild finns i tråden:
https://www.swebrick.se/index.php?topic=13874.msg265813#msg265813
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

JonKlarstrom

Grymma tankar hörrni, för som monkey som inte sett så har monkey svårt med do. Och nu har monkey sett lite nytt och kanske kan fundera lite mer.

Väggar som står på bordet skulle kunna lösa många problem, men kanske måste jag då bygga moduverse-anslutning på dessa också. Eller att man kör en lång technicaxel från moduverse inre kontakt, genom väggen till nästa moduverse inre kontakt. Så väggarna blir som en distans mellan moduverser.

Joacim

matgri

Citat från: byStfn skrivet 05 November 2020 kl. 06:12
Det finns ju lite bitar som kan funka för att säkra upp väggen. Vill du ha en enkel stud-connection så kanske ett gäng 2460:

eller en eventuellt något stabilare version med axlar som går igenom en brick med axelhål. Den är i teorin enklare att ta bort men den ovan går enkelt att "bryta" loss men pga många kopplingspunkter stabil nog för att stå för sig själv. Men det beror ju lite på vad du ska göra mer med väggen sen :)

Riktigt bra tekniker.
Måste lägga dessa på minnet.😀

\Mats