[WIP][MOC] Landskap 64x64 knoppar

Startat av mechamike, 19 Maj 2020 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Inspirerad av AndersI's tråd där han visa hur han bygger tänkte jag göra samma.

Det här blir ett försök till ett lite mindre bygge där jag tänker samanföra flera små idéer jag gått och funderat över.
Tänkte inplementera en del mindre "table scrap" byggen och testa lite nya idéer. Själva landskapet är en bakgrund till en scen som kommer ske i framkant. Jag gillar att ha flera byggen igång att rotera mellan nackdelen är att en del går i graven innan de blir klara fördelen är att man har något annat bygge att hoppa till beroende på inspirationen.

Lite beroende på hur del ett går kommer jag ev göra även en andra halva av bygget till höger , men då måste XXX anlända för att jag ska kunna komma vidare. Mer om det sen.

Väldigt ofta börjar jag med att skissa upp något i programmet ProCreate på min Ipad.
Fördelen är att jag lätt kan lägga till lager och testa olika färger justera postionen, storlek osv.
Ibland blir det dock bara en snabb skiss på papper när jag vet vad jag vill mer exakt (1) för att få ner vad jag vill och något att förhålla sig till. .

Bygget blir 4 32x32 baseplates, under den gröna markeringen är det " top down" vy där jag grovt markerar ut placeringen och ovanför den gröna markering är det den tänkta topografin på bygget. Ofta ritar jag även några detaljer. I det här fallet en tänkt byggnad.

Skissen förs sedan över till baseplate (2). I det här fallet lade jag fokus på att markera upp vattendraget och de gul/röda är "höjdpinnar" som visar vart jag ska nå i topografin. 

Vattendraget kommer ha tre större fall och jag börjar med att lägga ett lager med plates i olika (i det här fallet) blå nyanser, därefter blir det transclear ljusblå plates ett eller två lager och sedan ytterligare ett lager med tiles och plates för vattenyta. (3) På bilden är bara första lagret med trans-bitar lagt därför är de underliggande bitarna fortfarande rätt framträdande.

När det gäller bitvalet så var det vad som fanns i mina lådor som fick styra. DK tan och Tan slopes är för tillfället låsta i andra byggen så det fick bli lbg och dbg för berget, dbg, för fuktigare/skugg area, lbg för torrare partier.

I den numera lite mer svåråtkomliga P-shopen köpte jag en gång på mig en stor mängd spel från rea hyllan som resulterade i ca 3 liter med gröna 6x6 plates  som jag nu äntligen kunde få användning av (jag bygger sällan med grönt)  Med hjälp av dessa blir basen till den stig som leder uppför berget.  (4)  Stigen av de gröna plates'en gjordes först för att sedan förses med mellansstruktur. Inte helt optimalt. mycket plocka isär och sätta tillbaka..

Nackdelen med många plates på varandra är att toleranskjedjan till slut blir rätt stort vilket märks när den möter stödstuktur som inte alls har lika många toleranshopp. Det har varit mitt största bekymmer än så länge som gjort att jag hamnat snett i bygget och fått avvikelser som man inte ser när man ligger på ett golv och bygger.

Efter att det mesta av stigen var färdigt började jag förbereda för de övre vattenfallen (5) De blå staplarna används för att prova postitionering.  Den övre dammens ena halva har byggts upp till rätt höjd (bygget delas på mitten)  Berget har en del snot fästen för dels bergsbitar men även för att fäst rötter och vegetation i.

Nästa del bli att fortsätta med toppen av berget, och få till hela strukturen och färdigställa höjdkurvaturen även på den främre delen så man sedan kan gå över till att börja med lägga på plates i andra färger för skuggpartier, gångstig osv..

fortsättning följer.
?

Anders67

mechamike

Ingen zoom, men jag har fortsatt med att bygga mark strukturen. Berget har sin slutgiltiga höjd. Rännorna för vattenfall är klara och nu ska det börja testbyggas själva fallen och marken ska få lite mer plates
?

mechamike

Zoomarna sågade min orginaltanke hur vattenfall skulle byggas, Myko, Dalle och Gideon hade lite bra feedback så nu är det första nästan klart.
?

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2020 kl. 13:47
Zoomarna sågade min orginaltanke hur vattenfall skulle byggas, Myko, Dalle och Gideon hade lite bra feedback så nu är det första nästan klart.

Klockrena färger med toning mellan det blå och det skummande vattnet.

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Myko

mechamike

Citat från: Nextuz skrivet 22 Maj 2020 kl. 13:50
Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2020 kl. 13:47

Klockrena färger med toning mellan det blå och det skummande vattnet.

Tackar! Blev rätt nöjd och tekniken gav den effekt jag var ute efter. Var ju lite press att bygga live när alla satt och vänta. Jag är rätt ovan med att bygga i muntra färger. :) Nu har jag lagt två eller tre lager transclear och färdigställt vatten delen,om inte Myko eller Gideon kommer in med fler bra idéer. Har byggt körsbärsträden, Anders67 har sågat den första stammen så ni har jag nått att fundera över och kör med en tillfällig stam. Runt "dammen" ska det byggas lite mer men jag klurar på en AndersNolberger fält i miniatyr där. Berget har fått lite olive green mossa på fuktiga ställen , ska försöka få till en bra lummig miljö kring vattnet..

Nån som har en idé kring några bra japanska lyktor/ stigmarkeringar till stigen uppför berget?
?

Joacim

Snyggt bygge! Gillar verkligen vattenfallet.

mechamike

Citat från: Joacim skrivet 23 Maj 2020 kl. 07:54
Snyggt bygge! Gillar verkligen vattenfallet.

Tack, vattenfallet är ett resultat att konstruktiv feedback från seniora Swebrickare.
Nu blir det lite brobygge och fortsätta med lite detaljer.. vegetation får vänta till slutet.
?

Anders67

Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2020 kl. 21:49
Anders67 har sågat den första stammen så ...
Trädet såg ändå fallfärdigt ut  ;D
Jag tror dock att det finns potensial till återfödelse  8)

Teabox

Gillar att du blandar två gröna nyanser på marken :)

Clarmo

Vattenfallet blev hur bra som helst nu   :)

mechamike

Har olika nyanser på marken för att få lite övergångar och skuggspel eller slitage.  På samma sätt som med vattenfallet kan man nyttja olika lager med vegetation och mark. Mörkare under och ljusare överst. I det här fallet vill jag ha lite ljusare partier som bryter mot den mörka marken jag kommer ha under trädens skugga.

Bron är klar. Ev ska det till ett räcke.

Nu blir det att jobba med stigar och börja addera lite grönska
?

Bokeslundsparken

Kul att se hur andra jobbar fram sina byggen!
Och det ser riktigt snyggt ut!
In vino veritas.