Smarta hubben med fyra uttag till tåg?

Startat av JonKlarstrom, 17 Januari 2020 kl. 19:41

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Hej,

Verkar som att nya bilen med The Stig, är den billigaste produkter för att komma åt deras hubb med fyra uttag.

Så frågan är, om den funkar bra till tåg? Tänker motor, ljus i två riktningar och en färgsensor för att styra tåget genom färgtiles i rälsen. Enkelspårig tunnelbana eller spårvagn som kör fram och tillbaka.

Någon som är insatt i hubbens möjligheter?
Är inte ett dugg fyndig idag.

mortil

Blir väl lite väl stor för tåg va ?
Den har ju samma dimensioner som den gamla lådan med AA batterier i
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

JonKlarstrom

Citat från: mortil skrivet 17 Januari 2020 kl. 21:58

Vet inte för har inte sett hubben änna. Men jag klurar på om jag ska ha 9 eller 10 studs breda tåg. Kanske får man vrida den, ha den på höjden i så fall. Men har ju förstått att appen nu kan ta tre hubbar samtidigt, och då kan man köra motor/ljus och sen en med ljus/färgsensor.

Men har som sagt bara klurat teoretiskt ännu, och ev. ska jag någon regnig dag klura med de små hubbarna som jag har. =)

mortil

Citat från: JonKlarstrom skrivet 17 Januari 2020 kl. 23:31
Citat från: mortil skrivet 17 Januari 2020 kl. 21:58

Vet inte för har inte sett hubben änna. Men jag klurar på om jag ska ha 9 eller 10 studs breda tåg. Kanske får man vrida den, ha den på höjden i så fall. Men har ju förstått att appen nu kan ta tre hubbar samtidigt, och då kan man köra motor/ljus och sen en med ljus/färgsensor.

Men har som sagt bara klurat teoretiskt ännu, och ev. ska jag någon regnig dag klura med de små hubbarna som jag har. =)

9bred x 10lång x 5hög. :) 

Nuhar du måtten :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Selander

Citat från: JonKlarstrom skrivet 17 Januari 2020 kl. 19:41
Hej,

Verkar som att nya bilen med The Stig, är den billigaste produkter för att komma åt deras hubb med fyra uttag.

Så frågan är, om den funkar bra till tåg? Tänker motor, ljus i två riktningar och en färgsensor för att styra tåget genom färgtiles i rälsen. Enkelspårig tunnelbana eller spårvagn som kör fram och tillbaka.

Någon som är insatt i hubbens möjligheter?

Jag har tänkt i samma banor, det borde fungera att använda kanalerna som du tänkt. Boxen monteras lämpligen så att smalaste sidan (5w) hamnar i lokets bredd, och så låg position som möjligt ovanför rälsen, samt mellan boggierna. Ska du ha färgsensor så ska den förmodligen också rymmas mellan boggierna för att kunna "läsa fritt" ner mot rälsen. Så det blir hyfsat långt spann mellan boggierna.... Så tänker jag mig iaf....

Illuwatar

Jämförelse av de olika komponenterna. De vita enheterna uppe till höger passar till tåg (samma storlek som gamla laddbara batteriboxen, dock bara två uttag)...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

JonKlarstrom

Citat från: Illuwatar skrivet 20 Januari 2020 kl. 08:13

Jämförelse av de olika komponenterna. De vita enheterna uppe till höger passar till tåg (samma storlek som gamla laddbara batteriboxen, dock bara två uttag)...

Tack som tusan för bilden :)