Vad gäller egentligen för used parts? Skick osv?

Startat av Nextuz, 26 April 2019 kl. 20:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Vi har beställt lite bitar i used där flera är kraftigt och djupt repade några har bitmärken och en bit ser det ut som de tuggat på.

Konversationen blev följande:
CitatSorry, but i must complain.

The parts are marked as used, but alot of the parts is very very dusty, havely
worn marks and also have bitemarks. One piece looks like it has been chewed.

Dusty is ok, but havely worn marks, bitemarks and chewed parts? That counts as
whered out parts and should not even be sold as used. Just trow them away.

Sorry but i cant pay full price for this, not even near the actual price.

Svar:
CitatHi
it happens that items are a little bit more used or playweard than we describe,
but sorry, what items are you talking about ? it's so rare in reddish brown,
pearl gold and light bluish gray, so what ?
It's just incredible to see how certain customers have extraordinary reactions
about used items of few cents, and they react as it was the end of the world,
please just come back on earth !
regards

Och av det svaret blev jag rätt paff Haha.
-Driver personen med mig, tänkte jag.
Men nej, tydligen inte.

Classus

Det låter som en affär som jag vill undvika att handla i.

Magnus den store

En anledning till att jag undviker begagnat för det kan vara lika med trasigt, repigt, bitmärken och smuts. De flesta verkar ha olika uppfattning om vad som är okej.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Det finns inga direkta regler. Det är ett lotteri. Jag har oftast fått ok kvalitet när jag köper begagnat.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Det är som att köpa en gammal Ford på annons. 😊

Emma

Ett vågat svar. Ironi är sällan bra i text, och typ aldrig i affärer. Säljaren kunde varit mer saklig och inte så raljerande. Suck.

Med det sagt,
Used är alltid en risk. Jag brukar väga risken mot priset. Jag kollar tidigare omdömen. Sen funderar jag på hur viktigt det är för mig med bitarnas kondition. Tiles skulle jag väldigt sällan köpa used. Inte heller vita bitar.

När jag får bitarna reagerar jag såklart om det är en lot jag är missnöjd med. Jag kollar vad jag betalade och jämför det med snitt-pris för den biten. Är skicket dåligt trots snitt-pris. Då hör jag av mig och ber om ersättning. Var det en billig bit, då ser jag det som min chansning som inte gick hem.

Jag går även in och läser de positiva kommentarerna. Där kan det stå att affären gick bra, MEN att vissa bitar var smutsiga, dåligt skick. Då drar jag öronen åt mig.
Region Mitten

Skafte

Dåligt svar av BL-säljaren förstås. Jag anar lite halvknackig engelska - någon som inte behärskar nyanser i språket (ej infödd/ung)?

Men det frågas ju vilka bitar. Om du ids kan du ju fota de som du inte är nöjd med. Säljaren kanske skickat flera ordrar och tog en chansning med dina? Om du visar graden av dålighet så kanske du kan få säljaren på din linje.

Får du mer skit tillbaka, ja då är det bara på med stora negativt omdöme-kanonen och hänga ut butiken!  ;)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Classus skrivet 26 April 2019 kl. 20:09
Det låter som en affär som jag vill undvika att handla i.

Det är bara att namnge butiken, Nextuz!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.