Hur kan man få fler följare på Instagram?

Startat av jalex, 17 September 2020 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Instagram har ju blivit mer och mer populärt att använda för att ladda upp sina byggen på, och det vore intressant att höra från er som använder Instagram ofta om ni har några tips och idéer på hur man kan öka antalet följare där? För ju fler följare desto fler kan ju se ens bygge.

Det som fick mig att fundera på det var att jag tycker mitt eget konto inte fått så många följare som jag hade väntat mig. Kontot har jag haft igång i ca två år nu och har samma innehåll där som på Flickr, men på Flickr har jag dubbelt så många följare. Samtidigt har jag sett ganska många LEGO-byggare som har tusentals följare, men som har betydligt färre följare på Flickr.

Så det verkar som det går att få fler följare på Instagram, men jag har inte kommit på hur man gör för att få det? Eller så är mina byggen inte lika uppskattade på Instagram av nån anledning. Hur har det gått till för er andra som har många följare att nå den mängd ni har?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

o0ger

Jag är ingen expert på området men jag kan dela med mig av min tankar.

* Du måste vara aktiv. Detta innebär posta bilder ofta och posta händelser ofta. Detta gör att du hamnar längre upp på Instagrams Discover-sida och även på de hashtags du använder på dina bilder.

* Du måste använda relevanta hashtags. Om du tex använder #LEGOCity och många som följer den hashtaggen tittar på din bild och likar den så hamnar du högre upp bland bilderna på den hashtaggen och får därmed ännu fler besökare och likes.

* Du måste promota din Instagramprofil överallt. Ta varje tillfälle.

* Du måste själv kommentera och gilla andras grejer. Om du följer en legobyggare så är chansen ganska stor att den personen börjar följa dig tillbaks. Det finns lite av ett kutym som är att att "följer jag dig så följer du mig" (jag har helt valt att ignorera denna regel)

* Sluta bygga saker du vill bygga och bygg det som andra vill se. Bygg mycket Star Wars, Fortnite, Overwatch osv. Även memes funkar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

jalex

Citat från: o0ger skrivet 17 September 2020 kl. 16:39
Jag är ingen expert på området men jag kan dela med mig av min tankar.

* Du måste vara aktiv. Detta innebär posta bilder ofta och posta händelser ofta. Detta gör att du hamnar längre upp på Instagrams Discover-sida och även på de hashtags du använder på dina bilder.

* Du måste använda relevanta hashtags. Om du tex använder #LEGOCity och många som följer den hashtaggen tittar på din bild och likar den så hamnar du högre upp bland bilderna på den hashtaggen och får därmed ännu fler besökare och likes.

* Du måste promota din Instagramprofil överallt. Ta varje tillfälle.

* Du måste själv kommentera och gilla andras grejer. Om du följer en legobyggare så är chansen ganska stor att den personen börjar följa dig tillbaks. Det finns lite av ett kutym som är att att "följer jag dig så följer du mig" (jag har helt valt att ignorera denna regel)

* Sluta bygga saker du vill bygga och bygg det som andra vill se. Bygg mycket Star Wars, Fortnite, Overwatch osv. Även memes funkar.

Tack för tipsen!

Nej jag har nog inte varit så aktiv med att promota min Instagramsida, och kommenterar inte så mycket kanske. Men egentligen är jag inte mer aktiv på Flickr med kommentarer och likar/favoritmarkeringar, så är det ett annat system på Instagram då som främjar aktivitet? Jag tänker ifall man kommenterar och likar många bilder så hamnar man automatiskt högre i flödet hos den personen kanske??

Händelser postar jag väldigt sällan.

Följa andra gör jag men bara de jag tycker gör bra grejer. Kanske man borde följa mycket fler, även "sämre" byggare, för att på så vis synas mer. 

byStfn

o0ger är inne på en del saker tycker jag. Jag har personligen inte alls så stort följe men det ärr ju för att jag inte heller lever som jag lär.

• Posta ofta eller åtminstone regelbundet.
  • Posta på tider som stämmer bäst överens med ditt följes dagliga schema (dvs undvik att posta när de flesta är på jobbet).
  • Posta en typ av innehåll.
  • Följ många och följ de med lägre antal följare än du själv eftersom chansen är stor att de fäljer dig tillbaka.
  • Kommentera och ge likes (fast jag tycker kommentarer ger mer)

Det som är mer intressant är varför du vill åt mer likes? Är det siffran med följare du vill åt så kan du köpa dig så många följare som du har råd med men det är ju interaktionen som är intressant egentligen. En snabb analys för några är sedan är att typ 10% är rätt normalt. Alltså med dina 1300 följare så får du ca 130 likes per inlägg. Vilket innehåll peakar? Ska du posta mer av det?

