Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2020] X 2000

Startat av andreaseldh, 26 juni 2019 kl. 20:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Eller köra sand blue istället så det inte blir så grått?




andreaseldh

Citat från: Ozp skrivet 26 januari 2020 kl. 09:31
Kan du än ända 87544 istället?

Mycket intressant förslag! Medan du skrev, försökte jag med 4035 respektive 2377 i förarhytten.

andreaseldh

Citat från: Boathill skrivet 26 januari 2020 kl. 09:39
Eller köra sand blue istället så det inte blir så grått?

Det där är den gamla färgsättningen. Det skulle tyvärr innebära att jag måste att bygga om hela tåget.

andreaseldh

Citat från: Ozp skrivet 26 januari 2020 kl. 09:31
Kan du än ända 87544 istället?

Då blir det så här!

andreaseldh

Jag vill nog hellre ha fönster med rundade hörn, även om dom blir för små. Här har jag även bytt passagerardörren till 2377.

andreaseldh

Alla bitar har kommit och jag har hittills byggt färdigt 2 av de 4 vagnarna. Här är några bilder!


P2040788 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040790 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040789 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040792 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040793 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040791 by Andreas Eldh, on Flickr


P2040787 by Andreas Eldh, on Flickr

JonKlarstrom

Faktiskt, så har egentligen loket inte korglutning. Utan det är bara den delen som har passagerare också. Fick lära mig det när jag fick lift med ett tåg, och satt då i den delen med lutning (riktning sthlm). Och när man har utsikt framåt, jävel vad mycket behagligare det blev och inte det minsta åksjukt.

=)
Är inte ett dugg fyndig idag.

andreaseldh

Citat från: JonKlarstrom skrivet 05 februari 2020 kl. 22:47
Faktiskt, så har egentligen loket inte korglutning...

Ja, jag vet. Men jag tror inte att den stora allmänheten vet. Jag har varit i valet och kvalet mellan att:

  • bygga ett rakt lok och tvingas förklara detta för alltför många besökare.
  • bygga ett lutande lok och få klagomål från förhoppningsvis färre tågälskare.
Men med tanke på årets utställningslokal, kan jag ha hur fel som helst. Så jag får väl skylla på att jag tycker det blir snyggare när det är enhetligt.

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 06 februari 2020 kl. 02:13
Citat från: JonKlarstrom skrivet 05 februari 2020 kl. 22:47
Faktiskt, så har egentligen loket inte korglutning...

Ja, jag vet. Men jag tror inte att den stora allmänheten vet. Jag har varit i valet och kvalet mellan att:

  • bygga ett rakt lok och tvingas förklara detta för alltför många besökare.
  • bygga ett lutande lok och få klagomål från förhoppningsvis färre tågälskare.
Men med tanke på årets utställningslokal, kan jag ha hur fel som helst. Så jag får väl skylla på att jag tycker det blir snyggare när det är enhetligt.

Petitesser i sammanhanget tycker jag. Kul idé med korglutningen som dessutom är väldigt fiffigt kontruerad :)

andreaseldh

Och här kommer äntligen en film, där jag provkör kurvor med radie 72.


Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 16 februari 2020 kl. 15:04
Och här kommer äntligen en film, där jag provkör kurvor med radie 72.



Ja jädra mig :D

Ser fantastisk ut. Det är bra att lutningen är tydlig.

AndersI

Men varför lutar inte näst sista vagnen??

andreaseldh

#72
Citat från: AndersI skrivet 17 februari 2020 kl. 12:03
Men varför lutar inte näst sista vagnen??

Den lutar, men lite sämre än de andra vagnarna. Den borde egentligen ha en annan konstruktion på främre boggin för att kompensera motorn på bakre boggin. Ska man hårddra det så borde även loket ha samma kompensationsboggi. Men vid provkörningen hade loket problem med upprätningen på raksträckorna, som jag gissade berodde på asymmetrisk placering av motvikter resp. batterilåda, så det blev att jag koncentrerade mig på det vid panikombyggnaden.

Ett annat problem med näst sista vagnen kan vara antalet motvikter. Motorn är fäst högre än löpboggierna, vilket gör att motvikternas hävarm blir längre, vilket i sin tur minskar lutningen. Vi får se om jag orkar bygga om boggin och/eller minska antalet motvikter inför Hässleholm.

Tillägg:
Reprisbild på sprängskiss av löpboggi, observera att fästet är nära boggins mittpunkt. Korglutningen beror på en kombination av lutningen av axeln mellan de båda gula 32013 (som kan justeras genom att byta ut mörkgrå connector till en annan vinkel), boggiavstånd och rälsens kurvradie.


P6260674 by Andreas Eldh, on Flickr

Motorfästet sitter närmare ena hjulaxeln, vilket gör att boggiavståndet minskar och därmed även korglutningen. Lösningen är att förskjuta löpboggins fäste åt andra hållet.


P9020714 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Jag är visst inte den enda som har gjort lutande tåg. Här är en film från 2018.


CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 03 september 2020 kl. 19:02
Jag är visst inte den enda som har gjort lutande tåg. Här är en film från 2018.
Alldeles för hög frigång (om nu inte originalet ser ut så) - gillar din bättre!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.