Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Power Functions 2

Startat av o0ger, 12 November 2018 kl. 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Tänkte vi kunde samla tankar och funderingar kring detta ämne i en tråd. (jag kunde inte hitta någon)

Jag var och lyssnade på en föreläsning om detta i helgen och blev sugen på att testa lite.

Om jag förstod det hela korrekt så behöver man bara en HUB och motorer för att sätta igång? Utöver detta använder man appen Powered UP by LEGO.

Så rent teoretiskt skulle jag kunna köpa 1 st 28738c01 och två st 21980 från Bricklink och använda dem tillsammans med Batman-appen för att få samma funktionalitet?

En annan fråga: Finns det något annat sätt att styra motorerna med Hubben? Lego Boost-appen skulle också funka antar jag?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Wolcker

Som jag förstod det så känner appen (Power up) vad man har satt i batteripacketet. Så har man en tågmotor eller en M-motor. Har du en tågmotor kan du inte connecta med batmanappen, och jag gissar att det är också tvärtom.

Varför är det viktigt? Jo batmandelen av appen kan man inte hålla fast samma hastighet hela tiden utan man får hålla manuellt i den hastighet man vill ha.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

o0ger

Citat från: Wolcker skrivet 12 November 2018 kl. 12:55
Som jag förstod det så känner appen (Power up) vad man har satt i batteripacketet. Så har man en tågmotor eller en M-motor. Har du en tågmotor kan du inte connecta med batmanappen, och jag gissar att det är också tvärtom.

Varför är det viktigt? Jo batmandelen av appen kan man inte hålla fast samma hastighet hela tiden utan man får hålla manuellt i den hastighet man vill ha.

Aha, okej, tackar. Men LEGO Boost har väl samma hub och samma motorer som Batmobile? Det måste vara något med appen också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andli

Lego Boost har en stor hub med två inbyggda motorer, det verkar inte som inte ens boost appen accepterar alla motorer och sensorer som finns.
Och det går inte att köra de små hubarna mot boost.

Det hela verkar vara ett lappverk utan dess like, eller så är det apparna som är begränsade för varje produkts moduler för att inte riskera barnen.

Protokollet verkar reverserat till viss del, men fick inte riktigt överblick på tåget igår, jag hittade inte heller den spec som påstås cirkulera på nätet.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Citat från: andli skrivet 12 November 2018 kl. 13:46
Lego Boost har en stor hub med två inbyggda motorer, det verkar inte som inte ens boost appen accepterar alla motorer och sensorer som finns.

Det hela verkar vara ett lappverk utan dess like, eller så är det apparna som är begränsade för varje produkts moduler för att inte riskera barnen.

Protokollet verkar reverserat till viss del, men fick inte riktigt överblick på tåget igår, jag hittade inte heller den spec som påstås cirkulera på nätet.

Lyckades inte hitta för Powered up men hittade en kommentar som sa att det är samma protokoll som för Lego Boost och WeDo 2.0 och där verkar det finnas någon som har skrivit ihop ett alternativ.
https://github.com/JorgePe/pyb00st/

Batmobilen har Wedo 2.0 motorer (21980) och samma hub/batterilåda (28738c01) som tågen.

Använder man handkontrollen när 21980 inkopplad är styrningen av motorn av/på och stannar när du släpper knappen. Styrningen av tågmotorn går att stega upp och ner i hastighet och fortsätter även när du släpper knappen. Detta är likadant även när man växlar portar/motorer.
Känns som att hubben identifierar vilken motor som kopplas in och sedan används en fördefinerad profil hur kontrollerna ska styra den porten.

