Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hissbygge

Startat av BrickMe, 17 Juni 2019 kl. 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

Halloj, tänkte bara slänga ut fritt frågan om tips till hisskontruktion. För att slippa fundera på om hur man ska anpassa varje våningsplan för trappor och få mer utrymme invändigt i mitt nästa husprojekt så vore det förnämligt med hiss istället. Innan jag börjar fundera på hur fasaden ska bli eller för den delen vilken nyans (blir inte lavendel ;) ). Så jag tänkte jag börja med ett hiss rum och utgå därifrån. Har tänkt att använda technic och eventuellt få den att fungera med motor. Town Hall har en hiss men inte så rafinerad. Klurar på att bygga in antingen  3743
eller 18942 i väggarna.

byStfn

32132 finns ju också för att spara lite plats.

Jag har haft liknande funderingar själv i ett obyggt hus. Jag hade även en plan att få hissen att stanna och öppna dörrarna också men jag har prioriterat andra byggen just nu. Ser fram emot lite WIP av hissen kanske :)

BrickMe

Har också funderat på den biten. Det är ju ett väldigt begränsat utrymme men om man börjar nerifrån med fundamentet till hissen då jag antar att den bör försänkas en aning (vilket underlättar när man bygger på moduverse, till skillnad mot hissen i Town Hall). Jag kollade runt på olika träffar som fanns på tuben men merparten av dem var rätt massiva konstruktioner (och många väldigt finurliga med sensorer och knappar för att få upp/ner hissen till ett annat våningsplan).

Men min tanke var att få in en hiss i ett modulhus så det blir nog simpla 60616 dörrar och kanske en dekal som har ett fejkat litet fönster. Det är kanske en bra idé att starta en WIP-tråd och fresta med något som gör fler nyfikna (och kan komma med råd eller förslag på finurliga lösningar) :). Jag har en idé och börjat klossa lite.

AndersI

Varför inte en vajerhiss med motorrum på taket (eller vinden). Tar väl minst plats på våningsplanen?

Eller en paternoster-hiss - ett larvband med plattformar som går upp i en trumma och ner i en annan. Inga dörrar. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paternoster-hiss
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

BrickMe

Citat från: AndersI skrivet 19 Juni 2019 kl. 20:22
Varför inte en vajerhiss med motorrum på taket (eller vinden). Tar väl minst plats på våningsplanen?

Eller en paternoster-hiss - ett larvband med plattformar som går upp i en trumma och ner i en annan. Inga dörrar. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paternoster-hiss

En paternoster hiss ser onekligen festligt ut  :)
Vajer är en välbeprövad lösning. Jag bygger alldeles för sällan med Technic och är sugen på att använda 3743 på ena väggen med kugghjul på hisskorgen och motsatta sidan har bara trissor 42610. Just i skrivande stund experimenterar jag med att ha en 1175 motor på 4,5 V som ser till att det blir lite tyngd på hisskorgens tak. En 32905 snäckskruv ska hålla ner varvtalet förhoppningsvis. Sladden får löpa fritt inne i hisschaktet.

AndersI

Har en känsla av att det kan kinka om du har drivning bara på ena sidan - men motbevisa gärna! Jag har inte byggt någon hiss, bara experimenterat med gbc...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

BrickMe

Citat från: AndersI skrivet 20 Juni 2019 kl. 13:57
Har en känsla av att det kan kinka om du har drivning bara på ena sidan - men motbevisa gärna! Jag har inte byggt någon hiss, bara experimenterat med gbc...

Det funkar men det är fortfarande för hög utväxling :-[
Funderar på att skrota motordrivning och bara ha vajer/snöre. Det är dessutom väldigt trångt att klämma in allt på en 4x6 plate. Det får nog bli 8 trissor (en i varje hörn/golv & tak) som ser till att reducera friktionen.

Joacim

Mycket intressant tråd, följer denna medan jag är ute och slarvar runt på ledigheten. Ska fundera lite och börja experimentera när jag kommer hem till min mancave.

BrickMe

Nu har jag letat fram alla Technic klossar, vänt och vridigt på samtliga... Fick lägga tillbaka 4,5 V motorn och ta fram en lite modernare 9-voltare istället. 43362c01. Efter en hel del klurande så tog jag rådet från AndersI och satte drivning på två sidor. Men hur jag än provade så gick det inte att hålla sig till 4x6 pluppar på hisstaket för att passa in kraftöverföring till kugghjulen på sidorna. De nyare 9 v motorerna är visserligen smalare men längre. Om man inte kan få ihop mekaniken på minimalt utrymme så fallerar ju hela konceptet..... Då kan man lika gärna ha trappor istället ???

Nu är det testkört i ett hisschakt byggt med slitet Lego visserligen... Nästa steg blir att anpassa en moduverse med ett sänkt golv för bottenläget på hissen.
Sedan är kanske tiden mogen för att lägga upp en WIP-tråd ;)

BrickMe

Nu har jag en modifierad bottenplatta med försänkt golv. Så här långt har jag kommit i experimenterandet. Kom på att man kan spara in på sidutrymmet lite mer med att montera 3743 parvis i mitten som en typ pelare (vända mot varandra). Själva hisskorgen fick lite udda yttermått (5x6) men det känns ändå rätt okej.

MartinAberg

Vanligaste typen av hiss är maskinrumslös numera.
Då har man bara motorn i toppen eller botten, betydligt smidigare att bygga men mycket osmidigare att felaöka.
Höll på med hissar förr, så är du nyfiken på något hojta bara till ;)

MartinAberg

Funkar i skala 1:1 i alla fall ;)
Minns inte vad typen heter, men istället för motstående gejdrar så satt de på samma vägg. Då hade man motviken på insidan av gejdfästena och hissen på utsidan av gejdfästena.

BrickMe

Citat från: MartinAberg skrivet 28 Juni 2019 kl. 23:04
Funkar i skala 1:1 i alla fall ;)
Minns inte vad typen heter, men istället för motstående gejdrar så satt de på samma vägg. Då hade man motviken på insidan av gejdfästena och hissen på utsidan av gejdfästena.

Kul att det finns proffs på forumet :). Jag känner mig lite låst med tanke på att nya legomotorer är lite knepiga att få in på så begränsat utrymme. Med den motorn som nu sitter på hisskorgens tak så saknar den pinnhål till skillnad från de nyare. Det blir svårt att sätta dit Technic-beams och använda "connectors" ( va tusan heter dessa nu på svenska...). Så min konstruktion fick istället bli på det traditionella viset.

MartinAberg

Ser bra ut, men som du säger tar det lite plats.
Har du funderat på att bygga en skruvhiss istället?
Borde ju fungera, i teorin, om man har kugghjul på korgen och bygger en roterande skruv i schacktet.

BrickMe

Citat från: MartinAberg skrivet 29 Juni 2019 kl. 15:38
Ser bra ut, men som du säger tar det lite plats.
Har du funderat på att bygga en skruvhiss istället?
Borde ju fungera, i teorin, om man har kugghjul på korgen och bygger en roterande skruv i schacktet.

Det låter intressant :), något förslag på hur (med vilka element) ? Testade med en lång axel (32 pluppar) som jag fyllde upp med snäckskruvar. Men den axeln var lite för mjuk och böjde sig åt alla håll... Antar att man borde leta fram någon gammal rackare som blivit hårdare...