Moduverse connector, standard och varför?

Startat av JonKlarstrom, 10 Januari 2020 kl. 00:08

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Hej,

Nu har jag, eftersom jag tycker det är för tight i gatumiljön, gjort en liten extrasnutt på 4 studs utåt från cc-husen. Därpå kommer då moduverse med väg, men nu bara själva trottoaren till den. Så det blir alltså 4+4 för dessa. Min tanke är att varje hus ska ha en egen snutt, dvs det går att anpassa med reklamskylt eller något.

I alla fall, så är min tanke att bakom kvarteret ska gå en djupare kanal, med bottenskräp och allt, samt en vattenyta. Återigen, jag är starkt inspirerad av "döden under ytan".

Men tänkte att det ska löpa in kanaler mellan husen också och har börjat fila på det. 16 bred och 32 lång. Där kan jag ansluta korrekt moduverse åt sidan, men inte längs med ty det är vatten där. Men den lilla snutten var så liten, men ack så nödvändig, klarar inte av att ha mer än framåt/bakåt för att den bara är fyra lång. Vilket gör att den bara ansluter med själva kanalelementet.

Men, jag har förstått att 1x2 med axelhål är den korrekta anslutningen, som också MILS kör om jag inte missförstått. Då undrar jag varför man har en 1x2 med hål utanför 1x2 med axelhål? Det jag undrar är, att om jag ska skissa på ett system som kanske andra också vill bygga i framtiden. Ska man välja hål eller axelhål, om man bara kan ha en? Nu har ju snutten båda, längsmed, men inget åt sidan. Men om man kunde ha bara en plutt med hål, 1x2 med axelhål då t.ex. och inte gå med mer anslutning på djupet så blir det möjligt att bygga delikatare.

Nu vet jag det finns en standard och jag gillar standards.

Men hur kom det sig att båda finns där? Är det så att det är för att täcka upp för att det redan finns två olika standards, där ena kör hål och andra kör axelhål? Och med axelhål bakom så är det ju bara ta en längre axel så når det ändå =)

Är inte ett dugg fyndig idag.

Anders67

Technic brick med vanligt runt hål är för att vara bakåtkompatibel med moduverse v1 och v2.
V3 och v4 har axelkoppling bakom denna brick.
I praktiken så används dessa kopplinhar sällan då det oftast ska gå snabbt att sätta upp och riva moduler och borden brukar ändå vara så ojämna att man behöver använda plates över skarvarna ändå för att tvinga dem ihop!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

ColA

Boathill

Citat från: ColA skrivet 10 Januari 2020 kl. 04:41
Väntar OBI-WAN på ett bord? :)

Och hur tar han sig efter maten till djuraffären? :) 

Skall du ha kanal hela vägen fram till trottoarkanten så hade jag byggt hela kanalen i en del, dvs 16x36 studs. Bir enklare då också om du tänkte göra någon bro över.
Region Hufvudstaden

Peter S

Citat från: Anders67 skrivet 10 Januari 2020 kl. 00:50
Technic brick med vanligt runt hål är för att vara bakåtkompatibel med moduverse v1 och v2.
V3 och v4 har axelkoppling bakom denna brick.
I praktiken så används dessa kopplinhar sällan då det oftast ska gå snabbt att sätta upp och riva moduler och borden brukar ändå vara så ojämna att man behöver använda plates över skarvarna ändå för att tvinga dem ihop!
Vi använder ofta kopplingarna i "Innanför muren". Fördelen med axlarna är att man har lätt att få skarvarna i samma höjd. Därefter tvingar man ihop ev glipor med tiles eller plates på ovansidan.

Vad gäller dina kanaldelar så är du inte tvingad att använda standard på dessa. Till ett Community build måste man ändå hantera frågan om man kan bifoga plattor med bredden 4 eller 16 (och med en extra trottoar på 4 studs behöver du antingen en väg på 28 eller en platta på andra sidan vägen på 28 studs för att komma tillbaka till standarden). Om inte vägen blir 28 studs kommer du behöva ha hål i vägbanan för att täcka en förskjutning på 4 studs på den plattan...
De hålen som leder till nästa kanaldel sitter inte heller tillräckligt långt från kanten för att vara standard...
Om du bara ska ha en technic brick så rekommenderar jag axlar. Pins brukar kärva vid isättningen och har man ett stort hus att fästa blir det för pillrigt.

Teabox

Citat från: JonKlarstrom skrivet 10 Januari 2020 kl. 00:08
Då undrar jag varför man har en 1x2 med hål utanför 1x2 med axelhål?

Använder båda själv då jag tycker det är lättare att "hitta rätt" med axeln om man har ett runt hål framför krysshålet.

Citat från: JonKlarstrom skrivet 10 Januari 2020 kl. 00:08
Ska man välja hål eller axelhål, om man bara kan ha en?

Som en som ofta montera upp och ner sina byggen fördra jag axelhål, men om bygget ska stå stationärt hemma så hade jag nog rekommenderat runda hål.

Jag förslå att du testar dig fram. Se vad som passar dig bäst :)

JonKlarstrom

Han försöker använda kraften, eller så försöker han dölja sitt pinsamma tröjtryck på baksidan och hela tiden håller ryggen bortvänd.

JonKlarstrom

Citat från: Boathill skrivet 10 Januari 2020 kl. 07:13

Och hur tar han sig efter maten till djuraffären? :) 

Skall du ha kanal hela vägen fram till trottoarkanten så hade jag byggt hela kanalen i en del, dvs 16x36 studs. Bir enklare då också om du tänkte göra någon bro över.

Kanalen, skulle fortsätta i en bro-moduverse-väg-standard så att säga, så den har ju ytterligare 4 studs i sin trottoar. Den lilla snutten nu, var mer att CC-trottoar och moduverseväg-trottoar ihop blir för lite trottar. Så jag tyckte fyra studs extra var lagom helt enkelt. Dvs, en distans med trottar helt enkelt, samt möjligheten att dekorerar individuellt mer utanför varje hus.