Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Ökad friktion?

Startat av o0ger, 07 Oktober 2018 kl. 13:00

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Hur kan jag få ökad friktion i LEGO? (Clutch power) Jag har försökt söka lite men hittar inget direkt svar.

Jag har några gamla dinosauriesvansar som inte sitter så bra. Det är en 40379 som ska sitta i en 40395c01 och de sitter så dåligt ihop att de nästan faller isär.

Jag har funderat på plastfolie, som jag har hört att vissa använder på kulleder. Men finns det inget annat? Nån smet eller salva av nåt slag? Som helst inte pajar legot.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

När man monterar kolfiberdelar på en cykel, typ kolfibersadelstolpe i kolfiberramen, har man ett speciellt fett med små hårda partiklar för att öka friktionen, utan att det blir permanent. Utan det så måste man dra åt så pass hårt att man riskerar sprickor. Säkert inte det du letade efter, men värt att nämna.

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 07 Oktober 2018 kl. 13:23
När man monterar kolfiberdelar på en cykel, typ kolfibersadelstolpe i kolfiberramen, har man ett speciellt fett med små hårda partiklar för att öka friktionen, utan att det blir permanent. Utan det så måste man dra åt så pass hårt att man riskerar sprickor. Säkert inte det du letade efter, men värt att nämna.
Ok, det kan ju vara intressant. Vad heter det?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Kolfiberpasta? Verkar finnas hos de flesta cykelhandlare.

Godtfred

Verkar rimligt. Jag har bara en omärkt förpackning som följde med nya cykeln, den är genomskinlig. Hur andra medel ser ut vet jag inte.

o0ger

Jag ska försöka komma över lite och testa. Återkommer med resultat.

Majkel

Tandkräm med polerande effekt (små korn i) borde funka utan att pajja plasten

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 07 Oktober 2018 kl. 13:00
Hur kan jag få ökad friktion i LEGO? (Clutch power) Jag har försökt söka lite men hittar inget direkt svar.

Jag har några gamla dinosauriesvansar som inte sitter så bra. Det är en 40379 som ska sitta i en 40395c01 och de sitter så dåligt ihop att de nästan faller isär.

Jag har funderat på plastfolie, som jag har hört att vissa använder på kulleder. Men finns det inget annat? Nån smet eller salva av nåt slag? Som helst inte pajar legot.

Tror faktiskt att jag ska testa att doppa "plupp-delen" i lite smält ABS-3D-printplast för att se om ett tunnt lager skulle återställa biten till sina originalmått. Jag förstår att vissa skulle protestera, men det känns som den gränsen passerats om vi ska smörja bitarna med specialfett. ;)

;) En annan lösning är ju att ta två bitar som är tänkta att sitta ihop ;) (sorry, kunde inte motstå den.)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Just det, jag menade att svanstippen ska sitta i en 40378.

lingonfil

Jag har använt mig av plastfolie, som du nämner. Man kan använda olika mycket beroende på hur mycket som behövs, bitarna tar garanterat ingen skada och inget kladd. Det kostar i princip ingenting och man har det alltid hemma. Det är både lätt att ta bort när man är klar, fast det sitter kvar tillräckligt bra för att man ändå ska kunna ta loss och sätta ihop bitarna utan att behöva klippa till nya bitar plastfolie. Det känns helt klart som den bästa lösningen.

Behöver man mer clutch power än vad lite plastfolie i fogen kan hjälpa till med så bör man nog fundera ett varv till på sin design.

o0ger

Citat från: lingonfil skrivet 08 Oktober 2018 kl. 09:55
Jag har använt mig av plastfolie, som du nämner. Man kan använda olika mycket beroende på hur mycket som behövs, bitarna tar garanterat ingen skada och inget kladd. Det kostar i princip ingenting och man har det alltid hemma. Det är både lätt att ta bort när man är klar, fast det sitter kvar tillräckligt bra för att man ändå ska kunna ta loss och sätta ihop bitarna utan att behöva klippa till nya bitar plastfolie. Det känns helt klart som den bästa lösningen.

Behöver man mer clutch power än vad lite plastfolie i fogen kan hjälpa till med så bör man nog fundera ett varv till på sin design.

Ja, jag kan testa det, men det är inte så mycket utrymme i det där hålet.

lingonfil

Linda plastfolien runt det som ska stickas in i hålet. Så blir det mindre pilligt. Eventuell plast som sticker ut kan man klippa bort med en liten nätt nagelsax.