[MOC][WIP] 80cm Järnvägskanon typ "Schwerer Gustav"

Startat av Illuwatar, 10 Februari 2020 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

Grymt snygg! Gillar tanken på ett fint diorama runt denna ståtliga pjäs!

ColA

Nextuz

Vilket vansinne :D
Galen storlek på den,

Har funderat på om man skulle gjort en vagn för transformatortransport alá ABB.
Meeeeen detta slår ju en sådan med hästlängder :P

Nybohov Creation Ltd.

Pampig!

Hur gick det med 3 studs diameter på kanonröret?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Record

Citat från: robinnilsson403 skrivet 12 Mars 2020 kl. 10:21
Satan vad cool! När jag höll på med plastmodeller var denna pjäsen en våt dröm.

Till skillnad mot nu..  ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Boathill

Region Hufvudstaden

mortil

Alltså.  jag måste bara fråga som alla frågar mig..

KAN DEN SKJUTA???
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Illuwatar

Får tacka så mycket för all positiv feedback...  ;D 8)

Angående 3-studs kanonrör - jag gjorde några försök med att komma så nära som möjligt, men fick inte till något som kunde bära sig själv. Antigent blev det för vekt eller för tungt (och då fick jag inte till fästet vi upphängningen). Så jag körde på 4-studs istället och med standard cylinder-delar. Det var dessutom lite ont om tid (tills jag fick reda på att det inte blev någon utställning). Och nej, den kan inte skjuta - det är en ren display-modell utan några funktioner. Eleveringen går att justera, men då får man ta isär upphängningen. Däremot är hela bygget gjort för att kunna transporteras till utställningar - den består av ett antal moduler som bara lyfts på plats.

Återstår lite detaljarbete, framförallt en del reling saknas samt plattformen där laddning sker. Det blir något ur fantasin då jag inte har något material att gå på när det gäller sådana detaljer. Bygger jag en scen runt denna blir det ändå något ur fantasin (så slipper jag tänka på att det blir historiskt korrekt). Väntar på en BL-beställning med bitar till just staketen/relingen...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

CopMike

Skafte

Det här är en grej jag gillar med Legohobbyn - man lär sig en massa intressant genom andras byggen! Järnvägskanon - hade ingen aning om att det fanns. En halvtimme på Wikipedia senare så vet man jättemycket! Tack för ingången, och givetvis - vilket fett bygge! Boom!

Record

Hade kunskap sedan förut om den, riktigt mäktigt bygge blev det, kommer det en Tjocka Berta också?
Friskt satsat, hälften vunnet..

Nextuz

Citat från: Illuwatar skrivet 13 Mars 2020 kl. 08:40
Får tacka så mycket för all positiv feedback...  ;D 8)

Angående 3-studs kanonrör - jag gjorde några försök med att komma så nära som möjligt, men fick inte till något som kunde bära sig själv. Antigent blev det för vekt eller för tungt (och då fick jag inte till fästet vi upphängningen). Så jag körde på 4-studs istället och med standard cylinder-delar. Det var dessutom lite ont om tid (tills jag fick reda på att det inte blev någon utställning). Och nej, den kan inte skjuta - det är en ren display-modell utan några funktioner. Eleveringen går att justera, men då får man ta isär upphängningen. Däremot är hela bygget gjort för att kunna transporteras till utställningar - den består av ett antal moduler som bara lyfts på plats.

Återstår lite detaljarbete, framförallt en del reling saknas samt plattformen där laddning sker. Det blir något ur fantasin då jag inte har något material att gå på när det gäller sådana detaljer. Bygger jag en scen runt denna blir det ändå något ur fantasin (så slipper jag tänka på att det blir historiskt korrekt). Väntar på en BL-beställning med bitar till just staketen/relingen...

Med ett två varv ME-räls i rätt radie så borde den ju även kunna vara körbar :D
Två ånglok längst fram :)

Illuwatar

Med den största radien på rälsen borde det nog gå. Men magneterna bör då ersättas med en mer solid koppling samt loken kan få problem med grepp på rälsen (dragkraften kan nog ordnas med dubbla XL-motorer och en SBrick eller motsvarande). Jag vet inte vad kanonen väger, men det är nog några kilo...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Joacim

Citat från: Illuwatar skrivet 13 Mars 2020 kl. 13:15
Med den största radien på rälsen borde det nog gå. Men magneterna bör då ersättas med en mer solid koppling samt loken kan få problem med grepp på rälsen (dragkraften kan nog ordnas med dubbla XL-motorer och en SBrick eller motsvarande). Jag vet inte vad kanonen väger, men det är nog några kilo...

Vikten borde väl vara sådär 1350 ton... 😝 alltså originalet... ja lätt böjd specialbyggd räls för att kunna eleverna kanonen i sidled...

Kommer bli grymt mäktigt att se den på riktigt!
Nu har du ju tid till nästa år.
Lyckostar oss!

Skafte

Förlåt en årsbump, men det talades om ditt bygge i samband med pether aka ibbes transformatorvagn, och jag tittade tillbaka på ditt monster. Idag kom de här bitarna 73111 i min brevlåda från pab, tre studs i diameter. Jag antar att du redan har koll på dem, men utifall att!