[MOC] Historien om ett husbygge...

Startat av AndersI, 26 April 2020 kl. 13:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Det här är den levande historien om hur ett typiskt bygge går till för mig. Det är inte alls klart att det kommer att fullföljas - jag har flera gånger tänkt riva ner alltihop, men sedan kommer jag på en förändring som kan föra bygget framåt, och så gnetar jag vidare. Grunden för bygget är att det ska inte köpas några nya bitar, jag har tillräckligt, det gäller bara att använda dem på rätt sätt.

Det hela började med en "hörnskiss" som jag lade upp 15 februari (det är ett hus i Eskilstuna som jag ofta passerar):

Men, mina bruna bitar räckte ju inte till någonting, så jag fick göra en omstart i en färg jag har mera av (19 februari):

Sen pillade jag med detta, rev och  byggde om, rev och byggde om, tills jag den 27 mars hade kommit hit, med planen att utvidga med ytterligare en MV till höger, men insåg att även mina gula bitar var på upphällningen nu :-(

Sedan dess har jag brutit ner ytterändarna till att vara bara en halv MV, så bitarna ska räcka till alltihop, och byggt om överdelen hundra gånger med olika färgval.

Så här ser det ut just nu, och det är fortfarande tveksamt om jag fixar takdelen över hörnet, men problem är till för att lösas! Önska mig lycka till! Och kom gärna med åsikter om färgval/kombinationer!

(Och om ni vill supporta bygget så saknar jag 4 st. 3455 i gult (brick arch 1 x 6) till fönstren på baksidan)

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

CopMike

Verkligen kul att se ditt bygge växa fram på detta sätt :D! Det är en del av det roliga att fundera, pröva och göra om - annars kan man ju köpa ett färdigt set och bara följa anvisningarna!

Citat från: AndersI skrivet 26 April 2020 kl. 13:34
(Och om ni vill supporta bygget så saknar jag 4 st. 3455 i gult (brick arch 1 x 6) till fönstren på baksidan)
Fixar - pm:a mig dina adressuppgifter!

Anders67

Snyggt, kul att se att du redan byggt hållarna för stuprännor, det glömer jag alltid och man får riva bygga om husen för att få till det där "sista" 😜

Record

Säg bara till om det är några fler bitar du behöver! Jag hjälper gärna till om jag har :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

AndersI

Tack @CopMike för bitarna - nu är även baksidan anständig (utan röda bågar över fönstren).

Bifogar även några stämningsbilder (PF-belysning, varav en är väldigt svag - varför? Samma batteripack till alla tre uppsättningarna).

CopMike

Citat från: AndersI skrivet 28 April 2020 kl. 16:35
Bifogar även några stämningsbilder (PF-belysning, varav en är väldigt svag - varför? Samma batteripack till alla tre uppsättningarna).
Earth Hour i en av lägenheterna ;D?

AndersI

Det syns inte så väl, men mer än 25% är helt ombyggt. Behövde en stud mer på vänsterkanten,  taklutningen ändrad och börjat skissa på tornen i hörnen...

Några av prydnaderna under takkantn ska flyttas också (usch!).

Eriol

Gillar att du försöker bygga taket med slopes!

AndersI

Någon som har något bra tips för tak som möts i 45 grader vinkel (tornet i vänsterkanten)?

AndersI

Hyggligt nöjd - nu måste jag 'bara' skaffa alla takbitar som saknas...

Bokeslundsparken

Jag vill vara barnslig och säga "gult är fult" men det går ju inte för det här var snyggt!
In vino veritas.

AndersI

Tro det eller ej - bygget är "klart" efter fyra BL-beställningar av takbitar. Det finns alltid lite till att göra, speciellt i trädgården, men nu får det här stå och mogna tills vi åter kan ses på någon utställning.

Det var ett litet helsike att få ihop vinklarna mellan de olika taklutningarna på något bra sätt - varför gör inte LEGO alla kombinationer av tak-hörnbitar?

Nybohov Creation Ltd.

Snyggt! Jag gillar att taket är lite olika glansigt.

Processen påminner en hel del om min.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

matgri

CopMike

Vilket fint slutresultat :D! Det blev bra i gult, inte så ofta som färg #3 får en sådan framträdande roll! Jag ser fram emot att se den på riktigt!

Citat från: AndersI skrivet 13 Maj 2020 kl. 15:04
Tro det eller ej - bygget är "klart" efter fyra BL-beställningar av takbitar.
Citat från: AndersI skrivet 26 April 2020 kl. 13:34
Grunden för bygget är att det ska inte köpas några nya bitar, jag har tillräckligt, det gäller bara att använda dem på rätt sätt.
;)!