Måttligt stor tavla med Darth Vader

Startat av Magnus den store, 27 Augusti 2019 kl. 15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Har börjat på en tavla. Inte så galet stor som CopMikes frimärke utan måttliga 96x128 studs. Jag tänker inte avslöja motivet än, och det vore trevligt om de som vet inte heller gör det. Hoppas att jag inte avslöjat det på forumet bara.

Jag vet inte riktigt vilken metod som är bäst att bygga på. Någon form av modularitet vill jag ha ifall att det behöver plockas isär. Se Lex Rivendell. Tänkte bygga upp den i lager.

Lager 1
12 stycken Baseplate 32x32.

Lager 2
6 Plate 4x4
10 Plate 2x4
108 Plate 2x2
144 Plate 1x2
4 Plate 1x1

Lager 3
192 stycken Plate 8x8.

Lager 4
3619 tiles (3070, 3069, 14719, 3068 i lbg, dbg & black).
Ritning: https://www.swebrick.se/index.php?action=dlattach;topic=14298.0;attach=64502

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Tilemosaik - spännande! Du lär få putsa den en del.  :)

Magnus den store

Peter S

Nja, om du ska ha ett överlappande mittenlager blir det svårt att plocka isär. Du kan överväga att ha de båda översta lagren likadana på en rad för att få möjlighet att ta isär (På 4x4 kan du sätta en ny 4x4 med tiles. Den 8x8 som skulle suttit i det hörnet behöver du då bygga om så den inte överlappar 4x4:an.

Magnus den store

Nu går det kanske att gissa vad det ska föreställa.

Citat från: Peter S skrivet 27 Augusti 2019 kl. 19:23
Nja, om du ska ha ett överlappande mittenlager blir det svårt att plocka isär. Du kan överväga att ha de båda översta lagren likadana på en rad för att få möjlighet att ta isär (På 4x4 kan du sätta en ny 4x4 med tiles. Den 8x8 som skulle suttit i det hörnet behöver du då bygga om så den inte överlappar 4x4:an.

Jo, jag övergav alla tanker om modularitet. Åkte till Bauhaus och köpte Plywood. Nu ska jag istället bygga en tavelram. Då spelar det ingen roll om Legot är modulbyggt eller ej. Tavelramen kommer ändå ha en fast storlek på en sisådär 85x110 cm. Det ska nog få plats genom de flesta dörrar.

Peter S

Citat från: Magnus den store skrivet 27 Augusti 2019 kl. 19:52
Nu går det kanske att gissa vad det ska föreställa.
Guy Fawkes-masken från V for Vendetta?  ;)

Illuwatar

Smart idé för ett unikt soffbord - putsa upp den noga efter avslutat bygge och lägg på en glasskiva...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Magnus den store

Fick gjort en del igår kväll.

Citat från: Peter S skrivet 28 Augusti 2019 kl. 09:43
Guy Fawkes-masken från V for Vendetta?  ;)
Nära.

Citat från: Illuwatar skrivet 28 Augusti 2019 kl. 09:46
Smart idé för ett unikt soffbord - putsa upp den noga efter avslutat bygge och lägg på en glasskiva...
Där sa du något.

Magnus den store

Gjorde ytterligare en platta igår. Har lite kort om svarta tiles då ett annat bygge ockuperat över tusen. ::)

ingels

Det är ju Vart Dader eller vad han heter, han den där roboten från Star Trek ;)...

Edit: Glömde en smiley, jag vet mycket väl vem Darth Vader är (det är ju han, den där skäggiga i Sagan Om Ringen... Sorry ;))
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Stigge72

Citat från: ingels skrivet 29 Augusti 2019 kl. 15:14
Det är ju Vart Dader eller vad han heter, han den där roboten från Star Trek...

Magnus den store

Citat från: ingels skrivet 29 Augusti 2019 kl. 15:14
Det är ju Vart Dader eller vad han heter, han den där roboten från Star Trek...
Nästan, det ska föreställa cybernetiska organismen Darth Vader, Dark Lord of the Sith. Så här ska det bli:

Magnus den store

Har fastnat p.g.a bitbrist. Hoppas att Lego får ordning på webbshoppen snart.

CopMike

Snyggt! Mosaiker i valfri storlek är alltid kul att se! Men var verkligen hans hjälm grå (förutom i scenen i The Force Awakens!) ;D?

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 02 September 2019 kl. 20:40
Snyggt! Mosaiker i valfri storlek är alltid kul att se! Men var verkligen hans hjälm grå (förutom i scenen i The Force Awakens!) ;D?
Tack, du får tänka på att Vader använder kraften när han putsar sin hjälm. Den blir väldigt blank.