Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Harley Quinn's Buggy

Startat av DanielEss, 14 april 2019 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

DanielEss

Sonen älskar som sagt DC Super Hero Girls-legot, men vissa saker fattas mer än andra. Främst ett fordon till Harley, som bara fick en nätskjutare med vingar och styre. Trist, eftersom hon i den tecknade serien har en rätt distinkt bil.


Jag beslutade mig för att försöka åtgärda detta, och efter lite trixande fick jag till nåt jag tycker duger hyfsat. Som en liten bonus använder den bara classic-färger och fick därför en oavsiktlig men trevlig retrokänsla.:)

Med lite customstickers blev dekoren okej med - jag hade iofs kunnat klippa ut och pyssla ihop dem ur officiella klistermärks-sheets vilket hade varit mer 'lovligt', men eftersom den är tänkt som en leksak och inte ett utställningsföremål printade jag waterslides istället. Ber om överseende med detta!


Den trixigaste biten var att få till stänkskärmarna. Det krävdes en del experimenterande med handles och clips innan jag hittade en fungerande kombo i lagom storlek. Att hjulen är olika stora gjorde inte saken lättare, men jag var åtminstone inte så pedantisk att jag försökte mej på ett lutande chassi. Det hade krävt mycket mer Technics i stommen och vete fasen hur jag skulle fått fast resten då...:)
(Jag provade en cheese slope för att fylla ut glappet på bakdelen av framskärmarna, men den är för stor och saboterar intrycket.)


Givetvis är den tvåsitsig, i den grad figurernas armar tillåter. Kanterna på rutan är en sticker - det HADE gått att måla dem med tusch, men med tanke på det stora antalet transparenta klistermärken i serien känns det som en mer autentisk (för att inte tala om mindre illegal) lösning. Den övre kanten är så klart en svart tile.


Flaket har plats för både en kompis och en hammare modell större, om man inte känner för att ha dem på sätet.


Ratten är en 30663 (som tyvärr inte finns i rött men strunt samma) trädd på en dragkrok och kommer behöva fixeras med häftmassa eller nåt innan leken börjar, eftersom den gärna lyfts av när man tar ut föraren. Däremot är den bra för att fixera figuren i läge. Passagerarsidan har en 93095 för att hålla fast co-drivern, men det blev för trångt med både en sån och en ratt...


Störtbågen är enkel i konstruktionen men trots en pin genom cylindrarna har jag limmat ihop den. Det nedre fästet är bara en vanlig studkoppling och inte leksäkert. (Nån som har tips på andra sätt att säkra såna "pelare" för framtida bruk, t ex träd? Det begränsade utrymmet här gjorde att jag inte kunde komma på många alternativ.)

Stort mer finns väl inte att säga! Vill ni göra en närmare jämförelse med originalet kan ni kika i följande avsnitt, som är min huvudsakliga referens. Jag har försökt snabblänka till de mest relevanta scenerna:
http://www.youtube.com/watch?v=BTak3dUOkeI&t=1m14s
http://www.youtube.com/watch?v=BTak3dUOkeI&t=1m40s

Återkommer med lite fler byggen jag fixat på temat - försöker mest att kombinera lekbarhet med rätt look!:)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.