Skillnaden mellan Flickr är ju spontant grupperna. Tror fler kollar en grupp än en hashtagg regelbundet men det äe bara en gissning såklart.

jalex

Citat från: byStfn skrivet 17 September 2020 kl. 18:17
o0ger är inne på en del saker tycker jag. Jag har personligen inte alls så stort följe men det ärr ju för att jag inte heller lever som jag lär.

• Posta ofta eller åtminstone regelbundet.
  • Posta på tider som stämmer bäst överens med ditt följes dagliga schema (dvs undvik att posta när de flesta är på jobbet).
  • Posta en typ av innehåll.
  • Följ många och följ de med lägre antal följare än du själv eftersom chansen är stor att de fäljer dig tillbaka.
  • Kommentera och ge likes (fast jag tycker kommentarer ger mer)

Det som är mer intressant är varför du vill åt mer likes? Är det siffran med följare du vill åt så kan du köpa dig så många följare som du har råd med men det är ju interaktionen som är intressant egentligen. En snabb analys för några är sedan är att typ 10% är rätt normalt. Alltså med dina 1300 följare så får du ca 130 likes per inlägg. Vilket innehåll peakar? Ska du posta mer av det?

Skillnaden mellan Flickr är ju spontant grupperna. Tror fler kollar en grupp än en hashtagg regelbundet men det äe bara en gissning såklart.

Tack så mycket för dem råden!

Svårt att veta vilken tid som är rätt för det är ju folk över hela världen som bygger och gillar Lego.

En typ av innehåll... mina byggen är ju ganska så blandade i typ. Spelar det roll alltså att man har en och samma typ inom Lego?

Jo jag får börja följa lite fler folk.

Hmm det är flera orsaker till varför jag vill ha mer likes. Dels är det för jag vill känna att jag ligger på samma nivå som liknande byggare som var på Flickr, och som jag själv anser kvalitetsmässigt är lika mina byggen. Men det är flera av dessa på Instagram som fått flera gånger fler följare där än på Flickr, på ganska kort tid också, vilket som sagt fick mig att undra om det är nåt jag inte greppat med hur Instagram fungerar. Sen är ju fler likes och följare en fördel att ha ifall man skulle vilja börja sälja något via Instagram, t ex Lego-instruktioner eller om man skulle ge ut en bok om Lego eller liknande. Och det är ju också lite av en slags belöning tycker jag om man byggt något som får mycket beröm, och fler följare ger ju mer av den känslan då man också kommer högre upp i de olika hashtaggarnas topplistor. Sen så vill jag ju att så många som möjligt ska få se vad jag byggt  :)

byStfn

Citat från: jalex skrivet 17 September 2020 kl. 18:46
Svårt att veta vilken tid som är rätt för det är ju folk över hela världen som bygger och gillar Lego.

Sant, men om du kikar på din statistik på insta så får du svart på vitt i procent. Jag har t.ex bara 8% följe från USA på min primära Insta och resten är typ europa. Postar jag typ kl17 så får folk i L.A se inlägget när de vaknar, kanske innan de går till jobb medan folk i N.Y får se det på lunchen :P Det här är inget jag själv hittat på utan snappat upp under åren. Jag har testat lite olika varianter men tycker absolut att du ska fokusera på din huvudmålgrupp och klämma in den potetiellt växande målgruppen i andra hand.

jalex

Citat från: o0ger skrivet 18 September 2020 kl. 12:47
Hittade några länkar som verkade ganska aktuella:

https://escaberg.se/instagrams-algoritm-sa-funkar-den-2020/

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/8-tips-sa-hackar-du-instagrams-foranderliga-algoritmer/

Det var nyttigt att läsa och bra att veta om hur algoritmen fungerar. Om man vill få ett stort konto verkar det som man bör ägna en ganska stor tid åt att engagera sig på Instagram genom kommentarer, likes och stories och även skicka DM och tagga andra.

mortil

Jag och min sambo har ett flertal instagrams och hennes är helt klart mest följare på.  hon uppdaterar ofta,  mycket stories och gillar andras bilder frekvent.

mina (lego, jobb och hund) är lite skillnad på.  man märker ju när man varit aktiv ett tag på ett visst konto att det ökar.  men samtidigt har inte jag riktigt orken eller lusten att pusha på bara för att få en massa följare.  för mig är det lite som att slita på jobbet för att få monopolpengar.

sen märkte jag en jäkla dip neråt när instagram gjorde om sina algoritmer för nått år sen.  då gjorde dom ju så att mer trendande personer ALLTID blev att ligga längst upp  eller få en skjuts i flödet. 

Något som är rätt tråkigt för oftast blir dessa personer jävligt ointressanta väldigt fort då dom ofta gör en massa reklam för olika produkter.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.