Verkar som att hastigheten på Batmobilen går att styra beroende på vilken av apparna som man väljer så begränsningarna på hur motorerna styrs verkar ligga i mjukvaran och styrs då av vilken app man väljer att använda.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter S

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 12 November 2018 kl. 14:25
Citat från: andli skrivet 12 November 2018 kl. 13:46

Lyckades inte hitta för Powered up men hittade en kommentar som sa att det är samma protokoll som för Lego Boost och WeDo 2.0 och där verkar det finnas någon som har skrivit ihop ett alternativ.
https://github.com/JorgePe/pyb00st/

Batmobilen har Wedo 2.0 motorer (21980) och samma hub/batterilåda (28738c01) som tågen.

Använder man handkontrollen när 21980 inkopplad är styrningen av motorn av/på och stannar när du släpper knappen. Styrningen av tågmotorn går att stega upp och ner i hastighet och fortsätter även när du släpper knappen. Detta är likadant även när man växlar portar/motorer.
Känns som att hubben identifierar vilken motor som kopplas in och sedan används en fördefinerad profil hur kontrollerna ska styra den porten.

Verkar som att hastigheten på Batmobilen går att styra beroende på vilken av apparna som man väljer så begränsningarna på hur motorerna styrs verkar ligga i mjukvaran och styrs då av vilken app man väljer att använda.
Ja, jag tyckte också det kändes som att de förprogrammerade rörelserna i Batmobilen körde med hastigheter som inte gick att återskapa med Appen.

Förövrigt var det svårt att veta vad man kunde göra eller hur det fungerade. Workshopen var i totalt avsaknad av teoretisk del...

o0ger

Jag vill testa att bygga en rymdskepp med VTOL-motorer på sidorna. Jag tänker att Batman-appen borde funka för det ändamålet. En PF-motor på varje sida som man kan vinkla framåt eller bakåt. Vad tror ni?

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 12 November 2018 kl. 16:31
Jag vill testa att bygga en rymdskepp med VTOL-motorer på sidorna. Jag tänker att Batman-appen borde funka för det ändamålet. En PF-motor på varje sida som man kan vinkla framåt eller bakåt. Vad tror ni?

Det tycker jag.

andli

Ett försök till att samla länkar om hur PF2 ( aka Powered up / WeDo 2.0 /Boost) faktiskt funkar/är uppbyggda.

Isärskruvning av remote och tågmotor (med pinout på kontakten) och flera länkar att följa
https://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/162288-powered-up-a-tear-down/

Lite kodprojekt
https://github.com/JorgePe
https://github.com/nathankellenicki/node-poweredup/

Chipset
Boost:
STM32F070 + BlueNRG (ST)

Powered up /train
CC2640 / TI + STM32F030

En TrainHub med en Boost färgsensor resulterar i samma funktioner som duplotåget!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Stötte på The Brick Automation Project som ser intressant ut, till version 1.0 verkar även det även komma stöd för EV3 kommunikation.
Tyvärr verkar han som håller i projektet bara lägga ut via Facebook:
https://www.facebook.com/The-Lego-Train-Project-2428195644074254/

För den som inte har Facebook så finns 0,9 tillgänglig för nedladdning här.

pehter aka ibbe

Ok, nu har det kommit så det går att köpa lösa hubbar och motorer på Lego shop.
Det går även att köpa hubben, motor och sensor från löst.

Peter S

Appen är uppdaterad och innehåller nu programmeringsmöjligheter som boost har haft. Hispabrick har en intressant artikel:
https://www.hispabrickmagazine.com/content/2019/04/12/powered-up-app-update/

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 16 April 2019 kl. 00:27
Appen är uppdaterad och innehåller nu programmeringsmöjligheter som boost har haft. Hispabrick har en intressant artikel:

Yes! Nu börjar det likna nåt!

pehter aka ibbe

Citat från: Peter S skrivet 16 April 2019 kl. 00:27

Bah, stog ju och klämde på en sensor i MOS i söndags men tänkte att en standardmotor skulle räcka eftersom det inte går att göra så mycket i appen.

andli

Och med den nya programmeringsbara  huben från education setet , vi kommer nog snart se en utfasning av EV3...