[WIP]Det stora runda vita huset

Startat av andli, 07 Mars 2019 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

andli

De första stapplande stegen av mitt senaste projekt, även detta med en verklig förlaga!

Just nu handlar det om att få propotionerna rätt på höjden.

Tanken är att den tan färgade entren blir 8 hög,  dörren i den delen 6 hög(som standard dörrarna). Alltså blir fönstrena längst ner 8 höga. 

Man skulle också kunna tänka sig att använda 4x6 ramar till de lägre fönstrena,  men de får då en konstig 1 2x2 panel rad ovanför för att komma upp i 8 högt.  Kanske kan man också tänka sig 1x4x2 paneler.

Känns som 1 Brick blir för högt på de smala fönstrena. Kanske 2 plates...

Stackupen är just nu nedanifrån

4 1x2x2 trans panel
3xbrick +1plate i de vita breda banden
1x2x2 trans panel i de halvhöga fönstrena
2xplate i de smala vita partierna
1xplate i de tunna trans partierna
Sen börjar det om.

Diametern är tänkt att bli 80 pluppar, vilket ger en omkrets på ca 252 pluppar. Lagom mycket för att kunna bygga det hela runt med bara vanliga brick och plates!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

dalle

andli

Citat från: dalle skrivet 08 Mars 2019 kl. 05:17
Vilken är förlagan?
Det har jag medvetet valt att inte avslöja för att inte locka hit copycats från google :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

BrickMe

Citat från: andli skrivet 08 Mars 2019 kl. 06:11
Citat från: dalle skrivet 08 Mars 2019 kl. 05:17
Vilken är förlagan?
Det har jag medvetet valt att inte avslöja för att inte locka hit copycats från google :)

Ja det är inte lätt när man har en WIP och kanske vill ha lite tips och råd från medlemmar. Jag har ju sett att det finns så många duktiga byggare här :)

andli

Det är tydligen väldigt svårt att hålla isär enheter...
Omkretsen är fortfarande 251 studs och inte 251 bricks...

Jag tyckte det verkade stort när jag byggt en 60 brick lång bit och tänkte det skulle vara 1/4.... men ett halvt varv är 63 bricks....

Hann bli lite nervös för om det skulle gå att göra en cirkel, kändes mycket styvare än mitt 2x1 brick prov.. men det funkar!! :)

Velar fortfarande runt 4x6 karmar eller 2x2 paneler till bottenvåningen...

andli

Jag tänkte ju transportera cirkeln i två platta halvor, som sattes ihop på plats.... efter ha provat idag inser jag det tidskrävande i den idén. Kanske görbart om man accepterar en skarv på baksidan...

Nu kommer projekt bygg runt tak..

Illuwatar

Intressant teknik - påminner om när Skrytsson och jag byggde Turning Torso i jätteformat. Vi använde samma teknik, "bända" bitar till långa kurvor genom att utnyttja toleranserna (det lilla glappet) mellan bitarna.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

andli

Det här projektet har legat på is länge...

Men nu har byggnationen på taket också tagit form !
Oväntat mycket tan bitar i mina gömmor för att inte gilla tan...

Det blir för övrigt ramfönster på bottenvåningen..

mechamike

Citat från: andli skrivet 08 November 2019 kl. 01:01

Hur kan man inte ÄLSKA tan?? :-\ :-*

Snyggt bygge! Jag gick i tankarna att bygga utöka med en  bränslecictern till mitt gamla grå bygge, är den där storleken minsta görbara radie? eller går det pressa ihop mer? ska bli kul att se hur du löser toppen på ett nyggt sätt.
?

andli

Jag tror att youtube hävdar att man pressa lite till.
Men risken för en explosion ökar nog i kvadrat med minskad radie...

mechamike

Kommer du göra någon form av inredning?
Tänker att det kanske kommer inte se så snyggt ut om man kan se rakt igenom eller se strukturen? Något som iallafall jag stört mig på vid vissa finna större byggen där intrycket av set stora fina yttre skalet dragits ner av att man kunnat se färglada stödstruktur?

Snyggast vore ju en minimalistisk kontorsinredning och sedan belysning alt är ju att skärma av en bit in så att man ine ser tvärs igenom.
?

Godtfred

Citat från: andli skrivet 08 November 2019 kl. 07:39
Jag tror att youtube hävdar att man pressa lite till.
Men risken för en explosion ökar nog i kvadrat med minskad radie...
Samma princip som på yttersta lagret på min Gräjjs5.1, men det är iofs transparenta plates isf vita bricks. Radien är 30cm, men jag fick ta i bra hårt... Men väl på plats sitter det som berget och är riktigt stabilt. (Kanske ska tacka polykarbonaten i trans-bitarna för det?)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: mechamike skrivet 08 November 2019 kl. 07:18
Citat från: andli skrivet 08 November 2019 kl. 01:01

Hur kan man inte ÄLSKA tan?? :-\ :-*

---

Jag är otroligt less på tan – en färg helt utan stuns och bett. Den är en icke-färg i min bok numer.

Den runda formen är maffig! Taket kan bli en utmaning.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Citat från: mechamike skrivet 08 November 2019 kl. 07:48
Kommer du göra någon form av inredning?
Tänker att det kanske kommer inte se så snyggt ut om man kan se rakt igenom eller se strukturen? Något som iallafall jag stört mig på vid vissa finna större byggen där intrycket av set stora fina yttre skalet dragits ner av att man kunnat se färglada stödstruktur?

Snyggast vore ju en minimalistisk kontorsinredning och sedan belysning alt är ju att skärma av en bit in så att man ine ser tvärs igenom.

Jag vet inte var andra skaffar sina LEGO bitar ifrån, men min stash av färgglada bitar är begränsad...
Men visst finns det lite vita technics bricks därinne...

I hus har jag satt svara plates på höjden diagonalt genom husen för att begränsa möjligheten att se igenom... Något liknande behövs nog här, speciellt på bottenvarvet ni inte sett än... Men kanske hamnar det lite minfigs och bord i de fönstrena..

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 08 November 2019 kl. 08:57
Den runda formen är maffig! Taket kan bli en utmaning.
Tan bygget är alltså taket till den runda formen, det ska på ett lager tiles, men visst det kommer bli lite glipor längs kanten .. Tänker att det kanske blir en slang eller något där som någon typ av räcke för att dölja det lite...

andli

Det verkar som det går att sätta ihop...
Taket kan nog behöva lite förstärkning, det ligger på 4 fästpunkteri ytterkant. Det betyder att det är 80 pluppar fritt spann över till andra sidan!
(Cirkeln är för övrigt 256 pluppar)

Det ska helt klart till någon typ av inredning på bottenvåningen, sannolikt blir det väl någon typ av kontorslandskap...